Občania budú mať širšiu a lacnejšiu online ponuku a budú môcť nakupovať tovar cez internet, prenajímať si auto alebo si kúpiť lístok na koncert v zahraničí za rovnakých podmienok, ako keby boli doma.
Autor TASR
Brusel 21. novembra (TASR) - Vyjednávači Európskeho parlamentu (EP), Rady EÚ a Európskej komisie dosiahli v pondelok večer (20.11.) dohodu o geoblokácii, čiže odbúravaní obchodných bariér v internetovom obchode s tovarom a službami v Európskej únii.
Pondelňajšia medziinštitucionálna dohoda nasleduje takmer rok potom, ako sa slovenskému predsedníctvu v Rade EÚ koncom novembra 2016 podarilo zabezpečiť všeobecnú dohodu členských štátov Únie pre geoblokáciu. Slovensko tak pomohlo presadiť návrh exekutívy EÚ, ktorá vlani v máji predložila balík opatrení v prospech európskych spotrebiteľov. Ide o opatrenia, ktoré umožnia spoločnostiam a občanom kupovať a predávať výrobky a služby cez internet bez geografického blokovania, takzvanej geoblokácie. Nové nariadenie nadobudne účinnosť koncom roka 2018.
Úspech rokovaní vyjednávacích tímov v praxi znamená, že firmy už nebudú môcť brániť zákazníkom pri návšteve ich webových stránok alebo pri nakupovaní len preto, že majú bydlisko v inom členskom štáte EÚ. Občania budú mať širšiu a lacnejšiu online ponuku a budú môcť nakupovať tovar cez internet, prenajímať si auto alebo si kúpiť lístok na koncert v zahraničí za rovnakých podmienok, ako keby boli doma. Pre podniky to zas znamená viac právnej istoty (odpadne potreba ovládať legislatívu všetkých členských štátov) a viac možností pre cezhraničné podnikanie a širšiu zákaznícku základňu.
Dohoda o geoblokácii neohrozí konkurencieschopnosť podnikov, lebo nové pravidlá nezaväzujú spoločnosti, aby zaručili rovnakú cenu všade. Pod platnosť tejto legislatívy však nespadá audiovizuálny materiál - napríklad televízne seriály, e-knihy, hudba či online hry.
Pondelňajšia medziinštitucionálna dohoda nasleduje takmer rok potom, ako sa slovenskému predsedníctvu v Rade EÚ koncom novembra 2016 podarilo zabezpečiť všeobecnú dohodu členských štátov Únie pre geoblokáciu. Slovensko tak pomohlo presadiť návrh exekutívy EÚ, ktorá vlani v máji predložila balík opatrení v prospech európskych spotrebiteľov. Ide o opatrenia, ktoré umožnia spoločnostiam a občanom kupovať a predávať výrobky a služby cez internet bez geografického blokovania, takzvanej geoblokácie. Nové nariadenie nadobudne účinnosť koncom roka 2018.
Úspech rokovaní vyjednávacích tímov v praxi znamená, že firmy už nebudú môcť brániť zákazníkom pri návšteve ich webových stránok alebo pri nakupovaní len preto, že majú bydlisko v inom členskom štáte EÚ. Občania budú mať širšiu a lacnejšiu online ponuku a budú môcť nakupovať tovar cez internet, prenajímať si auto alebo si kúpiť lístok na koncert v zahraničí za rovnakých podmienok, ako keby boli doma. Pre podniky to zas znamená viac právnej istoty (odpadne potreba ovládať legislatívu všetkých členských štátov) a viac možností pre cezhraničné podnikanie a širšiu zákaznícku základňu.
Dohoda o geoblokácii neohrozí konkurencieschopnosť podnikov, lebo nové pravidlá nezaväzujú spoločnosti, aby zaručili rovnakú cenu všade. Pod platnosť tejto legislatívy však nespadá audiovizuálny materiál - napríklad televízne seriály, e-knihy, hudba či online hry.