IAG sa tak stala prvou veľkou spoločnosťou, ktorá sa k plánom škótskej vlády vyjadrila pozitívne.
Autor TASR
Londýn 2. marca (TASR) - Škótskej vláde presadzujúcej nezávislosť Škótska sa prvýkrát dostalo podpory od veľkej korporácie po tom, čo viacero firiem dalo najavo, že osamostatnenie Škótska by pre biznis nebolo dobrým riešením. Informovala o tom agentúra Reuters.
Šéf leteckej spoločnosti International Airlines Group (IAG), ktorá je vlastníkom britských aerolínií British Airways a španielskej spoločnosti Iberia, v týchto dňoch uviedol, že prípadná nezávislosť Škótska by leteckej spoločnosti skôr pomohla než uškodila. IAG sa tak stala prvou veľkou spoločnosťou, ktorá sa k plánom škótskej vlády vyjadrila pozitívne.
"Ak by k tomu došlo, očakávame, že to pre nás bude do určitej miery pozitívne. Veríme totiž, že (nezávislé) Škótsko zruší odletovú daň (Air Passenger Duty - APD)," povedal výkonný riaditeľ IAG Willie Walsh. Škótska vláda už sľúbila, že v prípade vyhlásenia nezávislosti APD najskôr zníži o 50 % a neskôr, keď jej to stav verejných financií dovolí, ju zruší úplne. "Na British Airways by to teda mohlo mať pozitívny vplyv," dodal Walsh. Škóti budú o tom, či by krajina mala po 307 rokoch ukončiť úniu s Anglickom, hlasovať v referende 18. septembra.
Jeho vyjadrenia nasledovali po sérii obáv zo strany viacerých britských firiem a dokonca varovaní od finančného kolosu Standard Life, že by sa zo Škótska mohol presunúť do Anglicka. Obavy dala najavo aj Royal Bank of Scotland, ktorá podobne ako Standard Life nemá istotu v oblasti daní a problémy jej robí najmä fakt, že Londýn odmieta menovú úniu s prípadným nezávislým Škótskom. Tieto reakcie naštrbili ekonomické argumenty škótskeho premiéra Alexa Salmonda, že Škótsko bude prosperovať bez zväzku s Angličanmi viac než predtým, keďže finančný sektor zabezpečuje v Škótsku až 150.000 pracovných miest a na hrubom domácom produkte sa podieľa približne 12 %.
Vyhlásenia Walsha preto škótsku vládu podporili a škótsky minister dopravy Keith Brown uviedol, že zrušenie dane zvýši konkurencieschopnosť škótskych letísk. Podľa zástupcov kampane na udržanie Škótska v Británii Better Together však "zrušenie najúspešnejšej politickej, ekonomickej a sociálnej únie v histórii kvôli poplatku spojeného s cestovaním nepôsobí ako najsilnejší ekonomický argument".
Diskusie o plusoch a mínusoch odchodu Škótska nabrali na intenzite v posledných týždňoch najmä pre otázku budúcej škótskej meny. Salmond chce pre Škótsko menovú úniu a udržanie britskej libry ako meny aj po vyhlásení nezávislosti. S tým ale tri najväčšie britské politické strany nesúhlasia.
Šéf leteckej spoločnosti International Airlines Group (IAG), ktorá je vlastníkom britských aerolínií British Airways a španielskej spoločnosti Iberia, v týchto dňoch uviedol, že prípadná nezávislosť Škótska by leteckej spoločnosti skôr pomohla než uškodila. IAG sa tak stala prvou veľkou spoločnosťou, ktorá sa k plánom škótskej vlády vyjadrila pozitívne.
"Ak by k tomu došlo, očakávame, že to pre nás bude do určitej miery pozitívne. Veríme totiž, že (nezávislé) Škótsko zruší odletovú daň (Air Passenger Duty - APD)," povedal výkonný riaditeľ IAG Willie Walsh. Škótska vláda už sľúbila, že v prípade vyhlásenia nezávislosti APD najskôr zníži o 50 % a neskôr, keď jej to stav verejných financií dovolí, ju zruší úplne. "Na British Airways by to teda mohlo mať pozitívny vplyv," dodal Walsh. Škóti budú o tom, či by krajina mala po 307 rokoch ukončiť úniu s Anglickom, hlasovať v referende 18. septembra.
Jeho vyjadrenia nasledovali po sérii obáv zo strany viacerých britských firiem a dokonca varovaní od finančného kolosu Standard Life, že by sa zo Škótska mohol presunúť do Anglicka. Obavy dala najavo aj Royal Bank of Scotland, ktorá podobne ako Standard Life nemá istotu v oblasti daní a problémy jej robí najmä fakt, že Londýn odmieta menovú úniu s prípadným nezávislým Škótskom. Tieto reakcie naštrbili ekonomické argumenty škótskeho premiéra Alexa Salmonda, že Škótsko bude prosperovať bez zväzku s Angličanmi viac než predtým, keďže finančný sektor zabezpečuje v Škótsku až 150.000 pracovných miest a na hrubom domácom produkte sa podieľa približne 12 %.
Vyhlásenia Walsha preto škótsku vládu podporili a škótsky minister dopravy Keith Brown uviedol, že zrušenie dane zvýši konkurencieschopnosť škótskych letísk. Podľa zástupcov kampane na udržanie Škótska v Británii Better Together však "zrušenie najúspešnejšej politickej, ekonomickej a sociálnej únie v histórii kvôli poplatku spojeného s cestovaním nepôsobí ako najsilnejší ekonomický argument".
Diskusie o plusoch a mínusoch odchodu Škótska nabrali na intenzite v posledných týždňoch najmä pre otázku budúcej škótskej meny. Salmond chce pre Škótsko menovú úniu a udržanie britskej libry ako meny aj po vyhlásení nezávislosti. S tým ale tri najväčšie britské politické strany nesúhlasia.