Na Slovensku existuje niekoľko takýchto nabíjacích bodov, napríklad Sabinove a Dolnom Kubíne.
Autor TASR
Bratislava 26. augusta (TASR) - Pre zvýšenie dopytu po elektromobiloch treba zabezpečiť infraštruktúru na nočné nabíjanie na sídliskách a v blízkosti bytoviek. Vyplýva to z analýzy "Čisto a zbesilo" Inštitútu environmentálnej politiky (IEP). Navrhuje zaviesť dotácie na vybudovanie normálneho verejného nabíjania vo výške 95 percent nákupnej ceny, maximálne do výšky 3000 eur.
Na Slovensku existuje niekoľko takýchto nabíjacích bodov, napríklad Sabinove a Dolnom Kubíne. Dotácie by mali smerovať aj na kúpu domácej nabíjacej stanice. "Nočné nabíjanie je výhodné najmä z cenového hľadiska a z hľadiska stability elektrizačnej siete. Z tohto dôvodu je dôležité zabezpečiť vysoký podiel nočného nabíjania cez tzv. wallboxy, ktoré poskytujú stabilný a bezpečný spôsob, ako nabíjať v domácnosti," priblížili analytici.
Navrhujú preto zaviesť dotáciu vo výške 50 percent nákupnej ceny wallboxu, a to maximálne do 500 eur. "Vzhľadom na odhad počtu nových elektromobilov odhadujeme rozpočet pre toto opatrenie na jeden milión eur ročne, čo by zabezpečilo nákup približne 2000 wallboxov za rok," podotkli.
Podpora súkromného nabíjania na parkoviskách firiem podľa IEP zvýši dostupnosť nabíjania počas pracovnej doby. V tomto prípade odporúča zaviesť dotáciu na podporu súkromnej pomalej nabíjacej infraštruktúry dostupnej pre zamestnancov podnikov počas pracovnej doby. "Keďže nejde o verejne prístupný nabíjací bod, podpora by mala byť limitovaná na 50 percent nákupnej ceny v maximálnej hodnote 1500 eur," skonštatoval inštitút.
Pokračuje, že podpora výstavby nabíjacej infraštruktúry v menších a stredných oblastiach je dôležitá pre zvýšenie dostupnosti. V tomto prípade radí zaviesť dotácie pre právnické osoby vo výške 50 percent nákupnej ceny komerčnej nabíjacej stanice. Podpora by mala byť zameraná na obce, ktoré majú medzi 7000 a 50.000 obyvateľmi.
"Slovensko by malo podporovať rozširovanie poloverejnej infraštruktúry, najmä nabíjania v depe. Na základe podpory infraštruktúry v iných krajinách Európskej únie navrhujeme rozsah podpory nabíjania vo výške 50 percent ceny nabíjacieho bodu, respektíve 50.000 eur," tvrdí IEP.
Analytici poukazujú napríklad na Írsko, ktoré podporuje rozvoj verejných nabíjacích bodov v hodnote 5000 eur za jeden bod. V Írsku a Spojenom kráľovstve sa tiež aktívne využíva nočné nabíjanie z lámp verejného osvetlenia. Podpory nabíjania poskytujú Švédsko či Taliansko.
Na Slovensku existuje niekoľko takýchto nabíjacích bodov, napríklad Sabinove a Dolnom Kubíne. Dotácie by mali smerovať aj na kúpu domácej nabíjacej stanice. "Nočné nabíjanie je výhodné najmä z cenového hľadiska a z hľadiska stability elektrizačnej siete. Z tohto dôvodu je dôležité zabezpečiť vysoký podiel nočného nabíjania cez tzv. wallboxy, ktoré poskytujú stabilný a bezpečný spôsob, ako nabíjať v domácnosti," priblížili analytici.
Navrhujú preto zaviesť dotáciu vo výške 50 percent nákupnej ceny wallboxu, a to maximálne do 500 eur. "Vzhľadom na odhad počtu nových elektromobilov odhadujeme rozpočet pre toto opatrenie na jeden milión eur ročne, čo by zabezpečilo nákup približne 2000 wallboxov za rok," podotkli.
Podpora súkromného nabíjania na parkoviskách firiem podľa IEP zvýši dostupnosť nabíjania počas pracovnej doby. V tomto prípade odporúča zaviesť dotáciu na podporu súkromnej pomalej nabíjacej infraštruktúry dostupnej pre zamestnancov podnikov počas pracovnej doby. "Keďže nejde o verejne prístupný nabíjací bod, podpora by mala byť limitovaná na 50 percent nákupnej ceny v maximálnej hodnote 1500 eur," skonštatoval inštitút.
Pokračuje, že podpora výstavby nabíjacej infraštruktúry v menších a stredných oblastiach je dôležitá pre zvýšenie dostupnosti. V tomto prípade radí zaviesť dotácie pre právnické osoby vo výške 50 percent nákupnej ceny komerčnej nabíjacej stanice. Podpora by mala byť zameraná na obce, ktoré majú medzi 7000 a 50.000 obyvateľmi.
"Slovensko by malo podporovať rozširovanie poloverejnej infraštruktúry, najmä nabíjania v depe. Na základe podpory infraštruktúry v iných krajinách Európskej únie navrhujeme rozsah podpory nabíjania vo výške 50 percent ceny nabíjacieho bodu, respektíve 50.000 eur," tvrdí IEP.
Analytici poukazujú napríklad na Írsko, ktoré podporuje rozvoj verejných nabíjacích bodov v hodnote 5000 eur za jeden bod. V Írsku a Spojenom kráľovstve sa tiež aktívne využíva nočné nabíjanie z lámp verejného osvetlenia. Podpory nabíjania poskytujú Švédsko či Taliansko.