Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Indikátor ekonomického sentimentu ostal relatívne stabilizovaný

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Indikátor dôvery v priemysle v decembri poklesol o 0,4 percentuálneho bodu na hodnotu 1,3. Vývoj indikátora nepriaznivo ovplyvnil rast zásob hotových výrobkov.

Bratislava 28. decembra (TASR) - Trojmesačný kĺzavý priemer indikátora ekonomického sentimentu (IES) ostal v decembri 2018 relatívne stabilizovaný. Jeho hodnota oproti minulému mesiacu vzrástla o 0,2 bodu na úroveň 97,6, a to predovšetkým v dôsledku zvýšenia dôvery v obchode a službách v aktuálnom prieskume, ktoré bolo eliminované znížením dôvery v službách a čiastočne v obchode v predchádzajúcom mesiaci. Aktuálne IES zaostáva za hodnotou dlhodobého priemeru o 6,2 bodu a za výsledkom rovnakého obdobia minulého roka o 5,4 bodu. Informoval o tom Štatistický úrad (ŠÚ) SR.

Indikátor dôvery v priemysle v decembri poklesol o 0,4 percentuálneho bodu na hodnotu 1,3. Vývoj indikátora nepriaznivo ovplyvnil rast zásob hotových výrobkov.

V decembri indikátor dôvery v stavebníctve zostal na úrovni predchádzajúceho mesiaca (negatívna hodnota 7,0), keď priaznivý vývoj celkovej úrovne objednávok bol eliminovaný nepriaznivými hodnoteniami očakávanej zamestnanosti. Aktuálny výsledok prevyšuje dlhodobý priemer o 18 bodov.

Indikátor dôvery v obchode vzrástol v decembri v porovnaní s novembrom o 4,4 percentuálneho bodu na hodnotu 22,7 vplyvom pozitívneho vývoja súčasných, ako aj očakávaných podnikateľských aktivít a stavu zásob.

Indikátor dôvery v službách v decembri vzrástol, jeho záporná hodnota 7 sa v porovnaní s minulomesačným prieskumom zvýšila o 4,3 percentuálneho bodu. Vývoj indikátora bol ovplyvnený priaznivými hodnoteniami podnikateľskej situácie aj dopytu za posledné tri mesiace, pričom očakávaný dopyt respondenti hodnotili rovnako ako v novembri.

Spotrebiteľská atmosféra na Slovensku je od mája 2018 relatívne stabilizovaná. V decembri sezónne očistený indikátor spotrebiteľskej dôvery klesol oproti minulému mesiacu o 0,5 bodu a dosiahol negatívnu úroveň 3,7, najmä pod vplyvom nepriaznivejších názorov na predpokladaný vývoj nezamestnanosti. Respondenti boli o 1,7 bodu optimistickejší ako v rovnakom období minulého roka a aktuálny výsledok prevyšoval dlhodobý priemer.