Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 5. december 2024Meniny má Oto
< sekcia Ekonomika

INEKO: Termíny dokončenia 80 diaľnic a rýchlociest sú zavádzajúce

Ilustračná snímka. Foto: TASR/Pavol Zachar

V súvislosti so stavbou obchvatu Bratislavy analytik inštitútu Ján Kovalčík uviedol, že okrem medializovaného meškania prác zo strany koncesionára je problémom aj meškanie štátu.

Bratislava 29. novembra (TASR) – Termíny dokončenia vyše 80 plánovaných diaľnic a rýchlociest, ktoré prezentuje Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR, zavádzajú verejnosť. Za uplynulých 12 mesiacov sa posunuli v priemere o rok a vo väčšine prípadov to neznamená, že sa tieto termíny podarí splniť. Skonštatoval to vo štvrtok pre médiá Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) počas prezentácie portálu s aktualizovanými informáciami o vyše 90 plánovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest v SR. Sľubovaním začiatku väčšiny stavieb do roku 2023 sa vytvára zdanie, že všetky regióny sa čoskoro dočkajú, tvrdí.

Reálne budú regióny čakať na lepšiu cestu zbytočne podstatne dlhšie aj pre zlé riadenie a uprednostňovanie málo naliehavých úsekov. Podľa dát z portálu sú v popredí plánovaného začatia výstavby úseky s nízkou naliehavosťou, najmä na rýchlostnej ceste R7 a čiastočne aj R2.

S neprimerane neskorou výstavbou sa počíta najmä v úsekoch na severe Slovenska, na diaľnici D3 či na Orave. „Ukazuje sa, že v prípade rýchlostnej cesty R2 začal rezort dopravy tento rok vykupovať pozemky vo veľkom predstihu, keď ešte nemá objednanú projektovú dokumentáciu pri Rimavskej Sobote,“ uvádza INEKO s tým, že v ďalšom prípade ministerstvo vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa stavby napriek nedotiahnutým projektom a nevykúpeným pozemkom v úseku Kriváň - Mýtna na R2. Podľa inštitútu tiež tlačí rezort na skoré vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa úseku R2 s tunelom Soroška, ktorá nie je dostatočne pripravená.

Analytik inštitútu Ján Kovalčík poznamenal, že hoci sa slovenskej ekonomike darí, každý rok rastú daňové príjmy a napriek slovám o rozvoji cestnej infraštruktúry ako priorite reálne výdavky sa obmedzujú na bežiace eurofondové projekty a na výkupy pozemkov pod úsekmi, ktoré by nemali byť prioritné. Vláda by podľa neho mala dať peniaze na údržbu a rekonštrukciu ciest.

V súvislosti so stavbou obchvatu Bratislavy uviedol, že okrem medializovaného meškania prác zo strany koncesionára je problémom aj meškanie štátu. MDV SR sa zaviazalo, že Národná diaľničná spoločnosť prebuduje do januára 2019 diaľnicu D1 v križovatke s D4 a sprístupní koncesionárovi tento priestor. „Do januára 2019 sa práce nieže nestihnú dokončiť, ani sa nezačne s ich realizáciou. Koncesionár sa dostáva voči rezortu do veľmi dobrej vyjednávacej pozície,“ konštatoval analytik.