Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 29. november 2024Meniny má Vratko
< sekcia Ekonomika

Inštitúcie EÚ sa dohodli na náhradných námorných spojeniach s Írskom

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Ide o námorné trasy na koridore transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) medzi Severným morom a Stredozemným morom.

Brusel 8. februára (TASR) - Rumunské predsedníctvo v Rade Európskej únie (EÚ) v piatok informovalo, že v súvislosti s plánovaným odchodom Spojeného kráľovstva z Únie sa mu podarilo dosiahnuť predbežnú dohodu s Európskym parlamentom (EP) o návrhu na zabezpečenie nových námorných spojení medzi Írskom a ostatnými krajinami EÚ.

Ide o námorné trasy na koridore transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) medzi Severným morom a Stredozemným morom. Nové námorné prepojenia začnú platiť v prípade takzvaného tvrdého brexitu, čiže neriadeného odchodu Británie z EÚ.

Prehodnotenie dopravného koridoru a obmedzený počet ďalších cielených zmien a doplnení v rámci nástroja na prepájanie Európy (CEF) zabezpečí kontinuitu investícií do infraštruktúry a poskytne právnu jasnosť a istotu plánovania pri infraštruktúrnych projektoch.

Predbežná dohoda bude teraz predložená zástupcom členských štátov v Rade EÚ a europarlamentu na jej oficiálne schválenie. Dohoda v praxi znamená priame spojenie EÚ s Írskom, konkrétne prepojenie medzi írskymi prístavmi Shannon Foynes, Dublin a Cork s prístavmi Le Havre, Calais a Dunquerque vo Francúzsku, prístavmi Zeebrugge, Gent a Antverpy v Belgicku a prístavmi Terneuzen, Rotterdam a Amsterdam v Holandsku.

Dohoda sa týka nariadenia o CEF z roku 2013, ktoré zaisťuje financovanie kľúčových projektov v sektore dopravy, telekomunikácií a energetiky do konca súčasného programovacieho obdobia v roku 2020. Po tomto roku bude platiť nariadenie CEF 2.0, o ktorom rokovania medzi Radou EÚ a Európskym parlamentom ešte prebiehajú.

(spravodajca TASR Jaromír Novak)