Pri porovnávaní internetových nákupov s nákupmi v kamenných obchodoch, internetové tvoria stále iba malú časť z celkového objemu
Autor TASR
Bratislava 21. februára (TASR) – Slováci stále čoraz viac nakupujú rôzne tovary alebo služby cez internet.
Potvrdzujú to aj najnovšie predbežné výsledky Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) za minulý rok. Podľa nich stúpol obrat týmto obchodom o približne 35 % oproti predchádzajúcemu roku. Čo sa týka počtu objednávok, tie sa zvýšili o zhruba 45 %.
"Samozrejme sú to priemerné čísla a dynamika rastu jednotlivých predajcov je rôzna v závislosti od konkrétneho segmentu. Väčšinou sa pohybuje od 15 do 50 %," priblížil pre TASR výkonný riaditeľ SAEC Jozef Dvorský.
Keďže kúpna sila na Slovensku v posledných rokoch nestúpa, alebo iba veľmi mierne, môže takúto dynamiku nárastu nákupov cez internet podľa jeho slov spôsobovať prechod spotrebiteľov z kamenných obchodov do elektronických.
"Dôvody sú rôzne, od hľadania čo najvýhodnejšej cenovej ponuky za kupovaný tovar po pohodlný nákup s nízkou spotrebu času," opísal Dvorský. Práve nedostatkom času trpia najmä spotrebitelia s vyššími príjmami a mladé rodiny, ktoré chcú tráviť svoj voľný čas spolu s deťmi.
Do budúcnosti Dvorský odhaduje, že ľudia budú ešte vo väčšej miere využívať internetové obchody. "Budú nakupovať oveľa viac a možno očakávať, že tento spôsob nákupu, ktorý sa zrejme najviac stotožňuje so súčasným životným štýlom, sa postupne rozšíri aj na ďalšie tovary a služby," uviedol.
Pri porovnávaní internetových nákupov s nákupmi v kamenných obchodoch, internetové tvoria stále iba malú časť z celkového objemu. "Pričom potenciál je obrovský," zhodnotil Dvorský. Do hry bude podľa jeho slov v nasledujúcich rokoch čoraz viac vstupovať kolektívne nakupovanie, čiže zľavové portály. Zároveň budú silné internetové značky ďalej rásť prostredníctvom akvizícií a posilňovať svoje pozície na trhu. Jedným z globálnych trendov je podľa Dvorského aj výraznejšie zapájanie a využívanie sociálnych sietí ako facebook, twitter a mobilných telefónov na predaj cez internet.
Ďalším pozorovateľným trendom je podľa asociácie takzvaná "internacionalizácia" internetového obchodu. To znamená, že silné medzinárodné značky postupne expandujú, rozširujú teritórium svojho pôsobenia a umiestňujú svoje internetové obchody do ďalších krajín a jazykových mutácií mimo krajiny svojho pôvodu. Podiel obratu mimo ich vlastnej krajiny je pritom čoraz vyšší.
Potvrdzujú to aj najnovšie predbežné výsledky Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) za minulý rok. Podľa nich stúpol obrat týmto obchodom o približne 35 % oproti predchádzajúcemu roku. Čo sa týka počtu objednávok, tie sa zvýšili o zhruba 45 %.
"Samozrejme sú to priemerné čísla a dynamika rastu jednotlivých predajcov je rôzna v závislosti od konkrétneho segmentu. Väčšinou sa pohybuje od 15 do 50 %," priblížil pre TASR výkonný riaditeľ SAEC Jozef Dvorský.
Keďže kúpna sila na Slovensku v posledných rokoch nestúpa, alebo iba veľmi mierne, môže takúto dynamiku nárastu nákupov cez internet podľa jeho slov spôsobovať prechod spotrebiteľov z kamenných obchodov do elektronických.
"Dôvody sú rôzne, od hľadania čo najvýhodnejšej cenovej ponuky za kupovaný tovar po pohodlný nákup s nízkou spotrebu času," opísal Dvorský. Práve nedostatkom času trpia najmä spotrebitelia s vyššími príjmami a mladé rodiny, ktoré chcú tráviť svoj voľný čas spolu s deťmi.
Do budúcnosti Dvorský odhaduje, že ľudia budú ešte vo väčšej miere využívať internetové obchody. "Budú nakupovať oveľa viac a možno očakávať, že tento spôsob nákupu, ktorý sa zrejme najviac stotožňuje so súčasným životným štýlom, sa postupne rozšíri aj na ďalšie tovary a služby," uviedol.
Pri porovnávaní internetových nákupov s nákupmi v kamenných obchodoch, internetové tvoria stále iba malú časť z celkového objemu. "Pričom potenciál je obrovský," zhodnotil Dvorský. Do hry bude podľa jeho slov v nasledujúcich rokoch čoraz viac vstupovať kolektívne nakupovanie, čiže zľavové portály. Zároveň budú silné internetové značky ďalej rásť prostredníctvom akvizícií a posilňovať svoje pozície na trhu. Jedným z globálnych trendov je podľa Dvorského aj výraznejšie zapájanie a využívanie sociálnych sietí ako facebook, twitter a mobilných telefónov na predaj cez internet.
Ďalším pozorovateľným trendom je podľa asociácie takzvaná "internacionalizácia" internetového obchodu. To znamená, že silné medzinárodné značky postupne expandujú, rozširujú teritórium svojho pôsobenia a umiestňujú svoje internetové obchody do ďalších krajín a jazykových mutácií mimo krajiny svojho pôvodu. Podiel obratu mimo ich vlastnej krajiny je pritom čoraz vyšší.