Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Pri platení kartou na internete by mali byť spotrebitelia obozretní

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Finančné domy taktiež odporúčajú využívať platobné brány spravované bankami známe aj ako CardPay. Klient je tak pri platbách presmerovaný zo stránky obchodníka na stránku banky.

Bratislava 23. februára (TASR) – Ak chce spotrebiteľ zaplatiť za tovar objednaný na internete, má na to niekoľko možností. Buď za tovar zaplatí pri osobnom odbere, uhradí tovar formou dobierky, alebo zaplatí kartou prostredníctvom online platieb. Ak sa rozhodne pre poslednú možnosť, musí spĺňať niekoľko kritérií.

Musí byť držiteľom takej karty, s ktorou sa dá platiť aj na internete a musí mať aktivované internetové platby. Platby sú zabezpečené špeciálnym systémom, aby ich nemohol nikto zneužiť. Pri platbe kartou na internete klient väčšinou zadáva číslo karty, svoje meno a priezvisko, dátum exspirácie a adresu trvalého pobytu. Dôležitým údajom je takzvaný cvv2 kód, teda trojčíslie na zadnej strane karty. "Transakcia platobnou kartou je zabezpečená 3-D Secure protokolom. Každá transakcia sa overuje SMS kódom, ktorý je zaslaný klientovi na mobilný telefón. Ak by sa niekto dostal k údajom z klientovej karty s aktivovanou službou Zabezpečená internetová platba a internetový obchod je zabezpečený 3-D Secure protokolom, tak sa platba neuskutoční bez tohto kódu," vysvetľuje hovorkyňa ČSOB banky Zuzana Eliášová.

Napriek tomu, že platenie kartou na internete prináša viacero rizík, podľa bánk má aj svoje výhody. "V prípade internetových obchodov je lepšie uhrádzať platbu za tovar, či služby prostredníctvom platobnej karty a nie priamo z účtu. V prípade, že poskytovateľ služieb objednané služby neposkytne, má klient za predpokladu, že úhradu realizoval platobnou kartou, nárok podať reklamáciu v banke, ktorá mu kartu vydala," približuje hovorkyňa Tatra banky Marína Masárová. Pri riešení takýchto reklamácií sa totiž banky riadia pravidlami medzinárodných kartových spoločností, vďaka ktorým má klient reálnu šancu, že svoje prostriedky získa späť. "V prípade úhrady prevodom na účet alebo v hotovosti klient nemá možnosť podať reklamáciu v banke," doplnila Masárová.

Finančné domy taktiež odporúčajú využívať platobné brány spravované bankami známe aj ako CardPay. Klient je tak pri platbách presmerovaný zo stránky obchodníka na stránku banky, kde platbu zrealizuje. "Obchodník preto platobné identifikátory klienta nemá k dispozícii," dopĺňa Masárová.

Aj napriek zabezpečeným platbám by spotrebitelia mali byť pri platení kartou na internete obozretní. Nemali by dávať cudzím ľuďom heslá od svojich účtov, mali by si taktiež preveriť aj reputáciu obchodníka, u ktorého si plánujú tovar kúpiť. "Klienti by mali platobnou kartou cez internet platiť iba v tých internetových obchodoch, ktoré sú overené a označené Verified by Visa alebo MasterCard SecureCode. Taktiež by nemali poskytovať údaje z platobnej karty na neoverených a nedôveryhodných stránkach internetových obchodníkov," dodáva Eliášová. Banky taktiež klientom neodporúčajú reagovať na takzvané bezpečnostné výzvy, kedy obchodníci vyžadujú od kupujúceho zaslanie kartových detailov mimo platby. "Klient by si mal prečítať aj obchodné podmienky obchodníkov. Hlavne, či tam nie je spomenutá možnosť, že mu obchodník bude pravidelne strhávať danú platbu. Platiť by mal u overených obchodníkov, ktorých si môže preveriť napríklad prostredníctvom recenzií ich klientov, pri platení by mal využívať zákazník svoj vlastný počítač alebo mobilný telefón, nie internetové kaviarne," upozorňuje aj vedúci oddelenia kartových produktov Slovenskej sporiteľne Milan Bednár.