Napriek budúcim obavám a nevyčíslenej pokute je aj dnes Volkswagen pre investorov zaujímavou investíciou.
Autor OTS
Bratislava 13. novembra (OTS) - S investíciou do akcií koncernu Volkswagen (VW) je spojených viacero otáznikov. Z dlhodobého hľadiska ale nemusí ísť o nerozumnú investíciu, avšak s primeraným rizikom. Treba zdôrazniť, že váha akcií VW by mala dosiahnuť maximálnu úroveň 10% v dobre diverzifikovanom portfóliu.
Je pravda, že dividendový výnos je v súčasnosti mimoriadne atraktívny, nakoľko hodnota akcií firmy výrazne klesla a dosahuje až 4,5 percenta (priemer konkurentov je iba na úrovni približne 2,4%). Neistota, ktorá sa viaže k vývoju budúcich ziskov Volkswagenu (teda schopnosti vyplácať dividendy aj v budúcnosti) je ale veľmi vysoká. Za tretí kvartál dosiahol VW stratu na úrovni 1,67 mld. EUR, pričom v rovnakom období minulého roku VW vykázal zisk 2,97 mld. EUR. Za prvé tri kvartály roka zisk dosiahol hodnotu iba 3,99 mld. EUR (v rovnakom období minulého roku VW vykázal zisk na úrovni 8,69 mld. EUR, za prvé tri mesiace roka 2012 dosiahol čistý zisk až 20,06 mld. EUR). Ziskovosť VW teda postupne klesala už pred vypuknutím škandálu s emisiami.
„VW je relatívne výrazne zadlžená globálna automobilka a jej minulé investície boli pravdepodobne alokované nesprávne. VW je jedným z hlavných predstaviteľov dieselovej technológie na globálnej úrovni, ktorú chcel pretlačiť aj do USA, čo sa mu však nepodarilo. V Európe sa v súčasnosti naštartovala debata o budúcnosti áut na naftu a automobilka Daimler nedávno vyhlásila, že počíta najmä s pohonom na elektrický pohon, resp. s hybridmi a BMW už v súčasnosti nakupuje hybridnú technológiu od Toyoty a plánuje partnerstvo ďalej rozvíjať. Napriek vyššie uvedenému existuje potenciál na rast akcií VW, aj keď je zrejme nepravdepodobné, že by akcie dosiahli predchádzajúce hodnoty na hranici okolo 250 EUR za akciu,“ uviedol Peter Štadler zo spoločnosti Wealth Effect Managment.
Pre investorov tak môže ísť o síce rizikovú, ale zaujímavú investíciu. Jej výsledok pritom bude závisieť od viacerých faktorov, ako sú reálne škody vo finančnom vyjadrení a samozrejme aj samotný objem predaja vozidiel na globálnych trhoch. „Už dnes je známe, že investície v najbližších rokoch automobilka obmedzila o miliardu eur ročne. To platí aj pre najímanie pracovníkov cez kontrakty a obmedzili sa aj odmeny top-manažmentu. Terajší vývoj však môže naznačovať určité zastavenie prepadu hodnoty akcií,“ naznačil Peter Štadler a dodal, že aktuálny odhad analytikov pre cenu akcií VW o 12 mesiacov je na úrovni 128,7 EUR, čo predstavuje potenciál zisku 18,2% na ročnej báze. Ďalší vývoj teda naznačuje rast a aktuálny škandál automobilku výrazne zľavuje. „Trh teda počíta s tým, že Volkswagen má kapacity na to, aby aktuálne problémy vyriešil, i keď za cenu značných finančných kompenzácií,“ dodal Peter Štadler.
Aktuálny ukazovateľ P/E (t. j. pomer medzi trhovou cenou akcie a čistým ziskom na akciu) je aktuálne po zverejnení kvartálnych výsledkov na úrovni 8,80 (priemer konkurentov je na úrovni 10,20, napr. Toyota má P/E na úrovni 10,54). Automobilka sa tak obchoduje s diskontom oproti svojim konkurentom. Zjednodušene povedané, táto hodnota napovedá, aký násobok čistého zisku na akciu je investor ochotný za jednu akciu zaplatiť.
V prípade ukazovateľa P/B (t. j. pomer medzi trhovou cenou akcie a jej účtovnou hodnotou) je porovnanie s konkurenciou ešte negatívnejšie. P/B Volkswagenu totiž dosahuje iba 0,55, pričom priemer pre konkurentov je 1,32 a Toyota dosahuje P/B na úrovni 1,36 a Ford až 2,16. Zjednodušene povedané, pomerový ukazovateľ P/B napovedá, aký je podiel trhovej a účtovnej hodnoty firmy. V prípade, že je ukazovateľ pod úrovňou 1, trh oceňuje majetok firmy s diskontom a dá sa očakávať reštrukturalizácia firmy, odpredaj jej aktív alebo nejaká forma obchodnej kombinácie.
Podľa analýzy Wealth Effect Management „náklady na vyriešenie emisného škandálu by mohli dosiahnuť maximálne 37,5 mld. EUR, nakoľko hodnota hotovosti a ekvivalentov VW je aktuálne na takejto úrovni (je tu už započítaná hodnota 6,5 mld. EUR, ktorú VW vyčlenil na riešenie emisného škandálu). V prípade, ak by išlo o vyššiu sumu, Volkswagen by musel buď predať niektoré zo svojich aktív alebo vydať nové akcie, emitovať nový dlh či prestať vyplácať dividendy. Všetky spomenuté kroky by však viedli s najväčšou pravdepodobnosťou k ďalšiemu poklesu hodnoty VW, ktorá by sa za istých okolností mohla dostať na úroveň nula EUR,“ argumentoval Peter Štadler. Aj to naznačuje aktuálne mimoriadne veľké riziko spojené s kúpou akcií VW a nevyhnutnosť jeho eliminácie vhodnou diverzifikáciou v akciovom portfóliu klienta.
Cena akcií Volkswagenu je v súčasnosti na úrovni okolo 108 EUR, čo znamená jej trhovú hodnotu na úrovni zhruba 55 miliárd eur. V porovnaní napríklad s automobilkou Tesla je to o 30 miliárd eur viac (trhová kapitalizácia Tesla Motors je 25 miliárd eur). „Avšak Tesla predala vlani 46-tisíc áut, kým Volkswagen viac ako deväť miliónov vozidiel. Ešte horšie tak vychádza jej porovnanie, ak zarátame dlh a odpočítame hodnotu hotovosti, teda porovnanie tzv. Enterprise Value (EV). Tesla tak má hodnotu EV zhruba 27 miliárd eur a Volkswagen iba niečo viac ako 31 miliárd eur,“ naznačil Peter Štadler.
Dosahy kauzy na Slovensko
Investície Volkswagen Slovakia sú už z veľkej časti zrealizované. Z toho dôvodu sa to veľmi Slovenska nedotkne. Navyše automobilka na Slovensku produkovala prevažne autá, ktoré dosahovali nadpriemerné marže v rámci celého koncernu a fabrika patrila medzi najvýkonnejšie a najkvalitnejšie. Každopádne, v prípade, ak by čistý (net) export VW Slovakia poklesol o 25 percent, bude percentuálny rast HDP Slovenska ovplyvnený o zhruba jeden percentuálny bod smerom nadol.
Je pravda, že dividendový výnos je v súčasnosti mimoriadne atraktívny, nakoľko hodnota akcií firmy výrazne klesla a dosahuje až 4,5 percenta (priemer konkurentov je iba na úrovni približne 2,4%). Neistota, ktorá sa viaže k vývoju budúcich ziskov Volkswagenu (teda schopnosti vyplácať dividendy aj v budúcnosti) je ale veľmi vysoká. Za tretí kvartál dosiahol VW stratu na úrovni 1,67 mld. EUR, pričom v rovnakom období minulého roku VW vykázal zisk 2,97 mld. EUR. Za prvé tri kvartály roka zisk dosiahol hodnotu iba 3,99 mld. EUR (v rovnakom období minulého roku VW vykázal zisk na úrovni 8,69 mld. EUR, za prvé tri mesiace roka 2012 dosiahol čistý zisk až 20,06 mld. EUR). Ziskovosť VW teda postupne klesala už pred vypuknutím škandálu s emisiami.
„VW je relatívne výrazne zadlžená globálna automobilka a jej minulé investície boli pravdepodobne alokované nesprávne. VW je jedným z hlavných predstaviteľov dieselovej technológie na globálnej úrovni, ktorú chcel pretlačiť aj do USA, čo sa mu však nepodarilo. V Európe sa v súčasnosti naštartovala debata o budúcnosti áut na naftu a automobilka Daimler nedávno vyhlásila, že počíta najmä s pohonom na elektrický pohon, resp. s hybridmi a BMW už v súčasnosti nakupuje hybridnú technológiu od Toyoty a plánuje partnerstvo ďalej rozvíjať. Napriek vyššie uvedenému existuje potenciál na rast akcií VW, aj keď je zrejme nepravdepodobné, že by akcie dosiahli predchádzajúce hodnoty na hranici okolo 250 EUR za akciu,“ uviedol Peter Štadler zo spoločnosti Wealth Effect Managment.
Pre investorov tak môže ísť o síce rizikovú, ale zaujímavú investíciu. Jej výsledok pritom bude závisieť od viacerých faktorov, ako sú reálne škody vo finančnom vyjadrení a samozrejme aj samotný objem predaja vozidiel na globálnych trhoch. „Už dnes je známe, že investície v najbližších rokoch automobilka obmedzila o miliardu eur ročne. To platí aj pre najímanie pracovníkov cez kontrakty a obmedzili sa aj odmeny top-manažmentu. Terajší vývoj však môže naznačovať určité zastavenie prepadu hodnoty akcií,“ naznačil Peter Štadler a dodal, že aktuálny odhad analytikov pre cenu akcií VW o 12 mesiacov je na úrovni 128,7 EUR, čo predstavuje potenciál zisku 18,2% na ročnej báze. Ďalší vývoj teda naznačuje rast a aktuálny škandál automobilku výrazne zľavuje. „Trh teda počíta s tým, že Volkswagen má kapacity na to, aby aktuálne problémy vyriešil, i keď za cenu značných finančných kompenzácií,“ dodal Peter Štadler.
Aktuálny ukazovateľ P/E (t. j. pomer medzi trhovou cenou akcie a čistým ziskom na akciu) je aktuálne po zverejnení kvartálnych výsledkov na úrovni 8,80 (priemer konkurentov je na úrovni 10,20, napr. Toyota má P/E na úrovni 10,54). Automobilka sa tak obchoduje s diskontom oproti svojim konkurentom. Zjednodušene povedané, táto hodnota napovedá, aký násobok čistého zisku na akciu je investor ochotný za jednu akciu zaplatiť.
V prípade ukazovateľa P/B (t. j. pomer medzi trhovou cenou akcie a jej účtovnou hodnotou) je porovnanie s konkurenciou ešte negatívnejšie. P/B Volkswagenu totiž dosahuje iba 0,55, pričom priemer pre konkurentov je 1,32 a Toyota dosahuje P/B na úrovni 1,36 a Ford až 2,16. Zjednodušene povedané, pomerový ukazovateľ P/B napovedá, aký je podiel trhovej a účtovnej hodnoty firmy. V prípade, že je ukazovateľ pod úrovňou 1, trh oceňuje majetok firmy s diskontom a dá sa očakávať reštrukturalizácia firmy, odpredaj jej aktív alebo nejaká forma obchodnej kombinácie.
Podľa analýzy Wealth Effect Management „náklady na vyriešenie emisného škandálu by mohli dosiahnuť maximálne 37,5 mld. EUR, nakoľko hodnota hotovosti a ekvivalentov VW je aktuálne na takejto úrovni (je tu už započítaná hodnota 6,5 mld. EUR, ktorú VW vyčlenil na riešenie emisného škandálu). V prípade, ak by išlo o vyššiu sumu, Volkswagen by musel buď predať niektoré zo svojich aktív alebo vydať nové akcie, emitovať nový dlh či prestať vyplácať dividendy. Všetky spomenuté kroky by však viedli s najväčšou pravdepodobnosťou k ďalšiemu poklesu hodnoty VW, ktorá by sa za istých okolností mohla dostať na úroveň nula EUR,“ argumentoval Peter Štadler. Aj to naznačuje aktuálne mimoriadne veľké riziko spojené s kúpou akcií VW a nevyhnutnosť jeho eliminácie vhodnou diverzifikáciou v akciovom portfóliu klienta.
Cena akcií Volkswagenu je v súčasnosti na úrovni okolo 108 EUR, čo znamená jej trhovú hodnotu na úrovni zhruba 55 miliárd eur. V porovnaní napríklad s automobilkou Tesla je to o 30 miliárd eur viac (trhová kapitalizácia Tesla Motors je 25 miliárd eur). „Avšak Tesla predala vlani 46-tisíc áut, kým Volkswagen viac ako deväť miliónov vozidiel. Ešte horšie tak vychádza jej porovnanie, ak zarátame dlh a odpočítame hodnotu hotovosti, teda porovnanie tzv. Enterprise Value (EV). Tesla tak má hodnotu EV zhruba 27 miliárd eur a Volkswagen iba niečo viac ako 31 miliárd eur,“ naznačil Peter Štadler.
Dosahy kauzy na Slovensko
Investície Volkswagen Slovakia sú už z veľkej časti zrealizované. Z toho dôvodu sa to veľmi Slovenska nedotkne. Navyše automobilka na Slovensku produkovala prevažne autá, ktoré dosahovali nadpriemerné marže v rámci celého koncernu a fabrika patrila medzi najvýkonnejšie a najkvalitnejšie. Každopádne, v prípade, ak by čistý (net) export VW Slovakia poklesol o 25 percent, bude percentuálny rast HDP Slovenska ovplyvnený o zhruba jeden percentuálny bod smerom nadol.