Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Investície do automobilových startupov dosiahli historický rekord

Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Hoci investície do tradičného výskumu a vývoja sú stále vysoké, automobilky majú problémy nájsť modely spolupráce so startupmi.

Düsseldorf 18. novembra (TASR) - Investície automobilového priemyslu do startupov a technologických firiem prudko narastajú. V roku 2016 išlo do nových firiem v oblasti autonómnej jazdy, elektrickej mobility, konektivity a zdieľania vozidiel historicky najvyššia suma 31 miliárd USD (26,34 miliardy eur).

Podľa štúdie konzultačnej spoločnosti McKinsey, ktorá analyzovala vyše 1000 transakcií v automobilovom priemysle od roka 2010, celkovo ide o 111 miliárd USD. Z celkovej sumy investovali automobilky a ich dodávatelia do startupov len 6 %. S veľkým odstupom vedú súkromné investičné fondy a firmy z oblasti rizikového kapitálu (spolu 50 %). Nasledujú výrobcovia hardvéru (25 %) a softvéru (19 %).

Hoci investície do tradičného výskumu a vývoja sú stále vysoké, automobilky majú problémy nájsť modely spolupráce so startupmi. Automobilky v roku 2016 investovali do výskumu a vývoja zhruba 77 miliárd USD a dodávatelia 34 miliárd USD.

Stúpla aj priemerná investičná suma. Kým v roku 2010 bolo investovaných 4,5 milióna USD na jeden startup, v roku 2016 išlo o 15,8 milióna USD. Najviac (36,5 miliardy USD) získali firmy, ktoré ponúkajú riešenia v oblasti zdieľania vozidiel. Nasledujú poskytovatelia technológií pre autonómne vozidlá (24,1 miliardy USD) a výrobcovia multimédií (15,4 miliardy USD).

Z geografického hľadiska vedú USA, kde od roka 2010 získalo takmer 500 startupov viac než 56 miliárd USD. V Číne dostali mladé firmy celkovo 24 miliárd USD, v Izraeli 18 miliárd USD, Singapure 4 miliardy USD a v Indii 2 miliardy USD. Naproti tomu nemecké startupy získali len 1,1 miliardy USD.

Pre ďalšiu analýzu oslovil McKinsey vyše 3000 motoristov v Nemecku, USA a Číne. Z výskumu vyplynulo, že 47 % zákazníkov by nemalo strach zveriť svoju rodinu autonómnemu vozidlu. Takmer 70 % respondentov by zmenilo značku pre lepšie sieťové pripojenie, čo je dvojnásobne viac než pred dvomi rokmi. Pri nasledujúcej kúpe nového auta 23 % zváži elektromobil a dve tretiny budú v nadchádzajúcich dvoch rokoch viac využívať nové služby, napríklad zdieľanie vozidiel.

(1 EUR = 1,1771 USD)