V roku 2021 tvrdilo 56,9 % respondentov, že prijme telefonát s ponukou nejakého tovaru alebo služby, v roku 2023 ich počet klesol na 48,4 %.
Autor TASR
Bratislava 13. marca (TASR) - V porovnaní s rokom 2021 vnímajú ľudia znížený počet nevyžiadaných hovorov. Vyplýva to z prieskumu, ktorý sa zameral na analýzu vplyvu zmeny telekomunikačného zákona na počet nevyžiadaných volaní a na celkové prostredie daného trhu. Informovali o ňom v stredu predstavitelia Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a spoločnosti CreditCall.
Spoločnosť spoločne s agentúrou Neuropea na základe dvoch prieskumov porovnali, ako sa zmenilo vnímanie nevyžiadaných volaní u bežných občanov pred a po zmene telekomunikačného zákona v roku 2022. Prvý prieskum sa realizoval v auguste 2021 a druhý v novembri 2023 na vzorke 1000 respondentov.
V roku 2021 tvrdilo 56,9 % respondentov, že prijme telefonát s ponukou nejakého tovaru alebo služby, v roku 2023 ich počet klesol na 48,4 %. Z prieskumu tiež vyplýva, že sa znížil počet nevyžiadaných volaní. Kým v roku 2021 sa iba 17 % ľudí nestávalo, že im niekto telefonuje, v roku 2023 to bolo takmer 25 %.
Za poklesom nevyžiadaných volaní môžu byť podľa regulačného úradu aj novinky v zákone o elektronických komunikáciách. V zmysle zákona totiž musia od augusta 2022 všetci tí, ktorí marketingovo kontaktujú verejnosť cez telefón s ponukou tovaru alebo služby, povinne používať marketingovú predvoľbu (0) 888. Kontaktovaný zákazník sa tak sám rozhodne, či takýto hovor prijme alebo nie.
V novembri 2022 regulačný úrad vytvoril aj štátny register pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní na webovej adrese www.nevyziadanevolania.sk. Každý občan v ňom môže bezplatne registrovať svoje mobilné číslo alebo číslo pevnej linky a zamedziť všetkým marketingovým volaniam. Prípadne si vyberie konkrétne oblasti, z ktorých si neželá byť s ponukami cez telefón kontaktovaný.
"Reguláciou nevyžiadaných volaní sme prispeli k tomu, aby všetky subjekty, ktoré vykonávajú telemarketing, rešpektovali vôľu zákazníka, či chce alebo nechce prijať cez telefón marketingovú ponuku alebo službu," zhodnotil riaditeľ odboru regulácie elektronických komunikácií úradu Ivan Martyák.
Zdôraznil, že všetky subjekty si pred hovorom musia povinne overovať v zozname pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní registrované telefónne čísla. V prípade, že tam číslo nefiguruje, sú povinní použiť marketingovú predvoľbu (0) 888. "Ak tieto zákonné pravidlá nedodržia, hrozí im pokuta," upozornil Martyák.
Z hľadiska toho, či ľuďom tieto volania prekážajú, sú medzi sledovanými obdobiami v prieskume minimálne rozdiely. Ak sú hovory nevyžiadané, veľmi alebo skôr prekážajú 64,3 % respondentov. "Tento pocit sa však mení v prípade, že ich kontaktuje banka, poisťovňa, lízingová spoločnosť, telekomunikačný operátor, poskytovateľ energií alebo plynu s ponukou ich služieb," priblížil riaditeľ CreditCall Juraj Balogh. Volania od spoločností, s ktorými majú zmluvu, vôbec alebo skôr neprekážajú 58,7 % opýtaných.
Spoločnosť spoločne s agentúrou Neuropea na základe dvoch prieskumov porovnali, ako sa zmenilo vnímanie nevyžiadaných volaní u bežných občanov pred a po zmene telekomunikačného zákona v roku 2022. Prvý prieskum sa realizoval v auguste 2021 a druhý v novembri 2023 na vzorke 1000 respondentov.
V roku 2021 tvrdilo 56,9 % respondentov, že prijme telefonát s ponukou nejakého tovaru alebo služby, v roku 2023 ich počet klesol na 48,4 %. Z prieskumu tiež vyplýva, že sa znížil počet nevyžiadaných volaní. Kým v roku 2021 sa iba 17 % ľudí nestávalo, že im niekto telefonuje, v roku 2023 to bolo takmer 25 %.
Za poklesom nevyžiadaných volaní môžu byť podľa regulačného úradu aj novinky v zákone o elektronických komunikáciách. V zmysle zákona totiž musia od augusta 2022 všetci tí, ktorí marketingovo kontaktujú verejnosť cez telefón s ponukou tovaru alebo služby, povinne používať marketingovú predvoľbu (0) 888. Kontaktovaný zákazník sa tak sám rozhodne, či takýto hovor prijme alebo nie.
V novembri 2022 regulačný úrad vytvoril aj štátny register pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní na webovej adrese www.nevyziadanevolania.sk. Každý občan v ňom môže bezplatne registrovať svoje mobilné číslo alebo číslo pevnej linky a zamedziť všetkým marketingovým volaniam. Prípadne si vyberie konkrétne oblasti, z ktorých si neželá byť s ponukami cez telefón kontaktovaný.
"Reguláciou nevyžiadaných volaní sme prispeli k tomu, aby všetky subjekty, ktoré vykonávajú telemarketing, rešpektovali vôľu zákazníka, či chce alebo nechce prijať cez telefón marketingovú ponuku alebo službu," zhodnotil riaditeľ odboru regulácie elektronických komunikácií úradu Ivan Martyák.
Zdôraznil, že všetky subjekty si pred hovorom musia povinne overovať v zozname pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní registrované telefónne čísla. V prípade, že tam číslo nefiguruje, sú povinní použiť marketingovú predvoľbu (0) 888. "Ak tieto zákonné pravidlá nedodržia, hrozí im pokuta," upozornil Martyák.
Z hľadiska toho, či ľuďom tieto volania prekážajú, sú medzi sledovanými obdobiami v prieskume minimálne rozdiely. Ak sú hovory nevyžiadané, veľmi alebo skôr prekážajú 64,3 % respondentov. "Tento pocit sa však mení v prípade, že ich kontaktuje banka, poisťovňa, lízingová spoločnosť, telekomunikačný operátor, poskytovateľ energií alebo plynu s ponukou ich služieb," priblížil riaditeľ CreditCall Juraj Balogh. Volania od spoločností, s ktorými majú zmluvu, vôbec alebo skôr neprekážajú 58,7 % opýtaných.