Rozostavaný most, ktorý je súčasťou úseku D1 na Spiši, spadol v piatok 2. novembra. Pri tragédii zahynuli štyria ľudia.
Autor TASR
Bratislava 9. novembra (TASR) – Bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) dnes vyzval súčasného šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer-SD), aby zverejnil dodatok k zmluve o dielo alebo pokyn na zmenu, ktorým sa povolili zmeny pri výstavbe mosta pri Kurimanoch. Rozostavaný most, ktorý je súčasťou úseku D1 na Spiši, spadol v piatok 2. novembra. Pri tragédii zahynuli štyria ľudia.
"Vyzývam ministra Počiatka a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby zverejnili dodatok k zmluve o dielo alebo pokyn na zmenu, ktorým boli povolené zmeny pri výstavbe mosta," uviedol dnes na tlačovej konferencii v Bratislave Figeľ.
Podľa jeho slov bola pri výstavbe mosta pri Kurimanoch použitá posuvná podporná konštrukcia, ktorá tam ale nemala čo robiť. Podľa súťažných podkladov a tiež zmluvy o dielo mal dodávateľ stavby použiť výsuvnú skruž, ktorá sa nedotýka zeme. Je upevnená na pilieroch mosta a posúva sa popri nich. V prípade, že chceli stavebníci spraviť takéto zmeny vo výstavbe, museli to byť podľa Figeľa investorom odsúhlasené stavby, ktorým je NDS, a zároveň aj dozorom, ktorým je tiež NDS. Aby sa tak mohlo stať, musel byť vydaný pokyn na takúto zmenu, prípadne musel byť uzatvorený dodatok k zmluve, ktorý by to dovoľoval.
Podľa Figeľa tak súčasný šéf rezortu dopravy klame, keď tvrdí, že NDS nenesie žiadnu zodpovednosť za tragédiu, ktorá sa na stavbe stala. "Problém je v tom, že dozor nebol počas betonáže na stavbe prítomný," doplnil Figeľ. Je podľa neho jedno, či to bol externý alebo interný dozor. "Zákon platí rovnako pre každého," podotkol.
Minister Počiatek však tvrdí, že posuvné skruže ako spôsob výstavby sú jasne uvedené vo Figeľom súťaženom projekte aj v technickej správe, ktorá je súčasťou projektovej dokumentácie. Zároveň vyčíta exministrovi dopravy, že začal stavbu aj napriek tomu, že nebol zabezpečený externý dozor na ňu. "Sám sa prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne sám kritizuje," uviedol vo štvrtok (8.11.) Počiatek. Plná zodpovednosť je tak podľa jeho slov na zhotoviteľovi.
"Vyzývam ministra Počiatka a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby zverejnili dodatok k zmluve o dielo alebo pokyn na zmenu, ktorým boli povolené zmeny pri výstavbe mosta," uviedol dnes na tlačovej konferencii v Bratislave Figeľ.
Podľa jeho slov bola pri výstavbe mosta pri Kurimanoch použitá posuvná podporná konštrukcia, ktorá tam ale nemala čo robiť. Podľa súťažných podkladov a tiež zmluvy o dielo mal dodávateľ stavby použiť výsuvnú skruž, ktorá sa nedotýka zeme. Je upevnená na pilieroch mosta a posúva sa popri nich. V prípade, že chceli stavebníci spraviť takéto zmeny vo výstavbe, museli to byť podľa Figeľa investorom odsúhlasené stavby, ktorým je NDS, a zároveň aj dozorom, ktorým je tiež NDS. Aby sa tak mohlo stať, musel byť vydaný pokyn na takúto zmenu, prípadne musel byť uzatvorený dodatok k zmluve, ktorý by to dovoľoval.
Podľa Figeľa tak súčasný šéf rezortu dopravy klame, keď tvrdí, že NDS nenesie žiadnu zodpovednosť za tragédiu, ktorá sa na stavbe stala. "Problém je v tom, že dozor nebol počas betonáže na stavbe prítomný," doplnil Figeľ. Je podľa neho jedno, či to bol externý alebo interný dozor. "Zákon platí rovnako pre každého," podotkol.
Minister Počiatek však tvrdí, že posuvné skruže ako spôsob výstavby sú jasne uvedené vo Figeľom súťaženom projekte aj v technickej správe, ktorá je súčasťou projektovej dokumentácie. Zároveň vyčíta exministrovi dopravy, že začal stavbu aj napriek tomu, že nebol zabezpečený externý dozor na ňu. "Sám sa prihlásil k nominácii dozoru, ktorý paradoxne sám kritizuje," uviedol vo štvrtok (8.11.) Počiatek. Plná zodpovednosť je tak podľa jeho slov na zhotoviteľovi.