Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 18. október 2024Meniny má Lukáš
< sekcia Ekonomika

J. Figeľ: Za situáciu okolo mosta v Trenčíne môže súčasný rezort a SSC

Ján Figeľ Foto: TASR/Martin Baumann

Výstavba druhého cestného mosta cez Váh sa začala po dlhých rokoch plných sľubov v polovici marca tohto roku.

Trenčín 19. júna (TASR) – Za pozastavenie stavebných prác na druhom cestnom moste cez rieku Váh v Trenčíne je podľa exministra dopravy a predsedu KDH Jána Figeľa plne zodpovedné súčasné vedenie ministerstva dopravy a Slovenskej správy ciest (SSC). Práce na moste podľa hovorkyne spoločnosti Strabag Edity Novotnej pozastavila Slovenská správa ciest ako investor.

"Zistili sme, že bývalé vedenie Slovenskej správy ciest z čias pána Figeľa sa dohodlo so zhotoviteľom stavby, ZIPP - Strabag, na zásadnej zmene projektu bez toho, aby následne dotiahli všetky potrebné náležitosti. V praxi dnes pri Trenčíne vyrastá úplne iný most, aký bol vysúťažený. Tento podľa našich informácií nemá ani potrebné stavebné povolenie. Okrem iného hrozí veľké riziko, že takéto kroky nie sú v súlade s pravidlami čerpania eurofondov. Situáciu intenzívne skúmame a rozpletáme tento záhadný prípad. Je v našom záujme, aby bol most dostavaný v pôvodne avizovanom termíne tak, aby všetko bolo v súlade s legislatívou, a aby nebolo ohrozené financovanie tejto stavby prostredníctvom eurofondov," informoval v pondelok (18.6.) TASR hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Martin Kóňa.

Podľa Figeľa bol projekt riadne vysúťažený, pričom celý proces bol aj pod kontrolou Európskej komisie, keďže je financovaný z eurofondov. Počas pôsobenia minulého vedenia ministerstva dopravy a SSC nebol podľa neho podpísaný žiadny dodatok k vysúťaženému projektu. Výstavba mosta sa začala v druhej polovici marca a bývalé vedenie skončilo svoje pôsobenie vo funkcii začiatkom apríla.

"Je potrebné sa spýtať súčasného ministra dopravy a riaditeľa Slovenskej správy ciest, čo robili vyše dva mesiace, keď prichádzajú až dnes s informáciou, že sa nestavia podľa schváleného projektu. Zodpovednosť za vzniknutú situáciu, ako aj jej riešenie, má súčasné ministerstvo dopravy. Je potrebné, aby si dôsledne plnilo svoje kontrolné úlohy," pripomenul Figeľ.

"Zaráža nás absolútny alibizmus pána Figeľa pri komentovaní prešľapov jeho nekompetentných nominantov. Naozaj s ním musíme súhlasiť, že za jeho pôsobenia nebol podpísaný žiadny dodatok k vysúťaženému projektu. Aj to je vizitka bývalého ministra, keďže táto diskutabilná dohoda o zmene stavby bola podpísaná predstaviteľmi SSC v januári 2012 a predstavitelia bývalého vedenia boli natoľko nekompetentní, že túto zmenu nedotiahli ani k dodatku. Vyjadrenia pána Figeľa len potvrdzujú, že vôbec nemal prehľad, čo jeho "kvalitní" nominanti v rezorte robia. Kladieme si otázku, kam by dospel sektor dopravy, ak by ho naďalej viedol pán Figeľ. Našťastie, voliči rozhodli ináč," reagoval Kóňa.

Ministerstvo dopravy je podľa neho veľký rezort, ktorý si vyžaduje rázny prístup a veľké nasadenie pri riešení jednotlivých problémov. "Je len škoda, že veľkú časť svojej energie musíme venovať haseniu prešľapov a chybných personálnych i manažérskych rozhodnutí pána Figeľa, ktoré sú podľa nás nehodné vrcholového politika," doplnil.

Hovorkyňa spoločnosti Strabag Edita Novotná zdôraznila, že združenie ZIPP-Strabag dodržalo v tomto prípade všetky postupy vyplývajúce zo zmluvy. "Ďalšie pokračovanie výstavby bude závisieť od rokovaní s investorom (Slovenská správa ciest, pozn. TASR). Ten je tiež kompetentný vyjadriť sa k výrokom ministerstva," uzavrela Novotná.

Výstavba druhého cestného mosta cez Váh sa začala po dlhých rokoch plných sľubov v polovici marca tohto roku. Stavia ho spoločnosť ZIPP-Strabag približne za 36 miliónov eur, hoci predpokladaná hodnota bola takmer 90 miliónov eur. Pôvodne ho mala dokončiť na jeseň 2014. Na výstavbu mosta mala nadväzovať výstavba juhovýchodného obchvatu mesta, ktorá by mala spolu s mostom vyriešiť katastrofálnu dopravnú situáciu v Trenčíne.