Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 21. november 2024Meniny má Elvíra
< sekcia Ekonomika

J. Uhrík: Štrajk v automobilke Volkswagen Slovakia poškodí obe strany

Na archívnej snímke bývalý prezident ZAP SR Jozef Uhrík Foto: TASR/Štefan Puškáš

Uhrík bol vo vedení spoločnosti od roku 1991, teda od samého začiatku budovania podniku na Slovensku.

Bratislava 19. júna (TASR) - V utorok ráno (20.6.) o 6. hodine vstúpia odborári vo Volkswagen Slovakia do ostrého štrajku. Bude to prvý štrajk v histórii bratislavského podniku. Aký dosah môže mať štrajk na podnik i celú ekonomiku Slovenska, uvádza vo svojom stanovisku, ktoré poskytol TASR, bývalý predseda predstavenstva Volkswagen Slovakia a súčasný čestný prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Jozef Uhrík.

Uhrík bol vo vedení spoločnosti od roku 1991, teda od samého začiatku budovania podniku na Slovensku. V rokoch 2002 až 2005 bol na čele predstavenstva spoločnosti.

"Situáciu vo Volkswagen Slovakia sledujem s veľkým znepokojením. Prípadný štrajk totiž môže zásadne poškodiť nielen samotným zamestnancom, ale aj celej ekonomike. Za môjho pôsobenia v spoločnosti Volkswagen Slovakia totiž prišlo k dvom prípadom, keď mali odborári prehnané požiadavky, a tak na základe rozhodnutia vedenia koncernu došlo k presunu výroby do inej krajiny. Prvý prípad sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagen Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý veľmi podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu SEAT Ibiza až na dva roky (2003-2005)," uvádza Uhrík.

Podľa neho v oboch krajinách prišli o miesta mnohí zamestnanci a negatívne sa to odrazilo aj na ekonomických výsledkoch. "Chcem sa preto obrátiť na obe strany, hlavne na odborárov, sadnite si znovu za rokovací stôl a nájdite kompromis. Ostrý štrajk nikomu nepomôže a nič nevyrieši. Naša ekonomika je postavená na automobilovom priemysle. Nemôžeme si s touto pozíciou dovoliť hazardovať. Navyše, ak Volkswagen Slovakia momentálne zamestnáva 12.300 ľudí a ďalších vyše 50.000 ľudí pracuje v subdodávateľských firmách. Štrajk môže spôsobiť stratu dôvery vedenia spoločnosti, ktorá sa ťažko získavala a teraz o ňu môžeme ľahko prísť. Situácia je vážna, ale vyriešiť sa dá jedine so zachovaním pokoja pri rokovacom stole," zdôrazňuje Uhrík.