Podľa analytikov však automobilky budú schopné stratu na produkcii vykompenzovať neskorším zvýšením nadčasov.
Autor TASR
Tokio 20. septembra (TASR) - Japonské automobilky prišli v dôsledku čiastočného odstavenia produkcie po vypuknutí protijaponských protestov v Číne o vyše 250 miliónov USD (192,28 milióna eur). Zároveň čelia riziku poklesu predaja na najväčšom automobilovom trhu sveta.
Dôvodom antijaponských protestov, ktoré prepukli v sobotu (15. 9.), sú spory pre malé ostrovčeky vo Východočínskom mori, na ktoré si nárokujú obe krajiny. Situácia eskalovala potom, ako sa Japonsko dohodlo so súkromným vlastníkom, že tri z piatich ostrovov kúpi. Rozsiahle nepokoje už prinútili mnohé japonské spoločnosti uzatvoriť prevádzky a obchody. Medzi nimi sú aj automobilky ako Nissan, Toyota či Honda, ktoré predbežné závody odstavili.
Podľa odhadov spoločnosti IHS Automobile do dnešného dňa tak japonské automobilky prišli o produkciu v počte zhruba 14.000 áut. To pri odhadovanej priemernej cene japonských značiek na úrovni 18.000 USD znamená stratu na tržbách asi 252 miliónov USD.
Automobilky musia pritom počítať s ešte vyššími stratami. Toyota uviedla, že niektoré z prevádzok v Číne sú stále uzatvorené, podrobnostiam sa však vyhla. Honda potvrdila, že odstavené má dva závody, iba Nissan informoval, že výrobu obnovil.
Nissan by pokračovaním odstávky závodov stratil z japonských automobiliek najviac. Čínsky trh sa na jeho celosvetovom objeme tržieb podieľa zhruba 27 %, zatiaľ čo v prípade Hondy je to 18 % a Toyoty 11 %.
Podľa analytikov však automobilky budú schopné stratu na produkcii vykompenzovať neskorším zvýšením nadčasov. "Dôležité budú najmä nálady spotrebiteľov," povedal Koiči Sugitomo, analytik z banky BNP Paribas. "Nikto by sa nečudoval, ak by niektorí Číňania začali uvažovať aj tak, že radšej si kúpia juhokórejské auto než japonské, aby im ho niekto nezničil," dodal.
Analytik Michael Dunne z Hongkongu sa však domnieva, že aj keď niektorým značkám ako Hyundai súčasná situácia čiastočne zlepší predaj, k výraznejším zmenám na čínskom automobilovom trhu by dôjsť nemalo.
"Je všeobecne známe, že z historických dôvodov Číňania nemajú Japoncov príliš v láske. Na druhej strane ale ani tieto nálady voči Japonsku neznížili v minulých rokoch nákupy japonských áut," dodal Dunne.
Dôvodom antijaponských protestov, ktoré prepukli v sobotu (15. 9.), sú spory pre malé ostrovčeky vo Východočínskom mori, na ktoré si nárokujú obe krajiny. Situácia eskalovala potom, ako sa Japonsko dohodlo so súkromným vlastníkom, že tri z piatich ostrovov kúpi. Rozsiahle nepokoje už prinútili mnohé japonské spoločnosti uzatvoriť prevádzky a obchody. Medzi nimi sú aj automobilky ako Nissan, Toyota či Honda, ktoré predbežné závody odstavili.
Podľa odhadov spoločnosti IHS Automobile do dnešného dňa tak japonské automobilky prišli o produkciu v počte zhruba 14.000 áut. To pri odhadovanej priemernej cene japonských značiek na úrovni 18.000 USD znamená stratu na tržbách asi 252 miliónov USD.
Automobilky musia pritom počítať s ešte vyššími stratami. Toyota uviedla, že niektoré z prevádzok v Číne sú stále uzatvorené, podrobnostiam sa však vyhla. Honda potvrdila, že odstavené má dva závody, iba Nissan informoval, že výrobu obnovil.
Nissan by pokračovaním odstávky závodov stratil z japonských automobiliek najviac. Čínsky trh sa na jeho celosvetovom objeme tržieb podieľa zhruba 27 %, zatiaľ čo v prípade Hondy je to 18 % a Toyoty 11 %.
Podľa analytikov však automobilky budú schopné stratu na produkcii vykompenzovať neskorším zvýšením nadčasov. "Dôležité budú najmä nálady spotrebiteľov," povedal Koiči Sugitomo, analytik z banky BNP Paribas. "Nikto by sa nečudoval, ak by niektorí Číňania začali uvažovať aj tak, že radšej si kúpia juhokórejské auto než japonské, aby im ho niekto nezničil," dodal.
Analytik Michael Dunne z Hongkongu sa však domnieva, že aj keď niektorým značkám ako Hyundai súčasná situácia čiastočne zlepší predaj, k výraznejším zmenám na čínskom automobilovom trhu by dôjsť nemalo.
"Je všeobecne známe, že z historických dôvodov Číňania nemajú Japoncov príliš v láske. Na druhej strane ale ani tieto nálady voči Japonsku neznížili v minulých rokoch nákupy japonských áut," dodal Dunne.