Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 30. november 2024Meniny má Ondrej a Andrej
< sekcia Ekonomika

Japonské dopravné lietadlo MRJ začne voziť cestujúcich o rok neskôr

Prvé japonské dopravné lietadlo za uplynulých 50 rokov v stredu 11. novembra 2015 úspešne uskutočnilo svoj prvý let. Podľa agentúry Reuters ide o prelomový bod v ambíciách krajiny vybudovať konkurencieschopné civilné letectvo. Stroj s názvom Mitsubishi Regional Jet (MRJ) výrobcu Mitsubishi Aircraft Corporation s kapacitou 100 miest absolvoval jeden a pol hodinový okružný let z letiska v Nagoji so zámerom otestovať letové schopnosti pred jeho uvedením na trh. Foto: TASR/AP

Termín dodávky prvého stroja Mitsubishi Regional Jet (MRJ) zákazníkovi musel byť po testoch znovu odložený. Už po piaty raz.

Tokio 28. decembra (TASR) - Výroba vlastného civilného dopravného lietadla pre 70 až 90 cestujúcich je pre Japoncov prestížnym projektom. Informuje o tom agentúra DPA. Ide o prvý projekt v tejto oblasti po 50 rokoch, ale po prvých troch skúšobných letoch sa objavili na ňom vážne problémy.

Termín dodávky prvého stroja Mitsubishi Regional Jet (MRJ) zákazníkovi musel byť po testoch znovu odložený. Už po piaty raz. V tomto prípade sa posúva o rok, na polovicu roku 2018.

Odhaduje sa, že vývoj MRJ bude stať okolo 1,5 miliardy USD (1,37 miliardy eur). A okrem iného Japonci doň investovali aj mnoho národnej hrdosti. Ním chce krajina dokázať, že vie vyrábať nielen kvalitné autá, zábavnú elektroniku, roboty a rakety, ale aj iné high-tech produkty.

Pred vyše rokom firma Mitsubishi Aircraft Corporation, v ktorej 64-% majetkový podiel patrí koncernu Mitsubishi Heavy Industries, oznámila, že svoje lietadlo predstaví na letisku v polovici novembra 2015. Stalo sa. Nasledoval prvý skúšobný let. Zdalo sa, že všetko je v poriadku. Teraz po treťom lete prišla prekvapujúcu správa. Lietadlo treba celkovo zosilniť. To naznačili testy na zemi. Okrem toho treba zdokonaliť systémový softvér a iné veci.

Výrobca prijal na MRJ vyše 400 záväzných objednávok.

Americké noviny Seattle Times vyjadrili pochybnosť, či MRJ v súčasnom stave vydrží bežné rizikové zaťaženie. Po úpravách by podľa expertov mohla hospodárnosť jeho prevádzky klesnúť.

Vo výrobe lietadiel sa nedarí ani Honde. Už v roku 2003 uskutočnila prvý skúšobný let svojho moderného prúdového stroja HondaJet vhodného pre veľké firmy na cesty manažérov. Honda ho stavia v Spojených štátoch. Americké úrady dali súhlas na jeho bežné využívanie až začiatkom decembra. Zo závodu v Severnej Karolíne sa jeho dodávka odberateľom už začala.

Výrobca MRJ tvrdí, že medzi prvými skúšobnými letmi a odovzdaním prvého lietadla zákazníkovi neuplynie desaťročie ako v prípade Hondy. V roku 2020 budú v Tokiu olympijské hry a na ne by mali zvážať návštevníkov aj lietadlá MRJ a HondaJet.

(1 EUR = 1,0947 USD)