Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Jednotné európske nebo má zlacnieť a zefektívniť leteckú dopravu

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Spravodajca EP Marian-Jean Marinescu v rozprave pred hlasovaním uviedol, že hlavný prínos projektu jednotné európske nebo je v znížení priemerného času letu zhruba o 15 minút na dve hodiny.

Štrasburg 12. marca (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes odobrili správu rumunského liberálneho poslanca o návrhu nariadenia na zavedenie jednotného európskeho neba (SES), variant SES II+.

Spravodajca EP Marian-Jean Marinescu v rozprave pred hlasovaním uviedol, že hlavný prínos projektu jednotné európske nebo je v znížení priemerného času letu zhruba o 15 minút na dve hodiny. Čo je dôležité za situácie, keď sa v Európe uskutoční okolo 26.000 letov denne a 600 miliónov cestujúcich ročne volí cestu lietadlom.

"Akú budú dôsledky? Pohodlie cestujúcich, menej spotrebovaného paliva, menej emisií CO2, nižšie náklady a nižšie ceny," vysvetlil Marinescu.

Europoslanci v rozprave pripomenuli, že členské štáty EÚ zlyhali pri zavedení cieľov jednotného európskeho neba a preto EP navrhol opatrenia, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu, zamerané na dosiahnutie menšieho počtu oneskorení v leteckej doprave a na cenovo dostupnú leteckú dopravu.

"Každý štvrťrok máme vyše dva milióny komerčných letov na oblohe EÚ. Náš vzdušný priestor dosahuje svoju maximálnu kapacitu, takže ju musíme usporiadať oveľa efektívnejším spôsobom tak z finančného ako aj environmentálneho hľadiska," uviedol belgický poslanec Said El Khadraoui, ktorý je v skupine socialistov a demokratov (S&D) zodpovedný za oblasť dopravy.

Poslanci upozornili, že ak štáty EÚ odstránili fyzické hranice na zemi, ešte stále existuje 28 vzdušných priestorov, podľa počtu členských štátov, čo je situácia, ktorá vytvára preťaženie leteckých liniek a neefektívnosť celého systému.

Až 80 percent leteckých meškaní je kvôli nedostatku kapacity systémov riadenia tejto dopravy alebo problémom na letiskách v dôsledku operácií leteckých spoločností. Lietadla sú niekedy nútené letieť ďalšie dodatočné minúty z dôvodu nedostatku koordinácie, čo narúša nielen letovú prevádzku, ale spôsobuje aj vyššie náklady pre spoločnosti a zvýšenú spotrebu paliva a produkciu CO2.

Podľa prepočtov by zavedenie jednotného európskeho neba do praxe mohlo v priestore EÚ ušetriť 50 ton emisií CO2.

Taliansky europoslanec David Sassoli a spravodajca S&D pre reguláciu v oblasti letiskových služieb, manažmentu letovej prevádzky a leteckých navigačných služieb povedal, že prijatím SES Európania konečne majú Európsku agentúru pre letectvo (EEA) s jasnými a dobre zadefinovanými úlohami a právomocami.

"Teraz bude mať EÚ jedinečnú rolu v rámci globálnej leteckej scény, na rovnakej úrovni ako napríklad federálna letecká správa v Spojených štátoch," skonštatoval Sassoli.