Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Počiatek: Bolo by absurdné, keby stavbári nedostali pre kartel zákaz

Diaľnica D1 Foto: TASR/Lukáš Furcoň

Podľa rozhodnutia protimonopolného úradu firmy Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil uzavreli dohodu, spojenú so súťažou na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši.

Bratislava 26. marca (TASR) – Ak by prípad kartelu šiestich stavebných spoločností dopadol bez zákazu účasti týchto firiem na verejných súťažiach, bolo by to absurdné.

Vyhlásil to minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) v utorok (25. 3.) v rámci prvého dňa Cestnej konferencie 2014, ktorá sa koná v Bratislave.

"Je jasné, že ten trest bol na niečo myslený a majú byť za to potrestaní," zdôraznil Počiatek. Stavbári podľa neho kartelom porušili zákon o verejnom obstarávaní tým najflagrantnejším spôsobom. "Bolo by absurdné, keby to dopadlo tak, že by nemali zákaz," uviedol šéf rezortu dopravy.

O karteli stavbárov rozhodol Protimonopolný úrad (PMÚ) SR ešte v roku 2006, až vlani v decembri však tento verdikt definitívne potvrdil Najvyšší súd (NS) SR. Podľa rozhodnutia úradu spoločnosti Strabag, Doprastav, Betamont, Inžinierske stavby, Skanska DS a Mota-Engil uzavreli kartelovú dohodu, ktorá bola spojená so súťažou na výstavbu úseku diaľnice D1 na Spiši z Mengusoviec po Jánovce.

Za to dostali pokutu takmer 45 miliónov eur. V čase rozhodnutia PMÚ zareagoval aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Vydal usmernenie, na základe ktorého sa tieto firmy nemohli zúčastňovať na verejných súťažiach. To sa však doteraz neuplatňovalo, pretože nasledovala séria súdnych sporov. Ministerstvo dopravy po aktuálnom rozhodnutí Najvyššieho súdu SR očakáva ďalšie usmernenie ÚVO, ktoré dá odpoveď na to, či sa môžu v súčasnosti tieto spoločnosti zúčastňovať na štátnych súťažiach.

"ÚVO musí všetkých usmerniť, ako k týmto firmám pristupovať," konštatoval Počiatek. Otázka na ako dlho by stavbári zákaz dostali, je podľa ministra zložitá. Pôvodný zákon im zakazoval účasť na verejných súťažiach na päť rokov, nový hovorí o troch rokoch. Ťažké je povedať aj to, odkedy by firmám tieto roky prípadne začali plynúť. "Je to veľmi zložitý a komplexný právny problém, na ktorý si netrúfam dať odpoveď," zhodnotil šéf rezortu dopravy.

V prípade, že by týchto šesť stavebných spoločností zákaz účasti na súťažiach štátu reálne dostalo, o výstavbu diaľnic sa minister nebojí. "Je tu dostatok ďalších firiem," podotkol Počiatek. Na Slovensku je pritom podľa jeho slov vysoká nezamestnanosť a dostatok firiem, ktoré by absorbovali tieto kapacity.