Novelu zákona o autoškolách z dielne ministerstva dopravy schválila na októbrovej schôdzi Národná rada SR. Účinnosť by mala nadobudnúť od 23. mája 2020.
Autor TASR
Bratislava 2. novembra (TASR) – Novela zákona o autoškolách ako celok môže mať priaznivý vplyv na podnikanie v tejto oblasti. Uviedol to pre TASR podpredseda Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl (SKVZA) Vojtech Jurík. Za najväčšie pozitívum vníma nový spôsob vzdelávania inštruktorov v dvojročných intervaloch bez nutnosti obhajoby odbornej spôsobilosti.
Priblížil, že novela zákona o autoškolách presnejšie a podrobnejšie upravuje podmienky registrácie autoškôl a výcviku, povinnosti prevádzkovateľov a inštruktorov autoškôl ako súčasne platný právny predpis. Upravuje napríklad aj postavenie účastníka kurzu, kým nezíska oprávnenie na vedenie vozidla. "Pre autoškoly je to veľké pozitívum, keďže rieši stav od ukončenia vodičského kurzu po udelenie vodičského oprávnenia, čo súčasne platná legislatíva neupravuje," skonštatoval Jurík.
Zároveň dodal, že sankcie a pokuty, ktoré je možné uložiť pri porušení právnych predpisov, sú podľa schválenej novely zákona pomerne vysoké. Podotkol však, že zvýšenie sankcií je opodstatnené. Výsledky kontrol vykonaných štátnym odborným dozorom ministerstva dopravy totiž podľa jeho slov zisťujú neustále porušenia zákona a vykonávacích predpisov zo strany prevádzkovateľov a inštruktorov autoškôl.
Novela zákona zároveň ruší minimálny vek inštruktorov. Hranica 25 rokov pre získanie inštruktorského oprávnenia bola podľa Juríka jedným z dôvodov nedostatku mladých a ambicióznych inštruktorov. "Novela umožní získať inštruktorské oprávnenie aj pred dovŕšením veku 25 rokov po náročnej príprave a skúške. Je veľký predpoklad, že takto sa omladí inštruktorský zbor autoškôl na Slovensku," poznamenal s tým, že táto úprava iba vracia právny stav, aký už v minulosti bol.
Jurík dúfa, že novela zákona prinesie omnoho viac pozitív ako negatív. "Som presvedčený, že ako celok to určite bude mať priaznivý dosah na podnikanie," zdôraznil. Sektor autoškôl by podľa jeho slov ešte určité zmeny potreboval, napríklad právne upraviť podmienky pri získavaní vodičského oprávnenia. "Mám na mysli oddelenie výcviku a skúšok z pravidiel cestnej premávky a z praktickej jazdy pri získavaní vodičského oprávnenia," ozrejmil.
Súčasne podotkol, že vývoj v motoristickom svete napreduje veľkou rýchlosťou, čo v budúcnosti neminie ani autoškoly. Ide napríklad o elektromobily alebo autonómne vozidlá. "V budúcnosti budeme musieť výcvik nových vodičov prispôsobiť novým podmienkam. To je aj cieľom Európskej federácie autoškôl (EFA) pre najbližšie obdobie," doplnil Jurík.
Novelu zákona o autoškolách z dielne ministerstva dopravy schválila na októbrovej schôdzi Národná rada SR. Účinnosť by mala nadobudnúť od 23. mája 2020. Od 1. januára 2021 sa má zároveň účastníkom kurzu základnej kvalifikácie a rovnako aj pravidelného výcviku umožniť absolvovať časť výučby teórie aj mimo schválených priestorov školiaceho strediska, tú si následne nahradiť formou e-learningu a započítať nahradenú časť výučby prostredníctvom informačných technológií.
Priblížil, že novela zákona o autoškolách presnejšie a podrobnejšie upravuje podmienky registrácie autoškôl a výcviku, povinnosti prevádzkovateľov a inštruktorov autoškôl ako súčasne platný právny predpis. Upravuje napríklad aj postavenie účastníka kurzu, kým nezíska oprávnenie na vedenie vozidla. "Pre autoškoly je to veľké pozitívum, keďže rieši stav od ukončenia vodičského kurzu po udelenie vodičského oprávnenia, čo súčasne platná legislatíva neupravuje," skonštatoval Jurík.
Zároveň dodal, že sankcie a pokuty, ktoré je možné uložiť pri porušení právnych predpisov, sú podľa schválenej novely zákona pomerne vysoké. Podotkol však, že zvýšenie sankcií je opodstatnené. Výsledky kontrol vykonaných štátnym odborným dozorom ministerstva dopravy totiž podľa jeho slov zisťujú neustále porušenia zákona a vykonávacích predpisov zo strany prevádzkovateľov a inštruktorov autoškôl.
Novela zákona zároveň ruší minimálny vek inštruktorov. Hranica 25 rokov pre získanie inštruktorského oprávnenia bola podľa Juríka jedným z dôvodov nedostatku mladých a ambicióznych inštruktorov. "Novela umožní získať inštruktorské oprávnenie aj pred dovŕšením veku 25 rokov po náročnej príprave a skúške. Je veľký predpoklad, že takto sa omladí inštruktorský zbor autoškôl na Slovensku," poznamenal s tým, že táto úprava iba vracia právny stav, aký už v minulosti bol.
Jurík dúfa, že novela zákona prinesie omnoho viac pozitív ako negatív. "Som presvedčený, že ako celok to určite bude mať priaznivý dosah na podnikanie," zdôraznil. Sektor autoškôl by podľa jeho slov ešte určité zmeny potreboval, napríklad právne upraviť podmienky pri získavaní vodičského oprávnenia. "Mám na mysli oddelenie výcviku a skúšok z pravidiel cestnej premávky a z praktickej jazdy pri získavaní vodičského oprávnenia," ozrejmil.
Súčasne podotkol, že vývoj v motoristickom svete napreduje veľkou rýchlosťou, čo v budúcnosti neminie ani autoškoly. Ide napríklad o elektromobily alebo autonómne vozidlá. "V budúcnosti budeme musieť výcvik nových vodičov prispôsobiť novým podmienkam. To je aj cieľom Európskej federácie autoškôl (EFA) pre najbližšie obdobie," doplnil Jurík.
Novelu zákona o autoškolách z dielne ministerstva dopravy schválila na októbrovej schôdzi Národná rada SR. Účinnosť by mala nadobudnúť od 23. mája 2020. Od 1. januára 2021 sa má zároveň účastníkom kurzu základnej kvalifikácie a rovnako aj pravidelného výcviku umožniť absolvovať časť výučby teórie aj mimo schválených priestorov školiaceho strediska, tú si následne nahradiť formou e-learningu a započítať nahradenú časť výučby prostredníctvom informačných technológií.