Na aktivovanie elektronickej schránky ostáva štatutárom sedem týždňov.
Autor TASR
Bratislava 13. mája (TASR) – Na elektronickú komunikáciu so štátom stále nie je pripravená takmer polovica firiem. K svojej elektronickej schránke má nateraz prístup iba niečo vyše 54 percent štatutárov firiem zapísaných v obchodnom registri. Uviedol to minister vnútra Robert Kaliňák (Smer-SD), ktorý podnikateľov vyzval, aby si túto záležitosť nenechávali na poslednú chvíľu.
Na aktivovanie elektronickej schránky ostáva štatutárom sedem týždňov. „Zdvorilo by som poprosil všetkých manažérov, všetkých konateľov spoločností, že vo svojom obchodovaní, vo svojom biznise zvyknú všetky veci plánovať a my by sme ich poprosili, aby si teraz čo najskôr naplánovali návštevu niektorého z klientskych centier a skúsili si ten občiansky zariadiť,“ uviedol minister.
Kaliňák podnikateľom pripomenul, že elektronická komunikácia so štátom bude pre nich v budúcnosti dôležitá. „Keď si to nechajú na poslednú chvíľu, stretnú sa s turistami, ktorí si budú vybavovať pasy, a ten pretlak tam bude mimoriadny. Čakacie lehoty budú veľké aj napriek tomu, že urobíme všetko pre to, aby sme rozšírili stránkové hodiny, aby sme rozšírili počet vybavovacích miest,“ upozornil.
Minister v tejto súvislosti uviedol, že na takýto jednorazový nápor sa úrady nemôžu dopredu úplne pripraviť. „Flexibilita štátnej správy nie je taká, aby ste mohli prijať ľudí a brigádnikov, a potom ich zase vyhodiť,“ pripomenul. Ministerstvo ale prijalo opatrenia a vybavovacie miesta posilnilo v rámci možností personálne i finančne. „Flexibilitu zvýšime možno až dvojnásobne, ale stále je to limitované tým priestorom, ktorý máme, aj keď sa v porovnaní s minulosťou dramaticky zväčšil,“ ozrejmil.
Štatutári musia mať od 1. júla povinne aktivovanú elektronickú schránku na komunikáciu so štátom. Štátne inštitúcie budú totiž od tohto dátumu komunikovať s nimi takýmto spôsobom, na čo je potrebné mať aktivovaný občiansky preukaz s čipom. Elektronická schránka bude slúžiť na doručovanie úradných dokumentov a správ z jednotlivých úradov. Pôvodný termín aktivácie elektronickej schránky bol stanovený do konca júla 2016. Tento termín bol predĺžený do konca roka 2016 a neskôr do polovice roka 2017. V budúcnosti by sa už nemal predlžovať.
Aktiváciu občianskeho preukazu si možno vybaviť na ktoromkoľvek oddelení dokladov. V pondelok, utorok a vo štvrtok sú otvorené od 08.00 h do 15.00 h, v stredu do 17.00 h, v piatok do 14.00 h. Pri prevzatí dokladu si treba nechať bezplatne vydať aj certifikáty potrebné k vytvoreniu zaručeného elektronického podpisu, ktorý možno využiť najmä pri množstve e-služieb poskytovaných štátom. Každý, kto požiada o elektronický podpis, dostane bezplatne čítačku.
Na aktivovanie elektronickej schránky ostáva štatutárom sedem týždňov. „Zdvorilo by som poprosil všetkých manažérov, všetkých konateľov spoločností, že vo svojom obchodovaní, vo svojom biznise zvyknú všetky veci plánovať a my by sme ich poprosili, aby si teraz čo najskôr naplánovali návštevu niektorého z klientskych centier a skúsili si ten občiansky zariadiť,“ uviedol minister.
Kaliňák podnikateľom pripomenul, že elektronická komunikácia so štátom bude pre nich v budúcnosti dôležitá. „Keď si to nechajú na poslednú chvíľu, stretnú sa s turistami, ktorí si budú vybavovať pasy, a ten pretlak tam bude mimoriadny. Čakacie lehoty budú veľké aj napriek tomu, že urobíme všetko pre to, aby sme rozšírili stránkové hodiny, aby sme rozšírili počet vybavovacích miest,“ upozornil.
Minister v tejto súvislosti uviedol, že na takýto jednorazový nápor sa úrady nemôžu dopredu úplne pripraviť. „Flexibilita štátnej správy nie je taká, aby ste mohli prijať ľudí a brigádnikov, a potom ich zase vyhodiť,“ pripomenul. Ministerstvo ale prijalo opatrenia a vybavovacie miesta posilnilo v rámci možností personálne i finančne. „Flexibilitu zvýšime možno až dvojnásobne, ale stále je to limitované tým priestorom, ktorý máme, aj keď sa v porovnaní s minulosťou dramaticky zväčšil,“ ozrejmil.
Štatutári musia mať od 1. júla povinne aktivovanú elektronickú schránku na komunikáciu so štátom. Štátne inštitúcie budú totiž od tohto dátumu komunikovať s nimi takýmto spôsobom, na čo je potrebné mať aktivovaný občiansky preukaz s čipom. Elektronická schránka bude slúžiť na doručovanie úradných dokumentov a správ z jednotlivých úradov. Pôvodný termín aktivácie elektronickej schránky bol stanovený do konca júla 2016. Tento termín bol predĺžený do konca roka 2016 a neskôr do polovice roka 2017. V budúcnosti by sa už nemal predlžovať.
Aktiváciu občianskeho preukazu si možno vybaviť na ktoromkoľvek oddelení dokladov. V pondelok, utorok a vo štvrtok sú otvorené od 08.00 h do 15.00 h, v stredu do 17.00 h, v piatok do 14.00 h. Pri prevzatí dokladu si treba nechať bezplatne vydať aj certifikáty potrebné k vytvoreniu zaručeného elektronického podpisu, ktorý možno využiť najmä pri množstve e-služieb poskytovaných štátom. Každý, kto požiada o elektronický podpis, dostane bezplatne čítačku.