České ministerstvo dopravy tvrdí, že oficiálne ponuku, ktorá by obsahovala cenovú kalkuláciu a presné vymedzenie toho, čo by vlastne mohol štát kúpiť, nedostalo.
Autor TASR
Praha 21. júna (TASR) - Spoločnosť Kapsch, ktorá v Česku prevádzkuje mýto, prvýkrát potvrdila, že ponúkla predaj časti svojich aktivít štátu. Ponuka podľa vedenia firmy stále platí, české ministerstvo dopravy ju však zatiaľ odmieta.
Hovorca Kapsch David Šimoník potvrdil, že firma vlani na jeseň predložila ministerstvu dopravy ponuku na odkúpenie časti spoločnosti Kapsch Telematic Services. Ponuka však zatiaľ nie je konkrétna, neobsahuje napríklad cenu ani zoznam toho, čo všetko by Kapsch štátu vlastne predal.
"Keď sme videli zložitosť prípravy obrieho mýtneho tendra, už vlani na jeseň sme ministerstvu navrhli, aby riaditeľstvo ciest a diaľnic alebo iná zložka štátu v najbližšom období razantnejšie vstúpila do prevádzkovania mýtneho, podobne ako je to v iných krajinách, napríklad v Rakúsku," povedal Karel Feix, generálny riaditeľ Kapsch v Českej republike.
České ministerstvo dopravy tvrdí, že oficiálne ponuku, ktorá by obsahovala cenovú kalkuláciu a presné vymedzenie toho, čo by vlastne mohol štát kúpiť, nedostalo. "Ponúkli nám tú svoju firmu, ktorú tu majú, aby sme kúpili tých 120 alebo 150 ľudí, ktorí dnes pracujú na mýte a aby sme súčasný systém prevádzkovali sami," povedal minister dopravy Dan Ťok.
"Nechápeme, prečo sa odborníci Kapschu teraz nesústredia skôr na naštudovanie súťažných podkladov a podľa všetkého vymýšľajú iné varianty, než je férová súťaž, ktorá nepreferuje žiadnu technológiu," dodal.
Podľa ministra postup pri riešení mýtneho stanovila vo svojich uzneseniach vláda. "Musím povedať, že my máme jednoznačné uznesenie vlády, že vláda chce neutrálne výberové konanie, no a to sme urobili. Ak by niekto, ďalší minister, chcel navrhnúť vláde zmenu uznesenia, ja proti tomu nič nemám, ale takéto zadanie sme nikdy nedostali, aby sme konali s Kapsch o odkúpení," povedal Ťok.
Ľudia pohybujúci sa okolo mýtnej problematiky považujú ponuku Kapsch za taktiku, aby mala firma istý aspoň čiastočný vplyv na mýtny biznis v najbližších rokoch.
Podľa Feixa by sa tak štát zbavil kritizovanej závislosti na jednom externom partnerovi. "Z nám neznámeho dôvodu ministerstvo na našu ponuku nijako nereagovalo, len odkázalo až na prípadné rozhodnutie novej vlády," spresnil Feix.
"Ja som pánovi Feixovi aj Kapsch hovoril, že si v súčasnosti neviem predstaviť, že ponesiem materiál na vládu, že zastavíme súťaž, ktorú sme za veľké peniaze nachystali a že namiesto toho budem navrhovať odkúpenie systému," uviedol minister dopravy.
Hovorca Kapsch David Šimoník potvrdil, že firma vlani na jeseň predložila ministerstvu dopravy ponuku na odkúpenie časti spoločnosti Kapsch Telematic Services. Ponuka však zatiaľ nie je konkrétna, neobsahuje napríklad cenu ani zoznam toho, čo všetko by Kapsch štátu vlastne predal.
"Keď sme videli zložitosť prípravy obrieho mýtneho tendra, už vlani na jeseň sme ministerstvu navrhli, aby riaditeľstvo ciest a diaľnic alebo iná zložka štátu v najbližšom období razantnejšie vstúpila do prevádzkovania mýtneho, podobne ako je to v iných krajinách, napríklad v Rakúsku," povedal Karel Feix, generálny riaditeľ Kapsch v Českej republike.
České ministerstvo dopravy tvrdí, že oficiálne ponuku, ktorá by obsahovala cenovú kalkuláciu a presné vymedzenie toho, čo by vlastne mohol štát kúpiť, nedostalo. "Ponúkli nám tú svoju firmu, ktorú tu majú, aby sme kúpili tých 120 alebo 150 ľudí, ktorí dnes pracujú na mýte a aby sme súčasný systém prevádzkovali sami," povedal minister dopravy Dan Ťok.
"Nechápeme, prečo sa odborníci Kapschu teraz nesústredia skôr na naštudovanie súťažných podkladov a podľa všetkého vymýšľajú iné varianty, než je férová súťaž, ktorá nepreferuje žiadnu technológiu," dodal.
Podľa ministra postup pri riešení mýtneho stanovila vo svojich uzneseniach vláda. "Musím povedať, že my máme jednoznačné uznesenie vlády, že vláda chce neutrálne výberové konanie, no a to sme urobili. Ak by niekto, ďalší minister, chcel navrhnúť vláde zmenu uznesenia, ja proti tomu nič nemám, ale takéto zadanie sme nikdy nedostali, aby sme konali s Kapsch o odkúpení," povedal Ťok.
Ľudia pohybujúci sa okolo mýtnej problematiky považujú ponuku Kapsch za taktiku, aby mala firma istý aspoň čiastočný vplyv na mýtny biznis v najbližších rokoch.
Podľa Feixa by sa tak štát zbavil kritizovanej závislosti na jednom externom partnerovi. "Z nám neznámeho dôvodu ministerstvo na našu ponuku nijako nereagovalo, len odkázalo až na prípadné rozhodnutie novej vlády," spresnil Feix.
"Ja som pánovi Feixovi aj Kapsch hovoril, že si v súčasnosti neviem predstaviť, že ponesiem materiál na vládu, že zastavíme súťaž, ktorú sme za veľké peniaze nachystali a že namiesto toho budem navrhovať odkúpenie systému," uviedol minister dopravy.