Kresťanskí demokrati tiež poznamenali, že štát má predovšetkým zohľadňovať skutočné potreby daňových poplatníkov, nie výmysly o takzvanej úspore, ktorú obyvatelia necítia.
Autor TASR
Bratislava 27. júla (TASR) – Spôsob, akým vzniká nový grafikon vlakovej dopravy, je nedôstojný, neodborný a v niektorých regiónoch ide o úmyselnú likvidáciu osobnej dopravy. Tvrdí to mimoparlamentné KDH. Vyzýva Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR na dialóg so samosprávami. Rezort dopravy však zdôraznil, že rokovania so samosprávami absolvoval a momentálne vyhodnocuje ich pripomienky.
"KDH striktne nesúhlasí so spôsobom, akým sa tvorí nový cestovný poriadok železničnej osobnej dopravy, ktorý má platiť od decembra 2022. Slovensko dnes zaostáva za európskym trendom v posilňovaní železničnej dopravy, ba dokonca ide opačným smerom. Okolité štáty sa nám doslova vysmievajú," tvrdí podpredseda KDH Igor Janckulík.
KDH dodalo, že aktuálnu situáciu podčiarkuje chýbajúca odborná a vecná diskusia rezortu dopravy s obcami, samosprávnymi krajmi a ďalšími zainteresovanými, ako by mali premávať vlaky v nasledujúcom roku.
Rezort dopravy reagoval s tým, že KDH by si malo overovať fakty. "Na rokovanie so samosprávami nás vyzývajú týždeň po tom, ako sme s nimi rokovania absolvovali. Momentálne posudzujeme ich pripomienky," uviedol pre TASR odbor komunikácie ministerstva dopravy.
Mnohé samosprávy zároveň podľa KDH investovali do integrovanej dopravy a obávajú sa, že zmeny v novom grafikone im znehodnotia doterajšie úsilie poskytovať obyvateľom kvalitné služby v doprave. Ako príklad uviedli Bernolákovo. Kresťanskí demokrati tvrdia, že podľa nového návrhu grafikonu by už niektoré rýchliky nemali v Bernolákove zastavovať, čo zníži dostupnosť železničného spojenia. Podobné problémy s nezastavovaním rýchlikov by sa podľa KDH mali prejaviť aj v ďalších lokalitách, napríklad v Hornej Štubni, Leopoldove, Piešťanoch, Trenčianskej Teplej či Margecanoch.
Ministerstvo dopravy však korigovalo tvrdenie KDH, že rýchliky po novom nebudú zastavovať v Bernolákove. "Nezastavujú tam ani dnes. V Bernolákove stoja len vlaky kategórie REX a Os," podotkol rezort.
Kresťanskí demokrati tiež poznamenali, že štát má predovšetkým zohľadňovať skutočné potreby daňových poplatníkov, nie "výmysly o takzvanej úspore, ktorú obyvatelia necítia". Zároveň tvrdia, že v niektorých regiónoch ide o úmyselnú a tendenčnú likvidáciu osobnej dopravy, pričom ľudia doplatia na zlé rozhodnutia a zlú komunikáciu medzi rezortom dopravy a Ministerstvom financií (MF) SR. KDH súčasne vyzvalo MF na bezodkladné prehodnotenie financovania železničnej dopravy a infraštruktúry.
"MF SR nerozumie, o čom predmetný mimoparlamentný politický subjekt hovorí. Komunikácia medzi ministerstvom financií a dopravy je štandardná a konštruktívna," skonštatoval tlačový odbor rezortu financií. Dokazuje to podľa neho aj fakt, že oba rezorty sa pred časom dohodli na dofinancovaní vlakovej dopravy na rok 2022 v celkovej sume 354 miliónov eur. Cestujúci sa tak podľa MF nemusia obávať rušenia vlakových spojení či znižovania komfortu.
Obe strany sa tiež dohodli, že rokovania o kompenzácii výpadku tržieb Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) ešte budú pokračovať. Zároveň spoločne pracujú aj na zefektívnení grafikonu, ktoré má minimalizovať meškanie a posilniť spoje tam, kde sú potrebné.
"KDH striktne nesúhlasí so spôsobom, akým sa tvorí nový cestovný poriadok železničnej osobnej dopravy, ktorý má platiť od decembra 2022. Slovensko dnes zaostáva za európskym trendom v posilňovaní železničnej dopravy, ba dokonca ide opačným smerom. Okolité štáty sa nám doslova vysmievajú," tvrdí podpredseda KDH Igor Janckulík.
KDH dodalo, že aktuálnu situáciu podčiarkuje chýbajúca odborná a vecná diskusia rezortu dopravy s obcami, samosprávnymi krajmi a ďalšími zainteresovanými, ako by mali premávať vlaky v nasledujúcom roku.
Rezort dopravy reagoval s tým, že KDH by si malo overovať fakty. "Na rokovanie so samosprávami nás vyzývajú týždeň po tom, ako sme s nimi rokovania absolvovali. Momentálne posudzujeme ich pripomienky," uviedol pre TASR odbor komunikácie ministerstva dopravy.
Mnohé samosprávy zároveň podľa KDH investovali do integrovanej dopravy a obávajú sa, že zmeny v novom grafikone im znehodnotia doterajšie úsilie poskytovať obyvateľom kvalitné služby v doprave. Ako príklad uviedli Bernolákovo. Kresťanskí demokrati tvrdia, že podľa nového návrhu grafikonu by už niektoré rýchliky nemali v Bernolákove zastavovať, čo zníži dostupnosť železničného spojenia. Podobné problémy s nezastavovaním rýchlikov by sa podľa KDH mali prejaviť aj v ďalších lokalitách, napríklad v Hornej Štubni, Leopoldove, Piešťanoch, Trenčianskej Teplej či Margecanoch.
Ministerstvo dopravy však korigovalo tvrdenie KDH, že rýchliky po novom nebudú zastavovať v Bernolákove. "Nezastavujú tam ani dnes. V Bernolákove stoja len vlaky kategórie REX a Os," podotkol rezort.
Kresťanskí demokrati tiež poznamenali, že štát má predovšetkým zohľadňovať skutočné potreby daňových poplatníkov, nie "výmysly o takzvanej úspore, ktorú obyvatelia necítia". Zároveň tvrdia, že v niektorých regiónoch ide o úmyselnú a tendenčnú likvidáciu osobnej dopravy, pričom ľudia doplatia na zlé rozhodnutia a zlú komunikáciu medzi rezortom dopravy a Ministerstvom financií (MF) SR. KDH súčasne vyzvalo MF na bezodkladné prehodnotenie financovania železničnej dopravy a infraštruktúry.
"MF SR nerozumie, o čom predmetný mimoparlamentný politický subjekt hovorí. Komunikácia medzi ministerstvom financií a dopravy je štandardná a konštruktívna," skonštatoval tlačový odbor rezortu financií. Dokazuje to podľa neho aj fakt, že oba rezorty sa pred časom dohodli na dofinancovaní vlakovej dopravy na rok 2022 v celkovej sume 354 miliónov eur. Cestujúci sa tak podľa MF nemusia obávať rušenia vlakových spojení či znižovania komfortu.
Obe strany sa tiež dohodli, že rokovania o kompenzácii výpadku tržieb Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) ešte budú pokračovať. Zároveň spoločne pracujú aj na zefektívnení grafikonu, ktoré má minimalizovať meškanie a posilniť spoje tam, kde sú potrebné.