Na nejasné pravidlá samospráv a vyšších územných celkov pri zaraďovaní klientov do poradovníka na umiestnenie do zariadení pre seniorov upozornilo Ministerstvo práce.
Autor TASR
Bratislava 26. novembra (TASR) – Na nejasné pravidlá samospráv a vyšších územných celkov (VÚC) pri zaraďovaní klientov do poradovníka na umiestnenie do zariadení pre seniorov, zariadení opatrovateľskej služby, či do domovov sociálnych služieb, upozornilo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny (MPSVR) SR na svojej webovej stránke www.employment.gov.sk. Odpovedá aj na iné otázky, ktoré pomôžu klientom, ale aj poskytovateľom sociálnych služieb zorientovať sa v zmenách, v platbách za úkony, ktoré tieto zariadenia poskytujú. Zaviedli sa od 1. januára tohto roku novelou zákona o sociálnych službách.
"Upozorňujeme napríklad, že mnohé obce a vyššie územné celky (VÚC) nemajú transparentne zverejnené kritériá zaraďovania žiadostí o poskytnutie sociálnej služby podľa poradia tak, ako došli. Napriek tomu, že im to ukladá zákon o sociálnych službách. Mnohí už majú v rámci poradenstva vypracovaný vzor žiadosti o zabezpečenie sociálnej služby, čo je vhodná inšpirácia aj pre ostatné obce a VÚC," informoval TASR hovorca rezortu Michal Stuška. Pripomenul, že podľa zákona poskytovatelia týchto služieb musia hodnoverne preukázať, že došlo k procesu požiadania o poskytnutie sociálnej služby, napríklad elektronicky, písomne alebo zvukovou nahrávkou.
Z odpovedí sa dozvedia tiež, v ktorých prípadoch môžu od klientov žiadať uhradenie platby. Napríklad za donášku jedla na izbu je to možné, len ak klient podľa rozhodnutia nie je odkázaný na niektorý z úkonov sebaobsluhy, ktoré súvisia napríklad s jeho mobilitou a motorikou, pre ktoré nie je schopný sa premiestniť z izby do jedálne. Súčasne takú úhradu môžu zaradiť do cenníka služieb.
Klient neplatí úhradu za sprevádzanie, ak je podľa rozhodnutia odkázaný na pomoc inej osoby, avšak len ak ide o sprievod na lekárske vyšetrenie, na vybavenie úradných záležitostí alebo sprievod pri záujmových aktivitách, nakoľko súčasťou zabezpečenia pomoci pri odkázanosti na pomoc inej osoby sú aj takéto činnosti, ktoré obsahuje príloha k zákonu. Úhradu však zariadenie môže požadovať za sprievod nad rámec zákonom vymedzených aktivít, napríklad za sprevádzanie pri návšteve príbuzných.
Rezort práce poukázal aj na právo klienta na výber lekára. "Platná úprava nerozlišuje, či je sprievod na lekárske vyšetrenie zabezpečovaný v rámci spádového územia alebo nie. Klient má právo na výber lekára, preto nie je možné poskytnutie sprievodu na lekárske vyšetrenie mimo danej spádovej oblasti pokladať za poskytnutie nadštandardnej služby a vyžadovať od klienta osobitnú úhradu. Navyše, v niektorých prípadoch v lokalite, kde sa nachádza zariadenie sociálnych služieb, nemusí byť vôbec dostupný niektorý odborný lekár, ktorého klient potrebuje," upozorňuje rezort práce.
Finančný príspevok z MPSVR zariadenie môže čerpať aj bez právoplatného rozhodnutia, ak klienta prijalo bezodkladne. Predkladá ho dodatočne a je potrebné aj pri zúčtovaní príspevku.
"Upozorňujeme napríklad, že mnohé obce a vyššie územné celky (VÚC) nemajú transparentne zverejnené kritériá zaraďovania žiadostí o poskytnutie sociálnej služby podľa poradia tak, ako došli. Napriek tomu, že im to ukladá zákon o sociálnych službách. Mnohí už majú v rámci poradenstva vypracovaný vzor žiadosti o zabezpečenie sociálnej služby, čo je vhodná inšpirácia aj pre ostatné obce a VÚC," informoval TASR hovorca rezortu Michal Stuška. Pripomenul, že podľa zákona poskytovatelia týchto služieb musia hodnoverne preukázať, že došlo k procesu požiadania o poskytnutie sociálnej služby, napríklad elektronicky, písomne alebo zvukovou nahrávkou.
Z odpovedí sa dozvedia tiež, v ktorých prípadoch môžu od klientov žiadať uhradenie platby. Napríklad za donášku jedla na izbu je to možné, len ak klient podľa rozhodnutia nie je odkázaný na niektorý z úkonov sebaobsluhy, ktoré súvisia napríklad s jeho mobilitou a motorikou, pre ktoré nie je schopný sa premiestniť z izby do jedálne. Súčasne takú úhradu môžu zaradiť do cenníka služieb.
Klient neplatí úhradu za sprevádzanie, ak je podľa rozhodnutia odkázaný na pomoc inej osoby, avšak len ak ide o sprievod na lekárske vyšetrenie, na vybavenie úradných záležitostí alebo sprievod pri záujmových aktivitách, nakoľko súčasťou zabezpečenia pomoci pri odkázanosti na pomoc inej osoby sú aj takéto činnosti, ktoré obsahuje príloha k zákonu. Úhradu však zariadenie môže požadovať za sprievod nad rámec zákonom vymedzených aktivít, napríklad za sprevádzanie pri návšteve príbuzných.
Rezort práce poukázal aj na právo klienta na výber lekára. "Platná úprava nerozlišuje, či je sprievod na lekárske vyšetrenie zabezpečovaný v rámci spádového územia alebo nie. Klient má právo na výber lekára, preto nie je možné poskytnutie sprievodu na lekárske vyšetrenie mimo danej spádovej oblasti pokladať za poskytnutie nadštandardnej služby a vyžadovať od klienta osobitnú úhradu. Navyše, v niektorých prípadoch v lokalite, kde sa nachádza zariadenie sociálnych služieb, nemusí byť vôbec dostupný niektorý odborný lekár, ktorého klient potrebuje," upozorňuje rezort práce.
Finančný príspevok z MPSVR zariadenie môže čerpať aj bez právoplatného rozhodnutia, ak klienta prijalo bezodkladne. Predkladá ho dodatočne a je potrebné aj pri zúčtovaní príspevku.