Vládny kabinet na stredajšom (21.3.) stretnutí odsúhlasil informačný materiá, že Eximbanka by mala lodeniciam pomôcť vyfinancovať stavbu troch lodí v tomto roku a troch až štyroch v tom nasledujúcom.
Autor TASR
Bratislava 22. marca (TASR) - Slovenské lodenice Komárno (SLK) o riešení svojich problémov s Eximbankou stále rokujú.
"Banka dlhodobo hľadá priechodný model financovania kúpy lodí, pričom najväčším problémom je návratnosť poskytnutých zdrojov, ktorá ani v jednom diskutovanom modeli nebola doteraz preukázaná," konštatuje inštitúcia vo svojom oficiálnom vyjadrení.
Ako ďalej vysvetľuje, banka s lodenicami dlhodobo spolupracuje pri financovaní výstavby plavidiel. Posledný úver dostala firma v lete minulého roka, no do dnešného dňa ho nečerpala.
Problémom pritom nie je výstavba, ale až druhá fáza odkúpenia lodí, teda poskytnutie poistenia úveru potenciálnemu nemeckému odberateľovi, pričom však samotný úver by mal čerpať od komerčných bánk.
Vládny kabinet na svojom stredajšom (21.3.) stretnutí odsúhlasil informačný materiál, v ktorom tvrdí, že Eximbanka by mala lodeniciam pomôcť vyfinancovať stavbu troch lodí v tomto roku a troch až štyroch v tom nasledujúcom. Podľa banky bolo v materiáli naznačené, aby sa zapojila do fázy prefinancovania obdobia prevádzky lode po jej prevzatí od lodeníc.
Malo by tak ísť o poskytnutie úveru nemeckému odberateľovi slovenskou komerčnou bankou s poistením Eximbanky, ktorá však doteraz do tejto fázy nebola zapojená.
"K tomu považujeme za potrebné uviesť, že na spoločných rokovaniach zatiaľ nebol prekonaný základný problém, ktorý spočíva v skutočnosti, že úver pre nemeckých lodiarov by nebol návratný," upozorňuje inštitúcia podporujúca zahraničnoobchodné operácie slovenských vývozcov a dovozcov.
Nemecké firmy majú záujem o lode
Podotýka tiež, že o nenávratnosti investície sú presvedčené aj nemecké banky s perfektnou znalosťou trhu lodnej prepravy v Nemecku.
Práve nemecké firmy majú záujem o lode z Komárna, ich záujem však "brzdia" banky, od ktorých nedokážu získať dlhodobé úvery na 10 až 15 rokov na prefinancovanie kúpy lodí.
Jedna loď totiž stojí v priemere päť až šesť miliónov eur a od bánk potrebujú vykryť väčšinu z tejto ceny.
Slovenské lodenice Komárno, a. s., so sídlom v Bratislave vznikli v roku 2000 ako pokračovateľ výroby plavidiel v Komárne na základoch starých lodeníc založených ešte v 19. storočí. K silnému prepadu výroby vo firme došlo po roku 2008 v dôsledku finančnej a ekonomickej krízy, ktorá doľahla aj na jej odberateľov.
Lodenice sa tak dostali do problémov nie pre svoje zadlženie alebo nedostatok objednávok, ale pre nedostatok dlhodobých úverov pre svojich odberateľov.
Následným poklesom výroby v dôsledku krízy došlo od roku 2009 aj k poklesu zamestnanosti. V súčasnosti pre spoločnosť pracuje 300 zamestnancov a 77 živnostníkov.
"Banka dlhodobo hľadá priechodný model financovania kúpy lodí, pričom najväčším problémom je návratnosť poskytnutých zdrojov, ktorá ani v jednom diskutovanom modeli nebola doteraz preukázaná," konštatuje inštitúcia vo svojom oficiálnom vyjadrení.
Ako ďalej vysvetľuje, banka s lodenicami dlhodobo spolupracuje pri financovaní výstavby plavidiel. Posledný úver dostala firma v lete minulého roka, no do dnešného dňa ho nečerpala.
Problémom pritom nie je výstavba, ale až druhá fáza odkúpenia lodí, teda poskytnutie poistenia úveru potenciálnemu nemeckému odberateľovi, pričom však samotný úver by mal čerpať od komerčných bánk.
Vládny kabinet na svojom stredajšom (21.3.) stretnutí odsúhlasil informačný materiál, v ktorom tvrdí, že Eximbanka by mala lodeniciam pomôcť vyfinancovať stavbu troch lodí v tomto roku a troch až štyroch v tom nasledujúcom. Podľa banky bolo v materiáli naznačené, aby sa zapojila do fázy prefinancovania obdobia prevádzky lode po jej prevzatí od lodeníc.
Malo by tak ísť o poskytnutie úveru nemeckému odberateľovi slovenskou komerčnou bankou s poistením Eximbanky, ktorá však doteraz do tejto fázy nebola zapojená.
"K tomu považujeme za potrebné uviesť, že na spoločných rokovaniach zatiaľ nebol prekonaný základný problém, ktorý spočíva v skutočnosti, že úver pre nemeckých lodiarov by nebol návratný," upozorňuje inštitúcia podporujúca zahraničnoobchodné operácie slovenských vývozcov a dovozcov.
Video: Vyjadrenie ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR - Zsolta Simona, 21. marca 2012
Tu bude player
Nemecké firmy majú záujem o lode
Podotýka tiež, že o nenávratnosti investície sú presvedčené aj nemecké banky s perfektnou znalosťou trhu lodnej prepravy v Nemecku.
Práve nemecké firmy majú záujem o lode z Komárna, ich záujem však "brzdia" banky, od ktorých nedokážu získať dlhodobé úvery na 10 až 15 rokov na prefinancovanie kúpy lodí.
Jedna loď totiž stojí v priemere päť až šesť miliónov eur a od bánk potrebujú vykryť väčšinu z tejto ceny.
Slovenské lodenice Komárno, a. s., so sídlom v Bratislave vznikli v roku 2000 ako pokračovateľ výroby plavidiel v Komárne na základoch starých lodeníc založených ešte v 19. storočí. K silnému prepadu výroby vo firme došlo po roku 2008 v dôsledku finančnej a ekonomickej krízy, ktorá doľahla aj na jej odberateľov.
Lodenice sa tak dostali do problémov nie pre svoje zadlženie alebo nedostatok objednávok, ale pre nedostatok dlhodobých úverov pre svojich odberateľov.
Následným poklesom výroby v dôsledku krízy došlo od roku 2009 aj k poklesu zamestnanosti. V súčasnosti pre spoločnosť pracuje 300 zamestnancov a 77 živnostníkov.