Pre ľudí bývajúcich v obciach Bodíky, Vojka nad Dunajom a Dobrohošť sťažuje počasie cestovanie do zamestnania, škôl, na úrady, k lekárovi. Niektorým odstávka kompy predĺži cestu až o 50 kilometrov.
Autor TASR
Vojka nad Dunajom/Kyselica 4. novembra (TASR) - Časté odstavenie kompy na prívodnom kanáli Vodného diela Gabčíkovo (VDG), medzi Vojkou nad Dunajom a Kyselicou, trápia obyvateľov priľahlých obcí.
Poveternostná situácia, najmä hmla, pravidelne zapríčiňuje pozastavenie prievoznej lode BD Vojka, čo pre ľudí bývajúcich v obciach Bodíky, Vojka nad Dunajom a Dobrohošť sťažuje cestovanie do zamestnania, škôl, na úrady, k lekárovi. Niektorým odstávka kompy predĺži cestu až o 50 kilometrov.
"Slovenský vodohospodársky podnik (SVP), š.p., sa ospravedlňuje za vzniknuté problémy, ale prosíme o pochopenie. Treba si uvedomiť, že jesenné ročné obdobie charakterizujú aj hmly. Zastavenie premávky počas hustej hmly je z bezpečnostných dôvodov nevyhnutné," vysvetlil hovorca SVP Ľuboš Krno s tým, že v uplynulých dňoch bola kompa odstavená niekoľkokrát.
"Odporúčam obyvateľom, ale aj turistom, aby v kritických dňoch sledovali elektronické informačné tabule o odchodoch kompy, ktoré sú na obidvoch stranách kanála vo viacerých dedinách. V prípade poruchy alebo iných problémov obyvatelia všetkých dotknutých obcí získajú aktuálnu informáciu a premávke plavidla," vysvetlil.
Podľa občanov okolitých obcí situáciu vyrieši nová rýchlejšia kompa. "Prisľúbil ju minister Žiga s tým, že bude schopná premávať aj v nepriaznivom počasí," povedal obyvateľ Vojky nad Dunajom Tibor Nagy. Podľa jeho ďalších slov ľudia veľmi oceňujú fakt, že po 20 rokoch prevádzky VDG sa podarilo vyriešiť problém komplikovanej dostupnosti obyvateľov obcí Vojka nad Dunajom, Dobrohošť a Bodíky do regiónov na druhej strane prívodného kanála. Nový elektronický systém funguje na báze rozoznávania evidenčných čísel vozidiel a tak rezidenti obcí pri Dunaji majú na kompe výhodu pred turistami.
Premávka kompy sa na danom úseku musí vždy z bezpečnostných dôvodov zastaviť, ak prietok vody na elektráreň je vyšší ako 3500 m3 za sekundu. Kompa ostáva v prístave aj v prípade vlnobitia. Ak je výška vlny nad 120 centimetrov, dopravné plavidlo je mimo prevádzky. Aj veternosť ovplyvňuje premávku. Ak nárazy vetra presahujú 15 metrov za sekundu, je to dôvod na odstavenie prievoznej lode, ktorá zabezpečuje premávku kompy.
Poveternostná situácia, najmä hmla, pravidelne zapríčiňuje pozastavenie prievoznej lode BD Vojka, čo pre ľudí bývajúcich v obciach Bodíky, Vojka nad Dunajom a Dobrohošť sťažuje cestovanie do zamestnania, škôl, na úrady, k lekárovi. Niektorým odstávka kompy predĺži cestu až o 50 kilometrov.
"Slovenský vodohospodársky podnik (SVP), š.p., sa ospravedlňuje za vzniknuté problémy, ale prosíme o pochopenie. Treba si uvedomiť, že jesenné ročné obdobie charakterizujú aj hmly. Zastavenie premávky počas hustej hmly je z bezpečnostných dôvodov nevyhnutné," vysvetlil hovorca SVP Ľuboš Krno s tým, že v uplynulých dňoch bola kompa odstavená niekoľkokrát.
"Odporúčam obyvateľom, ale aj turistom, aby v kritických dňoch sledovali elektronické informačné tabule o odchodoch kompy, ktoré sú na obidvoch stranách kanála vo viacerých dedinách. V prípade poruchy alebo iných problémov obyvatelia všetkých dotknutých obcí získajú aktuálnu informáciu a premávke plavidla," vysvetlil.
Podľa občanov okolitých obcí situáciu vyrieši nová rýchlejšia kompa. "Prisľúbil ju minister Žiga s tým, že bude schopná premávať aj v nepriaznivom počasí," povedal obyvateľ Vojky nad Dunajom Tibor Nagy. Podľa jeho ďalších slov ľudia veľmi oceňujú fakt, že po 20 rokoch prevádzky VDG sa podarilo vyriešiť problém komplikovanej dostupnosti obyvateľov obcí Vojka nad Dunajom, Dobrohošť a Bodíky do regiónov na druhej strane prívodného kanála. Nový elektronický systém funguje na báze rozoznávania evidenčných čísel vozidiel a tak rezidenti obcí pri Dunaji majú na kompe výhodu pred turistami.
Premávka kompy sa na danom úseku musí vždy z bezpečnostných dôvodov zastaviť, ak prietok vody na elektráreň je vyšší ako 3500 m3 za sekundu. Kompa ostáva v prístave aj v prípade vlnobitia. Ak je výška vlny nad 120 centimetrov, dopravné plavidlo je mimo prevádzky. Aj veternosť ovplyvňuje premávku. Ak nárazy vetra presahujú 15 metrov za sekundu, je to dôvod na odstavenie prievoznej lode, ktorá zabezpečuje premávku kompy.