Doležal priblížil, že od januára sa uskutočňuje konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Ide totiž podľa jeho slov v podstate o čiernu stavbu.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 3. júna (TASR) - Časť rýchlostnej cesty R7 v rámci budovaného nultého bratislavského obchvatu by mohli motoristi využívať na konci júna. Uviedol to v stredu na brífingu minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
"Tento týždeň boli vydané rozhodnutia o predčasnom využívaní stavby, preto je tam ten termín začiatok leta 2020," priblížil minister. Stavba, ktorá bude uvedená do užívania, je rozdelená na štyri úseky. Jednotlivé rozhodnutia sa vydávajú postupne.
Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga skonštatoval, že z pohľadu stavebného úradu sú konania o predčasnom užívaní stavby na konci. Dve rozhodnutia sú vydané a ďalšie dve by mali byť vydané v stredu alebo vo štvrtok (4. 6.).
Rozhodnutia sa stanú vykonateľné, keď budú doručené všetkým účastníkom konania. To by malo byť v priebehu najbližších dvoch až troch týždňov. "Technicky prvý dátum, keď bude možné sprevádzkovať tú diaľnicu v súlade so zákonom, vychádza niekde okolo 25. - 26. júna. Závisí aj od toho, ako rýchlo pôjde doručovanie," spresnil Varga.
Minister dopravy poznamenal, že rozumie záujmu koncesionára úsek otvoriť čo najskôr, pretože po otvorení bude mať teoreticky nárok na platbu za užívanie stavby. "Ale my týmto tlakom nemôžeme podľahnúť," zdôraznil.
Koncesionár D4/R7 dostane dodatočný čas na predloženie dokumentov, ktoré majú preukázať, či sporná stavba v rámci budovaného nultého bratislavského obchvatu je alebo nie je v súlade s verejným záujmom. Bude mať na to navyše 90 dní. O predĺžení lehoty pre koncesionára rozhodol Špeciálny stavebný úrad. Vyhlásil to v stredu na brífingu minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Časť násypu na D4 však pravdepodobne bude musieť stavebník opraviť.
Doležal priblížil, že od januára sa uskutočňuje konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Ide totiž podľa jeho slov v podstate o čiernu stavbu, pretože nie je v súlade so stavebným povolením a staveným projektom. "Vzhľadom na to, že v stavbe je použitý iný materiál ako materiál, ktorý mal byť podľa stavebného povolenia, v podstate napĺňa táto stavba alebo tento úsek charakteristiky čiernej stavby," skonštatoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga.
Minister podotkol, že toto konanie môže mať dva výsledky. A to dodatočné povolenie stavby alebo odstránenie stavby. Ako dodal Varga, musia byť naplnené dve podmienky, aby mohlo byť vydané dodatočné stavebné povolenie, čím by sa stavba zlegalizovala. Stavba musí byť bezpečná z hľadiska statiky na prevádzku tak dlho, ako je naprojektovaná, a druhou podmienkou je súlad so životným prostredím. Koncesionár zatiaľ podľa neho doložil prvé posudky, podľa ktorých stavba po stavebno-technickej stránke spĺňa kritériá.
"Napriek tomu, že tam bol použitý nevhodný materiál, stavba je postavená tak, že to nebráni tomu, aby bola neskôr uvedená do užívania. Inými slovami to znamená - netreba ju odstrániť ako celok," poznamenal Varga. Zároveň však podľa jeho slov platí, že v niektorých častiach úseku sa preukázalo, že parametre presahujú normou stanovené hranice a časť násypu bude musieť stavebník opraviť.
Koncesionár tak musí predložiť dokumenty o stavebnej aj environmentálnej rovine stavby. Na základe toho bude môcť Špeciálny stavebný úrad rozhodnúť o súlade s verejným záujmom.
Na to, aby mohlo byť vydané rozhodnutie, musí podľa Vargu koncesionár doložiť kladné záväzné stanovisko týkajúce sa ochrany životného prostredia. Doležal zdôraznil, že ak príde k povoleniu tejto stavby, tak to bude iba v prípade, keď bude preukázané, že stavba je staticky bezpečná a nemá negatívne vplyvy na životné prostredie.
Varga spresnil, že ide o úsek dlhý približne 1,5 kilometra. V rámci tohto úseku je to násyp, ktorý stúpa do výšky. "Problematické sú tie časti, ktoré sú najvyššie, čiže problematických je asi 300 – 400 metrov, tam v niektorých miestach násyp dosahuje výšku až 11 metrov," dodal s tým, že približne kilometer by mal byť stavebne v poriadku.
Momentálne sú tam nainštalované aj tzv. meracie body, na základe ktorých sa monitoruje, či sa svah hýbe. V súčasnosti sa podľa Vargu nehýbe. Poukázal však na to, že to je len polovica problému, keďže ide len o stavebno-technickú časť.
Ak sa rozhodne o odstránení stavby, rozsah takéhoto konania je podľa Doležala bezprecedentný. Priblížil, že v znaleckom posudku vyšetrovateľa bolo vyčíslené, že ak by sa malo územie vrátiť do pôvodného stavu pod predmetným násypom, vyšlo by to rádovo na 80 miliónov eur. Kľúčové bude stanovisko okresného úradu, odboru starostlivosti o životné prostredie, a stanovisko Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR.
Minister dopravy zároveň inicioval konanie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby vykonala ekoaudit aj v ostatných úsekoch stavby D4 a R7. Podľa informácií Doležala sa to aj uskutočňuje.
"Tento týždeň boli vydané rozhodnutia o predčasnom využívaní stavby, preto je tam ten termín začiatok leta 2020," priblížil minister. Stavba, ktorá bude uvedená do užívania, je rozdelená na štyri úseky. Jednotlivé rozhodnutia sa vydávajú postupne.
Generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga skonštatoval, že z pohľadu stavebného úradu sú konania o predčasnom užívaní stavby na konci. Dve rozhodnutia sú vydané a ďalšie dve by mali byť vydané v stredu alebo vo štvrtok (4. 6.).
Rozhodnutia sa stanú vykonateľné, keď budú doručené všetkým účastníkom konania. To by malo byť v priebehu najbližších dvoch až troch týždňov. "Technicky prvý dátum, keď bude možné sprevádzkovať tú diaľnicu v súlade so zákonom, vychádza niekde okolo 25. - 26. júna. Závisí aj od toho, ako rýchlo pôjde doručovanie," spresnil Varga.
Minister dopravy poznamenal, že rozumie záujmu koncesionára úsek otvoriť čo najskôr, pretože po otvorení bude mať teoreticky nárok na platbu za užívanie stavby. "Ale my týmto tlakom nemôžeme podľahnúť," zdôraznil.
Koncesionár D4/R7 dostane ešte čas na predloženie ďalších dokumentov
Koncesionár D4/R7 dostane dodatočný čas na predloženie dokumentov, ktoré majú preukázať, či sporná stavba v rámci budovaného nultého bratislavského obchvatu je alebo nie je v súlade s verejným záujmom. Bude mať na to navyše 90 dní. O predĺžení lehoty pre koncesionára rozhodol Špeciálny stavebný úrad. Vyhlásil to v stredu na brífingu minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Časť násypu na D4 však pravdepodobne bude musieť stavebník opraviť.
Doležal priblížil, že od januára sa uskutočňuje konanie o dodatočnom povoľovaní stavby. Ide totiž podľa jeho slov v podstate o čiernu stavbu, pretože nie je v súlade so stavebným povolením a staveným projektom. "Vzhľadom na to, že v stavbe je použitý iný materiál ako materiál, ktorý mal byť podľa stavebného povolenia, v podstate napĺňa táto stavba alebo tento úsek charakteristiky čiernej stavby," skonštatoval generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií rezortu dopravy Peter Varga.
Minister podotkol, že toto konanie môže mať dva výsledky. A to dodatočné povolenie stavby alebo odstránenie stavby. Ako dodal Varga, musia byť naplnené dve podmienky, aby mohlo byť vydané dodatočné stavebné povolenie, čím by sa stavba zlegalizovala. Stavba musí byť bezpečná z hľadiska statiky na prevádzku tak dlho, ako je naprojektovaná, a druhou podmienkou je súlad so životným prostredím. Koncesionár zatiaľ podľa neho doložil prvé posudky, podľa ktorých stavba po stavebno-technickej stránke spĺňa kritériá.
"Napriek tomu, že tam bol použitý nevhodný materiál, stavba je postavená tak, že to nebráni tomu, aby bola neskôr uvedená do užívania. Inými slovami to znamená - netreba ju odstrániť ako celok," poznamenal Varga. Zároveň však podľa jeho slov platí, že v niektorých častiach úseku sa preukázalo, že parametre presahujú normou stanovené hranice a časť násypu bude musieť stavebník opraviť.
Koncesionár tak musí predložiť dokumenty o stavebnej aj environmentálnej rovine stavby. Na základe toho bude môcť Špeciálny stavebný úrad rozhodnúť o súlade s verejným záujmom.
Na to, aby mohlo byť vydané rozhodnutie, musí podľa Vargu koncesionár doložiť kladné záväzné stanovisko týkajúce sa ochrany životného prostredia. Doležal zdôraznil, že ak príde k povoleniu tejto stavby, tak to bude iba v prípade, keď bude preukázané, že stavba je staticky bezpečná a nemá negatívne vplyvy na životné prostredie.
Varga spresnil, že ide o úsek dlhý približne 1,5 kilometra. V rámci tohto úseku je to násyp, ktorý stúpa do výšky. "Problematické sú tie časti, ktoré sú najvyššie, čiže problematických je asi 300 – 400 metrov, tam v niektorých miestach násyp dosahuje výšku až 11 metrov," dodal s tým, že približne kilometer by mal byť stavebne v poriadku.
Momentálne sú tam nainštalované aj tzv. meracie body, na základe ktorých sa monitoruje, či sa svah hýbe. V súčasnosti sa podľa Vargu nehýbe. Poukázal však na to, že to je len polovica problému, keďže ide len o stavebno-technickú časť.
Ak sa rozhodne o odstránení stavby, rozsah takéhoto konania je podľa Doležala bezprecedentný. Priblížil, že v znaleckom posudku vyšetrovateľa bolo vyčíslené, že ak by sa malo územie vrátiť do pôvodného stavu pod predmetným násypom, vyšlo by to rádovo na 80 miliónov eur. Kľúčové bude stanovisko okresného úradu, odboru starostlivosti o životné prostredie, a stanovisko Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR.
Minister dopravy zároveň inicioval konanie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), aby vykonala ekoaudit aj v ostatných úsekoch stavby D4 a R7. Podľa informácií Doležala sa to aj uskutočňuje.