V roku 2018 vykonali kontrolóri 33 kontrol, celkovo skontrolovali 331 subjektov. Z kontrol vzišlo viac ako 900 odporúčaní a subjekty prijali viac ako 500 nápravných opatrení.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 17. mája (TASR) – Podstatným problémom hospodárenia verejnej správy je nefunkčný kontrolný systém vnútornej kontroly na ministerstvách, podriadených organizáciách aj v jej ostatných subjektoch. Povedal to v piatok predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR Karol Mitrík s tým, že výsledky kontrol v roku 2018 priniesli poznatok, že je stále čo zlepšovať.
V roku 2018 vykonali kontrolóri 33 kontrol, celkovo skontrolovali 331 subjektov. Z kontrol vzišlo viac ako 900 odporúčaní a subjekty prijali viac ako 500 nápravných opatrení.
Kontrola ako nástroj riadenia nie je dostatočne využívaná a nezameriava sa na podstatné riziká, ale venuje sa skôr formálnym stránkam nakladania s financiami, dodal predseda najvyššej externej kontrolnej autority s tým, že podstatnej otázke, či boli financie vynaložené hospodárne, sa venuje málo pozornosti.
Za mimoriadne vážny problém považuje nedostatočné využívanie vnútorného auditu jednotlivými správcami kapitol. "Vnútorný audit je významný nástroj riadenia, ktorý má slúžiť predovšetkým vedeniu organizácie, zamerať sa na podstatné oblasti a získavať uistenia, že smerovanie tej-ktorej politiky je správne," zdôraznil Mitrík.
Keby sa lepšie využíval potenciál vnútorného auditu, nemusel by podľa neho NKÚ SR v správe za rok 2018 poukazovať na závažné nedostatky, z ktorých viaceré končia v agende orgánov činných v trestnom konaní. Okrem tém, ktoré vyplývajú úradu zo zákona, sa v roku 2018 venoval eurofondom, finančnému hospodáreniu či výkonnostným kontrolám verejných politík. Mitrík podotkol, že nevedeli napríklad urobiť analýzu výšky úspor pri reforme ESO.
Keby sa lepšie využíval potenciál vnútorného auditu, nemusel by podľa neho NKÚ SR v správe za rok 2018 poukazovať na závažné nedostatky, z ktorých viaceré končia v agende orgánov činných v trestnom konaní. Okrem tém, ktoré vyplývajú úradu zo zákona, sa v roku 2018 venoval eurofondom, finančnému hospodáreniu či výkonnostným kontrolám verejných politík. Mitrík podotkol, že nevedeli napríklad urobiť analýzu výšky úspor pri reforme ESO.
Podľa generálneho riaditeľa kancelárie predsedu NKÚ SR Ľubomíra Andrassyho najnovším trendom kontrolných inštitúcií v Európskej únii je, že kontrolóri hľadia nielen na zákonnosť, ale aj na hospodárnosť a efektívnosť vynaloženia verejných financií. Ďalej uviedol, že NKÚ SR sa pozerá na systém vnútornej kontroly cez optiku dvoch zákonov, jedným z nich je zákon o kontrole v štátnej správe. „Tento zákon je podľa nášho názoru zastaraný. Vôbec nezodpovedá trendom, že už to nemá byť len o kontrole účtovníctva, o kontrole nakladania s majetkom v súlade so zákonom, ale vo väčšej miere musíme hodnotiť, či opatrenia a projekty, ktoré realizujeme z verejných európskych zdrojov, prinášajú efekt a účely, na ktoré boli vynaložené peniaze,“ konštatoval.
V roku 2018 vykonali kontrolóri 33 kontrol, celkovo skontrolovali 331 subjektov. Z kontrol vzišlo viac ako 900 odporúčaní a subjekty prijali viac ako 500 nápravných opatrení.
Kontrola ako nástroj riadenia nie je dostatočne využívaná a nezameriava sa na podstatné riziká, ale venuje sa skôr formálnym stránkam nakladania s financiami, dodal predseda najvyššej externej kontrolnej autority s tým, že podstatnej otázke, či boli financie vynaložené hospodárne, sa venuje málo pozornosti.
Za mimoriadne vážny problém považuje nedostatočné využívanie vnútorného auditu jednotlivými správcami kapitol. "Vnútorný audit je významný nástroj riadenia, ktorý má slúžiť predovšetkým vedeniu organizácie, zamerať sa na podstatné oblasti a získavať uistenia, že smerovanie tej-ktorej politiky je správne," zdôraznil Mitrík.
Keby sa lepšie využíval potenciál vnútorného auditu, nemusel by podľa neho NKÚ SR v správe za rok 2018 poukazovať na závažné nedostatky, z ktorých viaceré končia v agende orgánov činných v trestnom konaní. Okrem tém, ktoré vyplývajú úradu zo zákona, sa v roku 2018 venoval eurofondom, finančnému hospodáreniu či výkonnostným kontrolám verejných politík. Mitrík podotkol, že nevedeli napríklad urobiť analýzu výšky úspor pri reforme ESO.
Keby sa lepšie využíval potenciál vnútorného auditu, nemusel by podľa neho NKÚ SR v správe za rok 2018 poukazovať na závažné nedostatky, z ktorých viaceré končia v agende orgánov činných v trestnom konaní. Okrem tém, ktoré vyplývajú úradu zo zákona, sa v roku 2018 venoval eurofondom, finančnému hospodáreniu či výkonnostným kontrolám verejných politík. Mitrík podotkol, že nevedeli napríklad urobiť analýzu výšky úspor pri reforme ESO.
Podľa generálneho riaditeľa kancelárie predsedu NKÚ SR Ľubomíra Andrassyho najnovším trendom kontrolných inštitúcií v Európskej únii je, že kontrolóri hľadia nielen na zákonnosť, ale aj na hospodárnosť a efektívnosť vynaloženia verejných financií. Ďalej uviedol, že NKÚ SR sa pozerá na systém vnútornej kontroly cez optiku dvoch zákonov, jedným z nich je zákon o kontrole v štátnej správe. „Tento zákon je podľa nášho názoru zastaraný. Vôbec nezodpovedá trendom, že už to nemá byť len o kontrole účtovníctva, o kontrole nakladania s majetkom v súlade so zákonom, ale vo väčšej miere musíme hodnotiť, či opatrenia a projekty, ktoré realizujeme z verejných európskych zdrojov, prinášajú efekt a účely, na ktoré boli vynaložené peniaze,“ konštatoval.