Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Košický kraj z eurofondov získa lepšie cesty a nové pohodlné vlaky

Foto: OPD

V rámci OPD 2007 – 2013 sa na území Košického kraja realizujú projekty zo zdrojov EÚ v celkovej výške 82,8 milióna eur (suma k 20. 6. 2013).

Bratislava 8. augusta (OTS) - Projekty v Košickom kraji sú zamerané na vybudovanie rýchlostnej cesty R4, modernizáciu ciest a križovatiek ciest I. triedy, ako aj nákup nových električiek a modernizáciu električkových tratí v meste Košice. V rámci OPD 2007 – 2013 sa na území Košického kraja realizujú projekty zo zdrojov EÚ v celkovej výške 82,8 milióna eur (suma k 20. 6. 2013).


PO 1 – Železničná infraštruktúra

Jej cieľom je zvýšiť kvalitu železničných tratí prostredníctvom modernizácie železničnej dopravnej cesty, vybraných pohraničných prechodových staníc, informačnej siete a železničných uzlov. . Nultá stavba pre IKD Košice – Kostoľany nad Hornádom . Štúdia realizovateľnosti pre modernizáciu úseku Žilina – Košice – Čierna nad Tisou


PO 2 – Cestná infraštruktúra (TEN-T)

Rozvoj diaľničnej siete pozitívne vplýva na mobilitu obyvateľstva, zvyšovanie atraktivity územia z pohľadu turizmu a prílevu investícií. . Výstavba R4 Košice – Milhosť


PO 4 – Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov

Projekty sa týkajú najmä dvoch najväčších slovenských miest, Bratislavy a Košíc. Ich cieľom je zjednodušiť cestovanie a zlepšiť dostupnosť železničnej a koľajovej dopravy. . Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné (projektová dokumentácia) . Elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach – Veľká Ida – Moldava n/Bodvou (projektová dokumentácia) . Terminál integrovanej osobnej prepravy Moldava nad Bodvou mesto . Integrovaný dopravný systém osobnej koľajovej dopravy Košice, stavby IKD - 1. etapa, Námestie Maratónu Mieru - Staničné námestie . Obnova vozidlového parku električiek v Košiciach . Modernizácia električkových tratí v meste Košice . Mobilné prostriedky pre prímestskú a regionálnu železničnú osobnú dopravu v rámci Integrovaných dopravných systémov (IDS) pre Bratislavu a Košice . Spracovanie Územného generelu mesta Košice


PO 5 – Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy)

Jej cieľom je výstavba rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ako aj modernizácia siete ciest I. triedy, ktoré pokrývajú viac ako polovicu všetkých dopravných výkonov na Slovensku. . Odstraňovanie nevyhovujúcich technických parametrov na cestách I. triedy . Rekonštrukcia križovatiek na cestách I. triedy . Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy (KE, PO)


PO 6 – Železničná verejná osobná doprava

Nákup 32 nových moderných vlakových súprav s cieľom zvýšiť počet cestujúcich verejnou železničnou dopravou.

NAJVÝZNAMNEJŠIE PROJEKTY:

Výstavba R4 Košice – Milhosť

Vybudovanie 14 km dlhého úseku rýchlostnej cesty zabezpečí pohodlné a bezpečné napojenie mesta Košice, priemyselného parku v obci Kechnec a hranice Slovenskej republiky s Maďarskom. Výstavba začala v septembri 2010 a mala by sa ukončiť do konca 2013. Celkové oprávnené náklady na projekt: 90,3 milióna eur, z toho Európska únia preplatí 42,8 milióna eur. Na úseku bude vybudovaných 14 mostov.

Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. triedy (KE, PO)

Košického kraja sa týka modernizácia 15 úsekov ciest I. triedy v dĺžke niekoľko desiatok kilometrov. Základom projektu je výmena, doplnenie a skvalitnenie dopravného značenia, ako aj zlepšenie kvality povrchu a únosnosti vozovky. Projekt zahŕňa obnovenie vodorovného značenia, doplnenie chýbajúcich smerových stĺpikov a nainštalovanie odpudzovačov zveri. Na celom území Slovenska bude v rámci projektov zrekonštruovaných 376 kilometrov ciest I. triedy, v Košickom a Prešovskom kraji to bude 189 kilometrov.

Spracovanie Územného generelu mesta Košice

Územný generel komplexným spôsobom zanalyzuje dopravnú situáciu v Košiciach a navrhne najvhodnejšie riešenia na rozvoj nosného systému hromadnej dopravy v meste.

Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.

Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc


Investícia do Vašej budúcnosti

Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.