Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Ekonomika

Koučing a jeho celoplošné uplatnenie vo firemnom prostredí

Koučing a jeho celoplošné uplatnenie vo firemnom prostredí Foto: HR Development Academy

Bratislava 27. januára (OTS) - Ak napíšete do vyhľadávača skovo “koučing”, možete dlhé hodiny klikať na odkazy a zisťovať čo všetko koučing je, prípadne nie je a tiež zistiť, že koučovať možno akúkoľvek ľudskú činnosť od sexuálneho života po kariérny rast a možno tiež nadobudnete pocit akejsi trendy bubliny.
Ak budete pátrať po informáciach od ľudí z Vášho okolia a profesného života, stretnete sa s názormi širokého spektra, od totálneho nadšenia až po úplne odmietavé reakcie. Takže ako to mám ja. Som presvedčený že koučing je metóda, ktorá môže uľahčiť Vaše rozhodovanie, nachádzať nové ciele a výzvy, meniť Vaše dlhodobé negatívne návyky a názory, skvalitniť Váš život.

Každý, kto zažil plnohodnotný koučovací proces si odnáša pozitívnu skúsenosť, dokonca aj keď ide o klienta v odpore (koučingu sa zúčastnil na príkaz nadriadeného a vnútorne ho odmieta), tak odchádza zo stretnutia s koučom minimálne so skúsenosťou, že bol s niekým kto ho chápe a prijíma takého aký je. Pokiaľ tomu tak nie je, je to jednoznačne nedostatočná skúsenosť kouča, alebo jeho slabá profesná kvalita.

V roku 2011 som sa zapojil do prípravy a realizácie celoplošného koučingového programu v korporátnej spoločnosti, kde mali možnosť vstúpiť do tohto procesu všetci pracovníci od operátorov až po top manažment. Tento program som 3 roky viedol, supervidoval a tiež v ňom aktívne pôsobil a pôsobím ako externý kouč.

Pôsobiť ako externý kouč pre spoločnosť býva často náročný proces, aj keď si v úvode nadefinujete mantinely a ohraničenia. Máte totiž dvoch klientov naraz, spoločnosť ako zadávateľa a pracovníka. V ideálnom prípade všetko funguje, ale ak sa dostanete do situácie, kedy spoločnosť a pracovník nesledujú rovnaký cieľ, nastáva “situácia vyžadujúca mimoriadnu pozornosť”. Na jednej strane máte kontrakt so spoločnosťou a na druhej strane máte s pracovníkom kontrakt o koučovaní ako o chránenom rozhovore, takže balansujete na hrane. Je to ale tiež proces, v ktorom môžete prežiť veľké množstvo pozitívnych skúseností, ktoré Vás “nabijú”, obohatia a motivujú.

Do programu sa zapojila tretina firmy a zhruba jedna tretina využíva koučing na pravidelnej báze stretnutí raz za mesiac. Veľkou výhodou bolo a je, že ide o dlhodobý proces, takže s klientmi môžem pracovať na zmenách ktoré sú pre nich zásadné a vytvárajú potrebu dlhodobého “sprievodu” koučom.

Prínosom tiež je, že koučovaním jednotlivcov ovplyvňujete aj pracovníkov, ktorí nie sú účastníkmi koučovacieho procesu. Koučovaný zisťuje, že komunikačné “nástroje” kouča fungujú, prinášajú mu pozitívne skúsenosti a on ich začne preberať a využívať vo svojom či už pracovnom, alebo osobnom okolí a prenáša skúsenosť ďalej.

Po troch rokoch môžem konštatovať, že koučing je ideálnou formou humanizácie firemnej kultúry, nástrojom na aktivizáciu pracovníkov, či už v smere výkonnostnom alebo kariérnom, nástrojom, ktorý ľudí spája a motivuje.

Koučing a jeho celoplošné uplatnenie vo firemnom prostredí” bude jednou z tém workshopu Tréning, koučing a leadership od HR Development Academy, ktorý sa uskutoční 12. februára 2015 v Bratislave. Viac informácií nájdete na stránkach www.hrda.sk.

O autorovi článku:
Jozef Stopka
Foto: HR Development Academy
Jozef Stopka
Celý svoj profesný život sa venuje marketingu a komunikácii.
V rokoch 1992 až 1996 pôsobil vo funkcii programového riaditeľa Rádia Forte. V tom čase išlo o najvýznamnejšie regionálne rádio s priemerným počtom denných poslucháčov 150.000. Súčasťou jeho práce bola “výchova” moderátorov – naučiť ich a viesť ako správne komunikovať a reagovať, hlavne v interakciách s poslucháčmi v živom vysielaní, ako pracovať so svojimi emóciami, ako vyjadriť podstatné zdelenia, ako byť presvedčivým, zaujímavým a osobitým.

V rokoch 1998 až 2003 pracoval v najväčšom svetovom hudobnom vydavateľstve Universal Music. Pracoval na pozícii A&R (artist and repertoir) director a marketing director. Súčasťou práce bolo viesť začínajúcich umelcov pri komunikácii s médiami a sebaprezentácii. Pracoval so začínajúcimi umelcami, ktorí sú v súčasnosti hviezdami slovenskej hudobnej scény: Jana Kirschner, Igor Timko (No Name), Ivan Tásler (IMT Smile), Vratko Rohoň (Iné Kafe) a ďalší. Rovnako spolupracoval so zavedenými umelcami na zlepšení ich sebaprezentácie a komunikácie s médiami(Richard Muller, Miroslav Žbirka, Pavol Habera, Peter Nagy...)
V roku 2004 založil a viedol vydavateľstvo 44, ktoré vydávalo albumy Richarda Mullera.

Súbežne v roku 2004 založil spoločnosť BlowBack, s.r.o, ktorú dodnes vedie a realizuje sa v nej. Spoločnosť má aktivity v oblasti marketingu (marketingové poradenstvo, analýzy a priekumy) a komunikácie – vzdelávania (realizácia a organizácia workshopov a seminárov, koučing, poradenstvo).
V rámci koučingu má aktívne odkoučovaných viac ako 500 hodín.

V roku 2011 zakladal a organizoval projekt celoplošného koučingu v spoločnosti UPC Broadband Slovensko. Tento program 3 roky viedol, supervidoval a tiež v ňom aktívne pôsobil a pôsobí ako externý kouč.