Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 5. október 2024Meniny má Viera
< sekcia Ekonomika

Kraj chce na dopravu na hornej Nitre obstarať 10 vodíkových autobusov

Na snímke interiér autobusu na vodíkový pohon. V Bratislave 16. decembra 2022. Foto: TASR - Dano Veselský

Projekt v podobe obstarania autobusov pre okresy Prievidza a Partizánske z Fondu na spravodlivú transformáciu je pilotným riešením.

Trenčín/Prievidza 3. júla (TASR) - Trenčiansky samosprávny kraj (TSK) chce obstarať desať vodíkových autobusov pre prímestskú autobusovú dopravu na hornej Nitre. Financie na zakúpenie vozidiel žiada z Programu Slovensko, náklady predstavujú 10,4 milióna eur. Zámer samosprávy odobrilo Zastupiteľstvo TSK na svojom rokovaní v pondelok (1. 7.).

Projekt v podobe obstarania autobusov pre okresy Prievidza a Partizánske z Fondu na spravodlivú transformáciu je pilotným riešením, ktoré má overiť možnosť ekologizácie verejnej autobusovej dopravy prostredníctvom náhrady fosílnych palív za elektrinu a čistý vodík.

"Predmetom projektu je obstaranie desiatich elektrických autobusov s palivovými článkami, ktoré sa stanú súčasťou vozidlového parku, ktorá zabezpečuje verejnú autobusovú dopravu v regióne hornej Nitry, konkrétne prímestskú autobusovú dopravu na desiatich vybraných linkách," uviedla vedúca odboru regionálneho rozvoja Úradu TSK Martina Lamačková.

Kapacita autobusov bude najmenej 57 cestujúcich a jedno státie pre invalidný vozík, prípadne detský kočík. Prispôsobené musia byť pre ľudí s obmedzenou možnosťou pohybu. "Predpokladaný počet cestujúcich na týchto linkách je viac ako 52.000 a celkový nájazd na všetkých trasách predstavuje viac ako 774.000 kilometrov," doplnila Lamačková s tým, že krajská samospráva ročne očakáva úsporu 494 ton emisií.

Obstarané autobusy budú súčasťou vozidlového parku dopravcu v rámci zabezpečovania služby vo verejnom záujme, čo TSK podľa nej zahrnul i do podmienok aktuálneho verejného obstarávania na zabezpečenie prímestskej dopravy na území Trenčianskeho kraja na nasledujúce roky.

Celkové oprávnené náklady projektu predstavujú 10.416.007,02 eura, v rovnakej výške žiada krajská samospráva i nenávratný finančný príspevok (NFP), pre tento typ projektu sa totiž nevyžaduje spolufinancovanie. Realizáciu projektu kraj naplánoval na roky 2024 až 2026, dodala vedúca odboru Úradu TSK.

Autobusy bez emisií chce obstarať pre mestskú hromadnú dopravu (MHD) i samospráva Handlovej, na tento účel jej Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR schválilo NFP vo výške 1,73 milióna eur. Prevádzkovateľom MHD v Handlovej je mestská spoločnosť Hater - Handlová.