Mnohé z firiem pocítili zhoršenie dlhovej krízy v eurozóne a znižovanie dopytu zo strany Číny.
Autor TASR
Berlín 5. septembra (TASR) - Kratší pracovný čas zavedie v Nemecku pravdepodobne viacero firiem potom, ako mnohé už pocítili zhoršenie dlhovej krízy v eurozóne a znižovanie dopytu zo strany Číny. Povedal to pre agentúru Reuters Martin Kannegiesser, predseda nemeckej asociácie zamestnávateľov Gesamtmetall, ktorá zastupuje firmy v kovospracujúcom a elektrotechnickom priemysle.
Podľa Kannegiessera plány na skrátenie pracovného času v rámci programu Kurzarbeit oznámili v minulých týždňoch koncern Bosch, oceliarne ThyssenKrupp, ako aj automobilka Opel, európska dcéra americkej spoločnosti General Motors. V rámci tohto programu môžu spoločnosti požiadať štát o podporu. Nemecká vláda zaviedla program po nástupe krízy s cieľom zabrániť prudkému rastu nezamestnanosti.
Kannegiesser dodal, že informácie od firiem ako Opel a Bosch sú predzvesťou, že podobné problémy s poklesom dopytu majú aj ďalšie podniky. "Sú to varovné signály," povedal šéf asociácie, podľa ktorého sa čoskoro rovnako zachovajú aj ďalšie spoločnosti. Priemyselné objednávky klesajú vo viacerých odvetviach, čo sa dalo očakávať, keďže veľká časť Európy je vo finančných problémoch. "Takýto vývoj má potom vplyv na investičné rozhodovania firiem," dodal.
Doteraz viaceré podniky dokázali kompenzovať slabnúci dopyt v Európe vyšším rastom vývozu do Číny, no tá v poslednom období zaznamenáva stále výraznejšie spomaľovanie rastu ekonomiky. Za 2. štvrťrok tohto roka dosiahol rast čínskej ekonomiky medziročne 7,6 %, čo bolo najpomalšie tempo rastu za posledné tri roky.
Podľa Kannegiessera plány na skrátenie pracovného času v rámci programu Kurzarbeit oznámili v minulých týždňoch koncern Bosch, oceliarne ThyssenKrupp, ako aj automobilka Opel, európska dcéra americkej spoločnosti General Motors. V rámci tohto programu môžu spoločnosti požiadať štát o podporu. Nemecká vláda zaviedla program po nástupe krízy s cieľom zabrániť prudkému rastu nezamestnanosti.
Kannegiesser dodal, že informácie od firiem ako Opel a Bosch sú predzvesťou, že podobné problémy s poklesom dopytu majú aj ďalšie podniky. "Sú to varovné signály," povedal šéf asociácie, podľa ktorého sa čoskoro rovnako zachovajú aj ďalšie spoločnosti. Priemyselné objednávky klesajú vo viacerých odvetviach, čo sa dalo očakávať, keďže veľká časť Európy je vo finančných problémoch. "Takýto vývoj má potom vplyv na investičné rozhodovania firiem," dodal.
Doteraz viaceré podniky dokázali kompenzovať slabnúci dopyt v Európe vyšším rastom vývozu do Číny, no tá v poslednom období zaznamenáva stále výraznejšie spomaľovanie rastu ekonomiky. Za 2. štvrťrok tohto roka dosiahol rast čínskej ekonomiky medziročne 7,6 %, čo bolo najpomalšie tempo rastu za posledné tri roky.