Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Ekonomika

Kríza v automobilovom sektore presúva Rusov na trh jazdených áut

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Aj keď analytici stále diskutujú o celkovej efektívnosti ekonomických sankcií voči Rusku, v prípade automobilového sektora je ich vplyv evidentný.

Moskva 17. februára (TASR) - Výdavky Rusov na nové autá klesli v priebehu minulého roka o viac než polovicu, keď ruský automobilový priemysel pocítil plné dôsledky sankcií západných štátov za vojnu na Ukrajine. Naopak, zvýšili sa výdavky na kúpu jazdených áut, čo však nedokázalo vykompenzovať prepad v prípade nových automobilov a celkovo sa tak výdavky na kúpu áut v Rusku vlani znížili o viac než desatinu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry Reuters.

Aj keď analytici stále diskutujú o celkovej efektívnosti ekonomických sankcií voči Rusku, v prípade automobilového sektora je ich vplyv evidentný. Výroba áut v Rusku bola totiž vysoko závislá od zahraničných automobiliek a dovozu dielov.

Výdavky na nové autá v Ruskej federácii klesli minulý rok o 52 % na 1,5 bilióna rubľov (19,07 miliardy eura), uviedla analytická agentúra Autostat. Počet predaných áut sa prepadol o 58,8 % a produkcia áut v krajine klesla na najnižšiu úroveň od rozpadu Sovietskeho zväzu začiatkom 90. rokov.

V dôsledku ekonomických problémov sa Rusi začali vo väčšej miere obracať na trh s jazdenými autami. Výdavky na jazdené vozidlá sa vlani zvýšili o 14 % a tieto autá sa tak na celkovom objeme predaja v minulom roku podieľali takmer tromi štvrtinami. Na porovnanie, v roku 2021 predstavovali z celkového predaja 55 %.

Napriek zvýšeniu výdavkov na jazdené vozidlá to stále nestačilo na kompenzovanie prepadu výdavkov na nové autá. Celkovo sa tak výdavky Rusov na autá, nové aj jazdené, znížili vlani o viac než 15 %.

Rastúci dopyt sa odrazil na vývoji cien. Podľa Autostatu priemerná cena predávaných nových áut dosiahla vlani 2,33 milióna rubľov, čo predstavuje rast o 17 %. Avšak priemerná cena jazdených áut sa zvýšila o 32 % na 890.000 rubľov. Navyše odchod západných značiek umožnil čínskym automobilkám ukrojiť si omnoho väčší podiel z ruského trhu. Napríklad aj dodávkou potrebných komponentov potrebných na oživenie výroby Moskviča, známeho v ére Sovietskeho zväzu.

Analytici síce očakávajú, že tento rok sa predaj nových áut v porovnaní s minulým rokom zvýši, stále však zostane hlboko pod výsledkami v roku 2021. V danom roku sa v Rusku predalo viac než 1,6 milióna nových áut, tento rok sa očakáva predaj zhruba 800.000 vozidiel. Na porovnanie, v roku 2022 kúpili Rusi iba 687.370 nových áut.