Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 17. november 2024Meniny má Klaudia
< sekcia Ekonomika

Kúpu bytu z papiera podporujú výhodné hypotéky aj snaha ušetriť

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Predaj nehnuteľností, ktoré budú postavené až o niekoľko mesiacov, preto podľa analytika výrazne ovplyvňuje výhodná uvádzacia cena.

Bratislava 4. apríla (TASR) – Výhodná uvádzacia cena, podmienky financovania i vidina investície dnes motivujú ľudí na Slovensku ku kúpe nehnuteľnosti z papiera. Sú si totiž vedomí, že cena bytu bude rásť a možnosť výberu sa zužovať.

Kupujúci podľa analytika realitnej kancelárie Lexxus Michala Zajíčka stále citlivo reagujú na cenu, najmä pri takej veľkej investícii, akou je nové bývanie. Predaj nehnuteľností, ktoré budú postavené až o niekoľko mesiacov, preto výrazne ovplyvňuje výhodná uvádzacia cena. "Klienti sú si vedomí faktu, že spolu s blížiacim sa termínom kolaudácie bude cena priamoúmerne rásť, preto kupujú, kým je cena najnižšia," uviedol.

Ako upozornil, dopyt podporujú aj výhodné podmienky financovania a nízke úrokové sadzby na hypotékach, ktoré sa aktuálne pohybujú okolo 2 %. Developérom často stačí, ak človek na úvod zaplatí 10 až 20 % celkovej hodnoty nehnuteľnosti, zvyšok sa väčšinou doplatí až po kolaudácii. "Kupujúci má teda dostatok času na predaj nehnuteľnosti, v ktorej aktuálne býva, a tiež čas na doriešenie financovania doplatku kúpnej ceny prostredníctvom hypotekárneho úveru," vysvetlil Zajíček.

Za ďalší dôvod kúpy bytu z papiera považuje budúce vlastníctvo bytu vhodného na investíciu. Ide najmä o malé byty s jednou, dvoma či troma izbami v lokalite zaujímavej na prenájom, po ktorých je veľký dopyt aj u ľudí hľadajúcich svoje prvé, štartovacie bývanie. "Z celkovej ponuky na realitnom trhu sa míňajú najrýchlejšie. Preto aj obava, že možnosť výberu sa bude zužovať, respektíve fakt, že najlepšie byty sa z ponuky minú ako prvé, motivujú ku kúpe ešte nepostavených bytov," zdôvodnil Zajíček.

Ľudia so silnými sociálnymi a inými väzbami k lokalite sú pri kúpe zatiaľ nepostaveného bytu motivovaní práve miestom jeho budúcej realizácie, tvrdí analytik. Lokálpatrioti hľadajú nové bývanie na mieste, kde majú rodinu a priateľov, ich dieťa chodí do školy alebo škôlky a je dobre dopravne dostupné do zamestnania.

Predaj nehnuteľností z papiera funguje podľa Zajíčka aj vďaka tomu, že ľudia sú vzdelanejší a dôraz kladú na referencie týkajúce sa kvality stavby. "Ako prvé sa kupujú rozumné dispozičné riešenia s dostatkom úložných priestorov, ktoré v mnohých starších bytoch chýbajú. Okrem iného nové projekty ponúkajú dostatok parkovacích miest, čo je v súčasnosti pre kupujúcich dôležitým faktorom výberu," priblížil.