Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Kurilla: Slovensko vníma návrhy na zníženie emisií CO2 nákladných áut

Norbert Kurilla, archívne foto. Foto: TASR/Milan Kapusta

Dodal, že Slovensko chce mať ekologickejšiu dopravu a chce zabezpečiť, aby mohlo dôjsť k výmene vozového parku, aby sa nepoužívali len staršie autá, ktoré znečisťujú prírodu.

Brusel 20. decembra (TASR) - Slovensko veľmi citlivo vníma návrhy na zníženie emisií skleníkových plynov produkovaných ťažkými vozidlami, ktoré majú platiť na území Európskej únie (EÚ). Uviedol to vo štvrtok štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR Norbert Kurilla po skončení sa zasadnutia Rady EÚ pre životné prostredie v Bruseli.

Podľa jeho slov hlavnou témou ministerských rokovaní bola otázka znižovania emisií oxidu uhličitého (CO2) ťažkých nákladných vozidiel, lebo v EÚ v súčasnosti neplatia žiadne obmedzenia emisií CO2 pre nákladné vozidlá. Tie sú zodpovedné za 27 % emisií vyprodukovaných cestnou dopravou v EÚ a celkovo môžu za produkciu takmer 5 % emisií skleníkových plynov v Únii. Nárast cestnej nákladnej dopravy od roku 1990 zapríčinil, že emisie produkované nákladnými autami sa zvýšili o 25 %.

"Momentálne platí dohoda v znení, že existuje záväzný cieľ do roku 2025 znížiť podiel emisií o 15 % v porovnaní s rokom 2019, a novinkou je aj záväzný cieľ pre rok 2030 znížiť emisie o 30 % v porovnaní so stavom v roku 2019," upozornil Kurilla na pozíciu Rady EÚ. Členské štáty týmto prijali mandát na rokovania s Európskym parlamentom, ktorý má oveľa ambicióznejšie ciele.

Kurilla dodal, že Rada ministrov dosiahla aj zníženie miery sankcií na úroveň 4000 eur. Pôvodný návrh Európskej komisie predvídal za každý nadlimitný gram CO2 pokutu pre výrobcov až 5000 eur.

"Myslím si, že to ide správnym smerom. Tie ciele sú dosť ambiciózne, ale pri vytvorení dobrých predpokladov budú aj dosiahnuteľné," uviedol.

Podľa Kurillu Slovensko ako automobilová veľmoc vníma veľmi citlivo túto otázku, aj keď sa u nás kamióny nevyrábajú. "Je však potrebné znižovať emisie aj u tohto typu áut, pretože naše klimatické ciele a zlepšovanie kvality ovzdušia nemožno dosiahnuť bez zapojenia všetkých znečisťovateľov vrátane nákladnej dopravy," vysvetlil.

Dodal, že Slovensko chce mať ekologickejšiu dopravu a chce zabezpečiť, aby mohlo dôjsť k výmene vozového parku, aby sa nepoužívali len staršie autá, ktoré znečisťujú prírodu. "Musí byť nejaký kompromis, aby aj prepravné spoločnosti boli schopné takéto autá nakúpiť," opísal situáciu.

Europarlament v novembri tohto roku navrhol oveľa smelšie plány ako eurokomisia a chce až 35-percentné zníženie emisií CO2 pre nové nákladné vozidlá, ktoré budú na trhu od roku 2021. Exekutíva EÚ navrhla znížiť tieto limity len o 30 percent s medzníkom v roku 2025 na úrovni 20 percent.

"To je veľmi ambiciózny plán," upozornil Kurilla. A dodal, že v praxi by to znamenalo, že už v roku 2030 by viac ako jedna tretina zo všetkých nákladných áut na trhu musela byť na alternatívny pohon - elektromobily, motory na stlačený plyn či bioplyn.

Kurilla priznal, že na úrovni EÚ sa rieši aj otázka postupného odstavovania dieselových motorov vrátane obáv, aby staršie autá neskončili v krajinách strednej a východnej Európy. Upozornil, že zakazovanie dieselových motorov v niektorých nemeckých mestách vedie k tomu, že ceny áut na konvenčné palivá dramaticky klesajú, a je reálna hrozba, že sa takéto vozidlá budú predávať v krajinách nášho regiónu. Podľa jeho slov v prípade nákladných vozidiel je tento efekt menej pravdepodobný a čo sa týka osobných vozidiel, na úrovni EÚ sa hľadajú spôsoby, ako to riešiť.

"Buď to pôjde cez vytvorenie nejakého európskeho fondu, ktorý by dokázal pomôcť s týmto problémom, alebo treba vytvoriť akési schémy šrotovného v réžii vlád či spoločností, ktoré by sa zaviazali tie znečisťujúce autá zneškodniť," zhodnotil situáciu.