Európska komisia má ambiciózny cieľ znížiť v EÚ emisie CO2 pre osobné automobily o 30 % oproti stavu z roku 2021.
Autor TASR
Brusel 5. marca (TASR) - Nové nariadenie Európskej komisie zamerané na znižovanie emisií CO2 pre osobné automobily má priamu spojitosť s transformáciou európskeho automobilového sektora. Uviedol pre TASR štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR Norbert Kurilla na pondelňajšom zasadnutí Rady EÚ pre životné prostredie v Bruseli.
Komisia má ambiciózny cieľ znížiť v EÚ emisie CO2 pre osobné automobily o 30 % oproti stavu z roku 2021. "To stručne hovorí aj o transformácii automobilového sektora vo svete a zavádza nové trendy, ktoré sa týkajú podpory "ultranízkoemisných" áut, elektromobility a hľadania efektívnosti pri spaľovacích motoroch," opísal situáciu Kurilla.
Pripomenul, že ide o citlivý návrh z dielne exekutívy EÚ a Slovensko naň zareagovalo sériou verejných konzultácií za prítomnosti výrobcov áut, profesijných zväzov, štátnych orgánov a ministerstiev, ale aj občianskej verejnosti. Cieľom týchto konzultácií je hovoriť o nastaveniach významného nariadenia z Bruselu, ktoré ovplyvní svet automobilizmu.
Podľa Kurillu Európska komisia zvolila nákladovo efektívny spôsob transformácie, ktorý je v línii s jej politikou čistej mobility a ktorý napĺňa zámery parížskej klimatickej dohody. Do tohto procesu teraz začnú vstupovať členské štáty Únie, vrátane Slovenska, ktoré je "superveľmocou" z hľadiska výroby áut na počet obyvateľov krajiny.
Slovensko chce dodržať environmentálnu dimenziu osobných áut a postupné znižovanie uhlíkových emisií, zároveň nám však záleží na tom, aby všetky parametre a dizajn tohto nariadenia "boli kompatibilné s víziou rozvoja a zabezpečenia konkurencieschopnosti," opísal Kurilla pozíciu SR.
Dodal, že Slovensko nechce zostať pozadu, čo sa týka nových trendov v automobilizme, o čom svedčia aj pravidelné konzultácie so zástupcami tohto priemyslu. Výrobcovia áut podľa jeho slov vítajú každý ústretový krok, každú "flexibilitu", ktorá sa chápe ako pomoc pre dosiahnutie 30-% zníženia emisií CO2. Rozhodovanie o nových typoch áut sa však bude prijímať v domovských krajinách výrobcov áut, už teraz však treba hľadať a vytvárať spojenectvá a spoločné riešenia, ktoré na jednej strane zaistia environmentálnu integritu áut a na strane druhej zachovajú konkurencieschopnosť automobilového priemyslu, ktorý je zároveň aj veľkou inovačnou základňou Európy.
Spravodajca TASR Jaromír Novak
Komisia má ambiciózny cieľ znížiť v EÚ emisie CO2 pre osobné automobily o 30 % oproti stavu z roku 2021. "To stručne hovorí aj o transformácii automobilového sektora vo svete a zavádza nové trendy, ktoré sa týkajú podpory "ultranízkoemisných" áut, elektromobility a hľadania efektívnosti pri spaľovacích motoroch," opísal situáciu Kurilla.
Pripomenul, že ide o citlivý návrh z dielne exekutívy EÚ a Slovensko naň zareagovalo sériou verejných konzultácií za prítomnosti výrobcov áut, profesijných zväzov, štátnych orgánov a ministerstiev, ale aj občianskej verejnosti. Cieľom týchto konzultácií je hovoriť o nastaveniach významného nariadenia z Bruselu, ktoré ovplyvní svet automobilizmu.
Podľa Kurillu Európska komisia zvolila nákladovo efektívny spôsob transformácie, ktorý je v línii s jej politikou čistej mobility a ktorý napĺňa zámery parížskej klimatickej dohody. Do tohto procesu teraz začnú vstupovať členské štáty Únie, vrátane Slovenska, ktoré je "superveľmocou" z hľadiska výroby áut na počet obyvateľov krajiny.
Slovensko chce dodržať environmentálnu dimenziu osobných áut a postupné znižovanie uhlíkových emisií, zároveň nám však záleží na tom, aby všetky parametre a dizajn tohto nariadenia "boli kompatibilné s víziou rozvoja a zabezpečenia konkurencieschopnosti," opísal Kurilla pozíciu SR.
Dodal, že Slovensko nechce zostať pozadu, čo sa týka nových trendov v automobilizme, o čom svedčia aj pravidelné konzultácie so zástupcami tohto priemyslu. Výrobcovia áut podľa jeho slov vítajú každý ústretový krok, každú "flexibilitu", ktorá sa chápe ako pomoc pre dosiahnutie 30-% zníženia emisií CO2. Rozhodovanie o nových typoch áut sa však bude prijímať v domovských krajinách výrobcov áut, už teraz však treba hľadať a vytvárať spojenectvá a spoločné riešenia, ktoré na jednej strane zaistia environmentálnu integritu áut a na strane druhej zachovajú konkurencieschopnosť automobilového priemyslu, ktorý je zároveň aj veľkou inovačnou základňou Európy.
Spravodajca TASR Jaromír Novak