Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 8. november 2024Meniny má Bohumír
< sekcia Ekonomika

A. Aleksiev: Kybernetický zločin má sviatok vtedy, keď aj my

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

V januári sa zvýšil počet registrovaných domén s valentínskou tématikou takmer o tretinu a z celkového počtu 23-tisíc domén bolo 523 školdivých alebo podozrivých.

BRATISLAVA 13. februára (TERAZ.sk) - Výskumný tím spoločnosti Check Point Research odhalil za ostatný mesiac viac ako 400 valentínskych kampaní týždenne, ktoré ohrozujú používateľov, či distribuujú škodlivý softvér.

Phishingové kampane, kde kyber zločinci kradnú dáta a peniaze alebo inštalujú škodlivý softvér, vždy naberú na intenzite počas nákupných sviatkov. Často sú použité motívy a weby z minulých rokov a valentínske kampane s obľubou ponúkajú šperky a fashion bižutériu. Medzi najčastejšie zneužívané značky patrí napríklad populárna značka Pandora alebo e-shopy, ktoré predávajú značkové doplnky. Phishing ako forma kybernetického zločinu sa šíri najčastejšie mailom, ale bežné sú aj phishingové stránky v inzertných baneroch a textové správy.

Takáto phishingová kampaň imituje prestížne značky, láka na mimoriadne zľavy a používateľov smeruje na podvodné stránky, ktoré síce prijmú platbu, ale nedodajú tovar. V horšom prípade sa cez kliknutie na link inštaluje do počítača obete softvér, ktorý umožní diaľkovú kontrolu, šifrovanie dát alebo rozosielanie ďalších škodlivých mailov z jeho adresy a na kontakty v adresári.

„Phishingové útoky sú presné, cielené a dobre plánované. Vychádzajú z výskumov a analýz sociálneho inžinierstva, kde útočníci študujú správanie a zvyklosti potenciálnych obetí a neustále vyhľadávajú trendy,“,vysvetľuje Andrej Aleksiev, riaditeľ slovenskej pobočky Check Point Software Technologies. Takéto forma sofistikovaného phishingu sa dokonca nazýva cielený, čiže spear phishing, čo si môžete predstaviť ako zacielenie a hod oštepom na obeť.

Varovaním pre používateľov by mali byť nepravdepodobné vysoké zľavy, nereálne roky a dátumy, či množstvo gramatických chýb. Dôležité je všímať si e-mailovú adresu odosielateľa, či doménu webovej stránky, ktorá je uvedená. Za ostatný rok sa s dramatickým nárastom online komunikácie kvalita a zásah podvodných kampaní natoľko zvýšili, že aj skúsení používatelia či osoby v núdzi môžu uveriť lákavým ponukám. „Dôležitou formou ochrany je zabezpečenie, aby sa podvodné maily k používateľom vôbec nedostali,“ uzatvára Aleksiev. Aj tie najväčšie kybernetické útoky na firmy, nemocnice, či banky sa začínali kliknutím na nevinne vyzerajúci mail.