Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 30. december 2024Meniny má Dávid
< sekcia Ekonomika

LAJČÁK: Výnimka zo zákona o verejnom obstarávaní ušetrí prostriedky

Foto: Teraz.tv

Výnimka zo zákona o verejnom obstarávaní umožní kvalitnú a včasnú prípravu slovenského predsedníctva v Európskej únii v roku 2016 a súčasne usporí finančné prostriedky.

Bratislava 8. decembra (TASR) – Výnimka zo zákona o verejnom obstarávaní umožní kvalitnú a včasnú prípravu slovenského predsedníctva v Európskej únii v roku 2016 a súčasne usporí finančné prostriedky. Pre TASR to na margo diskusií okolo predmetnej výnimky uviedol šéf slovenskej diplomacie Miroslav Lajčák.

Parlament schválil novelu zákona o verejnom obstarávaní minulý týždeň. Cez pozmeňujúci návrh Maroša Kondróta (Smer-SD) sa do zákona dostala aj výnimka, ktorá sa týka podlimitných zákaziek pri dodávaní tovarov alebo služieb súvisiacich s predsedníctvom okrem objednávok, ktoré pôjdu cez elektronické trhovisko.

Náklady na predsedníctvo sa odhadujú na 60 až 70 miliónov eur. Na Slovensku sa uskutoční okolo 200 podujatí s predpokladanou účasťou 20.000 delegátov a hostí. Na ich zrealizovanie je potrebné zabezpečiť ubytovanie, dopravu, stravu, kancelárske vybavenie či výpočtovú techniku. Väčšinu z toho bude ministerstvo zahraničných vecí riešiť verejnými obstarávaniami tak ako doteraz.

"Výnimka, ktorú sme navrhli, sa týka podlimitných súťaží s maximálnou hodnotou do 134.000 eur. Ide o 19 presne špecifikovaných verejných obstarávaní v hodnote nepresahujúcej tri percentá z celkového rozpočtu. Navyše sa vzťahuje len na také tovary a služby, ktoré nie sú bežne dostupné na trhu, a sú len na účely predsedníctva," pripomenul Lajčák.

Týka sa to zákaziek, pri ktorých je potrebné poskytnúť slovenské výrobky ako prezentačné predmety, potraviny, kultúrne a umelecké prezentácie, ktoré sú štandardom počas predsedníctva. "Existujúci zákon o verejnom obstarávaní vyžadoval predloženie tzv. ekvivalentu, to znamená porovnateľného produktu, čím by sa fakticky pripustilo vysúťaženie iných ako slovenských výrobkov a angažovanie iných ako slovenských umelcov," upozornil.

Novela po prvý raz v slovenských podmienkach umožňuje využiť sponzoring formou finančného aj nefinančného plnenia. MZV identifikovalo 14 oblastí sponzoringu. K nim patrí napríklad zabezpečenie vozidiel pre prepravu členov delegácií, podávanie národných jedál, telekomunikačné služby, parkovacie a skladovacie priestory, kultúrny program, zdravotnícke a poisťovacie služby, tlač propagačných a konferenčných materiálov, darčekové predmety a dekorácie či zabezpečenie konferenčného a kancelárskeho nábytku. "Ak sa predmetné tovary alebo služby nepodarí zabezpečiť sponzorsky, ministerstvo na dané tovary a služby vyhlási štandardné verejné obstarávanie," deklaroval Lajčák.

Ako pripomenul, v mnohých prípadoch prichádza k obštrukcii či k úmyselnému naťahovaniu verejného obstarávania. "Niekoľkomesačné zdržanie je v podmienkach nášho predsedníctva, ktoré má fixne stanovený začiatok aj koniec, nemysliteľné," podčiarkol.

Novela tak podľa neho predpokladá nielen zníženie nákladov prostredníctvom sponzoringu, ale odstraňuje tiež neprimerané predĺženie obstarávania a rieši výber sponzora. MZV tiež garantuje plnú transparentnosť procesu verejného obstarávania od začiatku až do konca.

Postupy pri verejných obstarávaniach pre potreby predsedníctva s cieľom umožniť sponzoring upravovali tiež Poľsko a Lotyšsko. Osobitný prístup pre verejné obstarávania využilo Maďarsko. "Aj aktuálne talianske predsedníctvo postupovalo pri podlimitných zákazkách podľa osobitných pravidiel, mimo štandardnej národnej legislatívy pre verejné obstarávanie, keď dekrétom vlády schválilo zvýšenie limitov na verejné obstarávanie nízkej hodnoty," uzavrel šéf slovenskej diplomacie.