Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 25. december 2024
< sekcia Ekonomika

L. LAZÁR: Podávam na Igora Matoviča trestné oznámenie

Na kombosnímke Igor Matovič (vľavo) a Ladislav Lazár Foto: TASR

Podľa šéfa Vodohospodárskej výstavby nie je pravda, že cena za služby kompy bude viac ako 25 miliónov eur.

Bratislava 11. novembra (TASR) – Generálny riaditeľ štátnej Vodohospodárskej výstavby (VV) Ladislav Lazár sa rozhodol brániť právnymi prostriedkami voči tohtotýždňovým vyjadreniam predsedu opozičného hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Igora Matoviča ohľadom zmluvy o prevádzke kompy na Dunaji.

"Odmietam sa zúčastňovať na volebnej kampani Igora Matoviča. Najviac času nad jeho vyjadreniami strávili právnici a výsledok je, že podávam naňho trestné oznámenie a budem brániť svoje meno a meno podniku na súde," uviedol dnes Lazár v reakcii na Matoviča.

Podľa šéfa VV nie je pravda, že cena za služby kompy bude viac ako 25 miliónov eur. Cena nemôže túto výšku prekročiť, pretože v zmluve sa jednoznačne hovorí, že prepravca poskytuje služby v súlade s celou súťažnou dokumentáciou. V doklade "Oznámenie o výsledku verejného obstarávania" uverejnenom v slovenskom aj európskom vestníku sa jednoznačne uvádza, že celková konečná hodnota zákazky je 25 miliónov eur.

Odmieta tiež tvrdenie, že doložka o cene nafty navýši celkovú sumu. "Celková suma nikdy nebude vyššia ako 25 miliónov eur. To znamená, že Vodohospodárska výstavba, š. p., nezaplatí viac, ako je táto suma," zdôraznil.

Podľa jeho ďalších slov nie je tiež pravda, že sa cena zvýši, aj keď kompa stojí v pohotovostnom režime. Zmluva totiž jednoznačne hovorí, že cena za pohotovosť je nemenná. Pohotovosť je služba pre prípad núdzového prevozu, napríklad pacienta sanitkou do nemocnice, hasičov k prípadnému zásahu a podobne.

"Nie je zároveň pravda, že súťaž bola krátka a účelovo vyhlásená. Informatívne oznámenie je štandardný formálny začiatok každej súťaže. Oznámenie bolo uverejnené v slovenskom a tiež v európskom vestníku pod názvom "Služba na zabezpečenie verejnej vodnej dopravy po Dunaji motorovou kompou medzi prístavmi Vojka – Kyselica". V slovenskom vestníku bolo oznámenie zverejnené 3. novembra 2014 a v európskom vestníku 4. novembra 2014," doplnil generálny riaditeľ VV.

Lazár zároveň popiera, že Vodohospodárska výstavba podpísala zmluvu ohľadom kompy so schránkovou firmou. "Podľa našich informácií spoločnosť Ponton City, a. s., v čase zmluvného vzťahu s Vodohospodárskou výstavbou bola vlastnená slovenskými právnickými a fyzickými osobami a dnes je vlastnená dvoma fyzickými osobami," dodal Lazár.

Matovič spolu s blogerkou a poslankyňou zastupiteľstva bratislavského Starého Mesta Veronikou Remišovou a predsedom mimoparlamentnej strany NOVA Danielom Lipšicom v pondelok (9.11.) upozornili, že zmluva medzi VV a súkromnou firmou Ponton City je prakticky nevypovedateľná a údajný limit 25 miliónov eur v nej nie je uvedený. Zvyšovanie ceny prepravy podľa ceny lodnej nafty môže zmluvu predražiť o ďalšie desiatky miliónov eur. Na prípad ešte minulý týždeň upozornil aj opozičný Most-Híd.

Cena prepravy za 15 rokov prevádzky kompy dosiahne podľa Matoviča a Remišovej 51,38 milióna eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Cena je tak podľa nich o desiatky miliónov eur vyššia, ako bol limit vo verejnom obstarávaní na úrovni 25 miliónov eur bez DPH. Podvod podľa nich spočíva v cestovnom poriadku kompy, pretože v zmluve je uvedená frekvencia prepravy 19-krát denne. Od 1. júla 2015 však kompa začala premávať podľa iného cestovného poriadku s frekvenciou 35-krát denne, čo spôsobilo nárast ceny.

"Pána Matoviča vnímame ako patologického klamára. Všetko, čo v poslednej dobe povedal, bola lož, nebola pravda, respektíve vyjadrenia nevedel dokázať," reagoval v pondelok na tieto tvrdenia šéf VV Ladislav Lazár. Podľa neho je kompa v súčasnosti v skúšobnej prevádzke a frekvencia jej premávky sa riadi požiadavkami starostov dotknutých obcí. "To, že teraz kompa jazdí 35-krát denne, som si nevymyslel ja. To bola požiadavka obcí," poznamenal v pondelok Lazár. Vyššia frekvencia prepravy kompy bude podľa neho trvať len do konca roka 2015.