Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Len 20 % Slovákov kupuje darčeky v klasických obchodoch

Ilustračná snímka. Foto: František Iván

Vo všeobecnosti až dve tretiny Slovákov zháňajú prekvapenia pre blízkych v predstihu, už počas novembra a začiatkom decembra.

Bratislava 29. novembra (TASR) - Každý tretí Slovák už má nakupovanie vianočných darčekov rozdelené tak, že asi polovicu kúpi v kamenných obchodoch a druhú online. Len pätina ľudí nakupuje všetko výlučne v klasických prevádzkach. Čoraz väčšiu obľubu navyše získavajú zahraničné e-shopy, kde hrá prím kúpa oblečenia a elektroniky. Pre spoločnosť Home Credit to zistil prieskum agentúry STEM/MARK.

Vo všeobecnosti až dve tretiny Slovákov zháňajú prekvapenia pre blízkych v predstihu, už počas novembra a začiatkom decembra. Stále sa nájde však aj dvadsať percent takých, ktorí riešia darčeky len pár dní pred Vianocami. Zhruba tretina opýtaných k výberu darčekov pristupuje pragmaticky, doma si navzájom povedia, kto čo chce. Ešte je tu však aj 8 % tradične založených ľudí, ktorí píšu list Ježiškovi.

"Oba spôsoby majú svoje pre a proti. Ak využijete e-shopy, vyhnete sa stresu z preplnených nákupných centier, čakaniu v radoch, dopravným zápcham či problémom s parkovaním. Na druhej strane je tu zase riziko, že tovar objednaný online nebude úplne taký, ako ste videli na ilustračných obrázkoch, prípadne je tu isté riziko, že k vám nedorazí včas. Počítať musíte aj poplatkami za jeho doručenie,"
hodnotí analytik spotrebiteľského financovania spoločnosti Home Credit Roman Müller. Vo všeobecnosti platí, že k online nakupovaniu inklinujú skôr mladšie ročníky a ľudia s vyšším vzdelaním.

Prieskum ukázal, že až dve tretiny ich radšej zháňajú s dostatočnou časovou rezervou, teda v priebehu novembra a začiatkom decembra. Dokonca sa nájde desať percent takých, ktorí ich postupne pokúpia v priebehu celého roka. Naopak, stále však je aj pätina ľudí, ktorí riešia darčeky len pár dní pred Vianocami.

Hoci väčšina ľudí na Slovensku darčeky nakupuje, nájde sa aj 20 % Slovákov, ktorí ich vyrábajú vlastnoručne. Tri štvrtiny z nich argumentujú tým, že takýmto spôsobom určite niekomu darujú originálnu vec.

"Pre ďalších je to jednoducho radosť či koníček a nemálo ľudí za tím vidí aj určitú úsporu peňazí. Predovšetkým medzi mladými získavajú na popularite aj služby zdieľaných dielní, kde si ľudia jednoducho požičajú potrebné náradie a nemusia ho kupovať. Nezriedka takto dokážu robiť aj na zložitejších projektoch, trebárs pre svojich blízkych vyrobiť originálny dizajnový nábytok," tvrdí Müller.