Sme naozaj zaskočení, že tak úspešný obchodný reťazec, ktorý všade hovorí o spoločenskej zodpovednosti, má záujem zlikvidovať lokálnych slovenských pekárov, uviedol Lapšanský.
Autor TASR
Bratislava 14. marca (TASR) – Slovenský zväz pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC) je prekvapený z postoja nemeckého obchodného reťazca Lidl. Ten podľa informácií od viacerých súčasných dodávateľov odmietol pekárom akceptovať zvýšené odbytové ceny s odôvodnením, že podľa ich analýz nie je žiadny dôvod na úpravu cien. Uviedol to Milan Lapšanský, predseda predstavenstva SZPCC.
"Na jednej strane sa pekári z médií dozvedeli o Deklarácii o prejave dobrej vôle vo veci udržania cenovej stability potravín, ktorá vznikla na pôde ministerstva pôdohospodárstva v spolupráci so Slovenskou alianciou moderného obchodu, ktorej členom je aj Lidl. Na strane druhej tá istá spoločnosť Lidl, obchodník s najvyššími tržbami spomedzi všetkých obchodných reťazcov na Slovensku, explicitne odmietla oprávnenú požiadavku niektorých dodávateľov chleba a pečiva o zvýšenie odbytových cien. Takýto postoj je v úplnom rozpore so spomínanou deklaráciou," priblížil Lapšanský.
"Sme naozaj zaskočení, že tak úspešný obchodný reťazec, ktorý všade hovorí o spoločenskej zodpovednosti, má záujem zlikvidovať lokálnych slovenských pekárov. Spoločenská zodpovednosť totiž nie je len o tom, že niekto sadí stromčeky a predáva ryby z certifikovaného chovu. Je to predovšetkým o slušných, korektných a vzájomne prospešných vzťahoch s lokálnymi výrobcami potravín. Lidl sa na Slovensku k domácim výrobcom potravín správa inak, ako sa správa k svojim dodávateľom v Nemecku. Veríme, že Lidl prehodnotí svoje stanovisko a pochopí, že pekárom ide len o to, aby mohli dodávať za oprávnené ekonomické náklady a vyplácať mzdy tisíckam zamestnancov, živiteľom tisícov rodín po celej krajine," dodal Lapšanský.
Lidl podľa jeho hovorcu Tomáša Bezáka ako jeden z najväčších potravinových reťazcov na Slovensku pociťuje zodpovednosť voči svojim dodávateľom a producentom potravín, rovnako aj voči miliónom zákazníkov na Slovensku. "Za predošlých šesť mesiacov sme vo vyšších nákupných cenách zohľadnili stúpajúce vstupné náklady všetkým pekárom, ktorí nám dodávajú svoje výrobky. Inak povedané, každý z nich dostal priplatené v porovnaní s predošlou zmluvou. K aktuálnym a stále prebiehajúcim rokovaniam nebudeme poskytovať žiadne ďalšie informácie, keďže tak nikdy nerobíme a považujeme to za korektný prístup. Rozhodne sme však nikdy nepovedali, že nezaplatíme ani oprávnené výrobné náklady," podčiarkol Bezák.
"Robíme všetko pre to, aby slovenský zákazník v súčasnej náročnej dobe s vysokou infláciou cítil čo najmenší dosah na svoju peňaženku. Pri vyjednávaní vo všeobecnosti zohľadňujeme náklady všetkých dodávateľov a tiež ich relevantnosť," dodal Bezák.
Poznamenal, že nákupná cena za najpredávanejší jednokilogramový chlieb, ktorú platí Lidl vybraným slovenským pekárom, ktorí sa aktuálne rozhodli vypovedať zmluvy a požadujú zvýšenie nákupných cien, je už teraz o viac ako 14 % vyššia v prepočte na kilogram, než za akú sú schopní a ochotní dodávať porovnateľný výrobok českí pekári pre český trh.
"Slovenským dodávateľom sme v nedávnom skončenom obchodnom roku za ich výrobky dodané pre Lidl Slovenská republika zaplatili bezmála 380 miliónov eur v nákupných cenách, čo predstavuje medziročný nárast o 18 %," dodal Bezák.
"Na jednej strane sa pekári z médií dozvedeli o Deklarácii o prejave dobrej vôle vo veci udržania cenovej stability potravín, ktorá vznikla na pôde ministerstva pôdohospodárstva v spolupráci so Slovenskou alianciou moderného obchodu, ktorej členom je aj Lidl. Na strane druhej tá istá spoločnosť Lidl, obchodník s najvyššími tržbami spomedzi všetkých obchodných reťazcov na Slovensku, explicitne odmietla oprávnenú požiadavku niektorých dodávateľov chleba a pečiva o zvýšenie odbytových cien. Takýto postoj je v úplnom rozpore so spomínanou deklaráciou," priblížil Lapšanský.
"Sme naozaj zaskočení, že tak úspešný obchodný reťazec, ktorý všade hovorí o spoločenskej zodpovednosti, má záujem zlikvidovať lokálnych slovenských pekárov. Spoločenská zodpovednosť totiž nie je len o tom, že niekto sadí stromčeky a predáva ryby z certifikovaného chovu. Je to predovšetkým o slušných, korektných a vzájomne prospešných vzťahoch s lokálnymi výrobcami potravín. Lidl sa na Slovensku k domácim výrobcom potravín správa inak, ako sa správa k svojim dodávateľom v Nemecku. Veríme, že Lidl prehodnotí svoje stanovisko a pochopí, že pekárom ide len o to, aby mohli dodávať za oprávnené ekonomické náklady a vyplácať mzdy tisíckam zamestnancov, živiteľom tisícov rodín po celej krajine," dodal Lapšanský.
Lidl podľa jeho hovorcu Tomáša Bezáka ako jeden z najväčších potravinových reťazcov na Slovensku pociťuje zodpovednosť voči svojim dodávateľom a producentom potravín, rovnako aj voči miliónom zákazníkov na Slovensku. "Za predošlých šesť mesiacov sme vo vyšších nákupných cenách zohľadnili stúpajúce vstupné náklady všetkým pekárom, ktorí nám dodávajú svoje výrobky. Inak povedané, každý z nich dostal priplatené v porovnaní s predošlou zmluvou. K aktuálnym a stále prebiehajúcim rokovaniam nebudeme poskytovať žiadne ďalšie informácie, keďže tak nikdy nerobíme a považujeme to za korektný prístup. Rozhodne sme však nikdy nepovedali, že nezaplatíme ani oprávnené výrobné náklady," podčiarkol Bezák.
"Robíme všetko pre to, aby slovenský zákazník v súčasnej náročnej dobe s vysokou infláciou cítil čo najmenší dosah na svoju peňaženku. Pri vyjednávaní vo všeobecnosti zohľadňujeme náklady všetkých dodávateľov a tiež ich relevantnosť," dodal Bezák.
Poznamenal, že nákupná cena za najpredávanejší jednokilogramový chlieb, ktorú platí Lidl vybraným slovenským pekárom, ktorí sa aktuálne rozhodli vypovedať zmluvy a požadujú zvýšenie nákupných cien, je už teraz o viac ako 14 % vyššia v prepočte na kilogram, než za akú sú schopní a ochotní dodávať porovnateľný výrobok českí pekári pre český trh.
"Slovenským dodávateľom sme v nedávnom skončenom obchodnom roku za ich výrobky dodané pre Lidl Slovenská republika zaplatili bezmála 380 miliónov eur v nákupných cenách, čo predstavuje medziročný nárast o 18 %," dodal Bezák.