Lodenice počas druhej svetovej vojny stavali vojenské plavidlá. Vyrobili ich 140, stavali aj obchodné lode a dokonca vyrábali tanky.
Autor TASR
Belfast 6. augusta (TASR) - Lodenice Harland & Wolff v severoírskom Belfaste, ktoré na začiatku minulého storočia postavili Titanic, ohlásili insolventnosť. Boli založené v roku 1861 a v čase svojho najväčšieho rozmachu zamestnávali 35.000 ľudí. Naposledy ich mali len 123. Odbory však bojujú za ich zachovanie. Informoval o tom portál FAZ.net.
Lodenice počas druhej svetovej vojny stavali vojenské plavidlá. Vyrobili ich 140, stavali aj obchodné lode a dokonca vyrábali tanky. Po vojne sa venovali aj výrobe lietadlových lodí, medzi ktorými bola v roku 1946 aj HMS Eagle.
Od začiatku 60. rokov minulého storočia bojovali lodenice s čoraz silnejšou medzinárodnou konkurenciou. V roku 1975 pracovalo v nich okolo 10.000 zamestnancov. V tom roku boli zoštátnené. Za vlády Margaret Thatcherovej sa znovu dostali do súkromných rúk. Kúpil ich nórsky priemyselník Fred Olsen. Začala sa výroba tankerov a lodí na prepravu zemného plynu.
Miliarda libier (1,09 miliarda eur) subvencií za posledné desaťročie však lodeniciam život veľmi nepredĺžila. Nestačili konkurovať najmä ázijským lodeniciam.
Lodenice uverejnili poslednú výročnú správu o hospodárení v roku 2016. Ich výnosy za predaj vlastnej produkcie dosiahli 8 miliónov libier a rok uzavreli so stratou 5 miliónov libier. Poslednú loď postavili v roku 2003.
Odbory chcú bojovať za zachovanie lodeníc. Írsky odborári (Irish Congress of Trade) a Labouristická strana kritizujú vládu premiéra Borisa Johnsona, ktorá nechce poskytnúť ďalšie financie na zachovanie tradičných lodeníc.
Lodenice počas druhej svetovej vojny stavali vojenské plavidlá. Vyrobili ich 140, stavali aj obchodné lode a dokonca vyrábali tanky. Po vojne sa venovali aj výrobe lietadlových lodí, medzi ktorými bola v roku 1946 aj HMS Eagle.
Od začiatku 60. rokov minulého storočia bojovali lodenice s čoraz silnejšou medzinárodnou konkurenciou. V roku 1975 pracovalo v nich okolo 10.000 zamestnancov. V tom roku boli zoštátnené. Za vlády Margaret Thatcherovej sa znovu dostali do súkromných rúk. Kúpil ich nórsky priemyselník Fred Olsen. Začala sa výroba tankerov a lodí na prepravu zemného plynu.
Miliarda libier (1,09 miliarda eur) subvencií za posledné desaťročie však lodeniciam život veľmi nepredĺžila. Nestačili konkurovať najmä ázijským lodeniciam.
Lodenice uverejnili poslednú výročnú správu o hospodárení v roku 2016. Ich výnosy za predaj vlastnej produkcie dosiahli 8 miliónov libier a rok uzavreli so stratou 5 miliónov libier. Poslednú loď postavili v roku 2003.
Odbory chcú bojovať za zachovanie lodeníc. Írsky odborári (Irish Congress of Trade) a Labouristická strana kritizujú vládu premiéra Borisa Johnsona, ktorá nechce poskytnúť ďalšie financie na zachovanie tradičných lodeníc.