Myslí si to viceprezident obchodnej siete CBA Slovakia Vladimír Kocúrek.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 4. septembra (TASR) - Rozbiehajúca sa bločková lotéria je dobrá motivácia pre spotrebiteľov. Myslí si to viceprezident obchodnej siete CBA Slovakia Vladimír Kocúrek.
Zákazníci by podľa neho mali od svojho obchodníka, vrátane ambulantných predajcov, vyžadovať platný pokladničný blok. Vysoké daňové úniky totiž sťažujú podnikanie a vrhajú tieň aj na tých, ktorí si plnia daňové povinnosti.
"Dlhodobo poukazujeme na problematiku ambulantného predaja. Okrem diskutovanej kvality potravín tu vznikajú aj vážne úniky na DPH, nakoľko nepoctiví predajcovia buď pokladničné bločky nevydávajú, alebo vôbec nemajú registračnú pokladnicu. Vďaka takýmto únikom je naštrbená povesť serióznych obchodníkov. Bločkovú lotériu považujeme preto za jedno z opatrení, ktoré by malo zvýšiť povedomie spotrebiteľov o ich právach," konštatoval Kocúrek.
Zákazníci by si podľa neho mali vždy pýtať doklad o zaplatení. Mali by si tiež skontrolovať, či má všetky povinné náležitosti a či nejde len o fiktívny blok. Len s platným dokladom má spotrebiteľ zákonný nárok na reklamáciu, prípadne vrátenie tovaru a vrátenie kúpnej ceny výrobku, doplnil Kocúrek.
"Bločkovú lotériu vnímame ako zaujímavú snahu štátu bojovať proti daňovým únikom. Sme radi, že jej fungovanie nebolo podmienené dodatočnými nákladmi obchodníkov na zmeny registračných pokladníc," konštatovala marketingová manažérka Billa Slovensko Martina Kovacs.
Poctivé odvádzanie daní a odvodov je podľa PR manažéra Tesco Stores Tomáša Ferenčáka kľúčový princíp zodpovedného a dlhodobo udržateľného podnikania. "Ako zodpovedná firma preto podporujeme iniciatívy, ktoré budujú toto vedomie v spoločnosti. S ministerstvom financií vedieme komunikáciu o možnosti, že by sa Tesco zapojilo do projektu prostredníctvom registrácie bločkov priamo pri našich pokladniach," priblížil.
Reťazec Lidl nikto s podobnou požiadavkou doteraz nekontaktoval a k projektu sa preto nevie bližšie vyjadriť. "Čo sa týka avizovaných cieľov lotérie, ich reálnosť bude možné zhodnotiť len s dlhším časovým odstupom," konštatoval hovorca spoločnosti Lidl Slovenská republika Tomáš Bezák.
V novej lotérii je možné využiť bločky získané od 1. septembra. Ich registrácia bude možná od 16. septembra a prvé žrebovanie sa uskutoční 30. septembra. Výherné registračné kódy pokladničných dokladov zverejní následne Tipos 2. októbra. Každých 14 dní získa 10 výhercov finančnú výhru v hodnote od 100 do 10.000 eur. Každých 28 dní sa budú tiež žrebovať výhercovia Druhej šance, v ktorej je výhrou osobný automobil.
Zákazníci by podľa neho mali od svojho obchodníka, vrátane ambulantných predajcov, vyžadovať platný pokladničný blok. Vysoké daňové úniky totiž sťažujú podnikanie a vrhajú tieň aj na tých, ktorí si plnia daňové povinnosti.
"Dlhodobo poukazujeme na problematiku ambulantného predaja. Okrem diskutovanej kvality potravín tu vznikajú aj vážne úniky na DPH, nakoľko nepoctiví predajcovia buď pokladničné bločky nevydávajú, alebo vôbec nemajú registračnú pokladnicu. Vďaka takýmto únikom je naštrbená povesť serióznych obchodníkov. Bločkovú lotériu považujeme preto za jedno z opatrení, ktoré by malo zvýšiť povedomie spotrebiteľov o ich právach," konštatoval Kocúrek.
Zákazníci by si podľa neho mali vždy pýtať doklad o zaplatení. Mali by si tiež skontrolovať, či má všetky povinné náležitosti a či nejde len o fiktívny blok. Len s platným dokladom má spotrebiteľ zákonný nárok na reklamáciu, prípadne vrátenie tovaru a vrátenie kúpnej ceny výrobku, doplnil Kocúrek.
"Bločkovú lotériu vnímame ako zaujímavú snahu štátu bojovať proti daňovým únikom. Sme radi, že jej fungovanie nebolo podmienené dodatočnými nákladmi obchodníkov na zmeny registračných pokladníc," konštatovala marketingová manažérka Billa Slovensko Martina Kovacs.
Poctivé odvádzanie daní a odvodov je podľa PR manažéra Tesco Stores Tomáša Ferenčáka kľúčový princíp zodpovedného a dlhodobo udržateľného podnikania. "Ako zodpovedná firma preto podporujeme iniciatívy, ktoré budujú toto vedomie v spoločnosti. S ministerstvom financií vedieme komunikáciu o možnosti, že by sa Tesco zapojilo do projektu prostredníctvom registrácie bločkov priamo pri našich pokladniach," priblížil.
Reťazec Lidl nikto s podobnou požiadavkou doteraz nekontaktoval a k projektu sa preto nevie bližšie vyjadriť. "Čo sa týka avizovaných cieľov lotérie, ich reálnosť bude možné zhodnotiť len s dlhším časovým odstupom," konštatoval hovorca spoločnosti Lidl Slovenská republika Tomáš Bezák.
V novej lotérii je možné využiť bločky získané od 1. septembra. Ich registrácia bude možná od 16. septembra a prvé žrebovanie sa uskutoční 30. septembra. Výherné registračné kódy pokladničných dokladov zverejní následne Tipos 2. októbra. Každých 14 dní získa 10 výhercov finančnú výhru v hodnote od 100 do 10.000 eur. Každých 28 dní sa budú tiež žrebovať výhercovia Druhej šance, v ktorej je výhrou osobný automobil.