MH SR má podľa T. Malatinského ambíciu, aby v súvislosti s ropovodom boli dodržané v maximálnej miere všetky ekologické, bezpečnostné a iné aspekty.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 26. marca (TASR) – Rezort hospodárstva podporuje projekt výstavby ropovodu Bratislava Schwechat Pipeline (BSP) do Rakúska. Uviedol to dnes okrem iného na výjazdovom rokovaní Výboru Národnej rady (NR) SR pre hospodárske záležitosti na pôde svojho rezortu šéf Ministerstva hospodárstva (MH) SR Tomáš Malatinský (nominant Smeru-SD).
MH SR má podľa neho ambíciu, aby v súvislosti s ropovodom boli dodržané v maximálnej miere všetky ekologické, bezpečnostné a iné aspekty tak, aby sa zachoval maximálny konsenzus s verejnosťou. "Nie je to ľahká úloha, ale pri splnení spomínaných atribútov projekt podporujeme. Jeho strategickosť v kontexte vývoja medzinárodnej situácie vzrástla. Myslíme si však, že by bolo potrebné práce na ňom urýchliť," spresnil Malatinský.
Parlamentní poslanci výboru, vládni aj opoziční, vzali informáciu šéfa MH SR o súčasnom stave ropovodného prepojenia do Schwechatu na vedomie. "V tomto projekte je však potrebné pokračovať spôsobom, ktorý bude maximálne transparentný a otvorený. Treba prizvať do projektu všetky dotknuté strany. Toto prepojenie by sa malo realizovať s maximálnym ohľadom na životné prostredie," zdôraznil opozičný nezaradený poslanec NR SR Juraj Miškov.
"Neuvažujeme o tzv. karpatskom koridore ropovodu z ekonomického hľadiska, pretože náklady na jeho prevádzku by boli také vysoké, že by ich odberateľ nezaplatil. Tento variant je teda neperspektívny z ekonomického hľadiska. Z ekologického hľadiska sú riziká pri karpatskom koridore omnoho väčšie ako v prípade tzv. mestského koridoru," informoval šéf projektu BSP Robert Nemcsics. V prípade mestského koridoru sa podľa neho bude uvažovať o variantoch ako ropovod trasovať tak, aby čo najmenej zaťažil funkcie mesta Bratislavy.
"V tejto chvíli som informoval zástupcov výboru NR SR o negatívnom stanovisku mesta, ktoré platí ešte od júna minulého roku," povedal po rokovaní výboru primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Podľa jeho slov je v prípade projektu ropovodu dôležité dosiahnuť zhodu nielen s mestom Bratislava, ale aj s jeho verejnosťou. "Záver, ktorý akceptovali aj poslanci NR SR, je ten, aby sme čas do konca roka využili na prácu pracovných skupín, zhodnotili z jednotlivých aspektov toto navrhované dielo a jeho možné trasovanie, potom urobili záver, ktorý bude predložený jednak verejnosti, ako aj poslancom mestského zastupiteľstva a na jeho základe robili ďalšie kroky," zdôraznil Ftáčnik.
Občianske združenie Nie ropovodu, ktoré dlhodobo vystupuje proti výstavbe ropovodného prepojenia, podľa slov predsedu jeho správnej rady Miroslava Draguna je prekvapené dnešným rokovaním výboru NR SR. "Celý čas sa na výbore totiž hovorilo iba o pozitívach projektu ropovodu BSP, pričom rekonštrukcia ropovodu Adria sa zľahčovala, ako keby ropovod BSP mal byť ten, ktorý zachráni Slovenskú republiku v prípade krízy," dodal po rokovaní parlamentného výboru Dragun.
MH SR má podľa neho ambíciu, aby v súvislosti s ropovodom boli dodržané v maximálnej miere všetky ekologické, bezpečnostné a iné aspekty tak, aby sa zachoval maximálny konsenzus s verejnosťou. "Nie je to ľahká úloha, ale pri splnení spomínaných atribútov projekt podporujeme. Jeho strategickosť v kontexte vývoja medzinárodnej situácie vzrástla. Myslíme si však, že by bolo potrebné práce na ňom urýchliť," spresnil Malatinský.
Parlamentní poslanci výboru, vládni aj opoziční, vzali informáciu šéfa MH SR o súčasnom stave ropovodného prepojenia do Schwechatu na vedomie. "V tomto projekte je však potrebné pokračovať spôsobom, ktorý bude maximálne transparentný a otvorený. Treba prizvať do projektu všetky dotknuté strany. Toto prepojenie by sa malo realizovať s maximálnym ohľadom na životné prostredie," zdôraznil opozičný nezaradený poslanec NR SR Juraj Miškov.
"Neuvažujeme o tzv. karpatskom koridore ropovodu z ekonomického hľadiska, pretože náklady na jeho prevádzku by boli také vysoké, že by ich odberateľ nezaplatil. Tento variant je teda neperspektívny z ekonomického hľadiska. Z ekologického hľadiska sú riziká pri karpatskom koridore omnoho väčšie ako v prípade tzv. mestského koridoru," informoval šéf projektu BSP Robert Nemcsics. V prípade mestského koridoru sa podľa neho bude uvažovať o variantoch ako ropovod trasovať tak, aby čo najmenej zaťažil funkcie mesta Bratislavy.
"V tejto chvíli som informoval zástupcov výboru NR SR o negatívnom stanovisku mesta, ktoré platí ešte od júna minulého roku," povedal po rokovaní výboru primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Podľa jeho slov je v prípade projektu ropovodu dôležité dosiahnuť zhodu nielen s mestom Bratislava, ale aj s jeho verejnosťou. "Záver, ktorý akceptovali aj poslanci NR SR, je ten, aby sme čas do konca roka využili na prácu pracovných skupín, zhodnotili z jednotlivých aspektov toto navrhované dielo a jeho možné trasovanie, potom urobili záver, ktorý bude predložený jednak verejnosti, ako aj poslancom mestského zastupiteľstva a na jeho základe robili ďalšie kroky," zdôraznil Ftáčnik.
Občianske združenie Nie ropovodu, ktoré dlhodobo vystupuje proti výstavbe ropovodného prepojenia, podľa slov predsedu jeho správnej rady Miroslava Draguna je prekvapené dnešným rokovaním výboru NR SR. "Celý čas sa na výbore totiž hovorilo iba o pozitívach projektu ropovodu BSP, pričom rekonštrukcia ropovodu Adria sa zľahčovala, ako keby ropovod BSP mal byť ten, ktorý zachráni Slovenskú republiku v prípade krízy," dodal po rokovaní parlamentného výboru Dragun.