Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Malatinský: Slovensku chýbajú vysokoškolsky vzdelaní technici

Minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Jednným z riešení je podľa Malatinského napríklad zavedenie výpočtovej techniky ako povinného predmetu.

Bratislava 31. mája (TASR) – Na Slovensku chýbajú podľa ministra hospodárstva Tomáša Malatinského (nominant Smeru-SD) tisícky vysokoškolsky vzdelaných ľudí v technických odboroch. V súčasnosti vyjde zo škôl ročne približne 2500 technikov.

"Už v tejto chvíli by sme mali zdvojnásobiť počet technikov, ktorých by sme vyškolili, aby sme dobehli želateľný stav," konštatoval Malatinský na dnešnej odbornej konferencii Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení (AZZZ) SR pod názvom Kvalitným vzdelaním k vyššej zamestnanosti.

Takéto zvýšenie počtu vysokoškolákov v technických odboroch si však podľa ministra vyžaduje súčasný stav hospodárstva, bez zmeny jeho štruktúry. Aj tú je však potrebné do budúcnosti upraviť, aby Slovensko bolo schopné prilákať viac firiem z oblasti IT technológií.

Jednou z ciest je tak podľa Malatinského napríklad zavedenie výpočtovej techniky ako povinného predmetu. "Naša najväčšia výhoda a strategická sila je vo vzdelaných ľuďoch," povedal. Na slovenskom pracovnom trhu je totiž situácia taká, že máme veľkú skupinu nezamestnaných absolventov škôl, zároveň však zamestnávatelia pociťujú nedostatok kvalifikovaných absolventov.

"Dospeli sme do obdobia, keď určuje študent či rodič, čo bude dieťa študovať, a tomu sa prispôsobuje ponuka škôl," opísal Malatinský. Na základe takejto liberalizácie v oblasti školstva sa tak štruktúra absolventov nevyvíja podľa toho, čo by potrebovala prax. "Musíme v liberalizácii spraviť pravidlá," dodal minister.

Podľa štátneho tajomníka ministerstva práce Branislava Ondruša je potrebné výraznejšie ovplyvňovať aj rodičov, ktorí často deťom pri výbere školy škodia. "Rodičia majú nereálne ambície vo vzťahu k deťom. Často ich tlačia do škôl, ktoré sú deti schopné skončiť, ale potom nie sú schopné sa s nimi uplatniť," vysvetlil Ondruš.