Problém nájsť vhodných zamestnancov spomedzi mladých majú najmä menšie spoločnosti.
Autor TASR
Bratislava 22. septembra (TASR) – Nedostatok praktických skúseností, problémy so špecifickými nárokmi na pracovníka, ale aj nedostatočná pripravenosť potenciálnych zamestnancov prevziať svoju funkciu. To sú hlavné prekážky, ktoré vidia firmy pri zamestnávaní mladých ľudí.
Problém nájsť vhodných zamestnancov spomedzi mladých majú najmä menšie spoločnosti. Ich požiadavky na zamestnancov bývajú totiž niekedy špecifické a pracovník tak musí disponovať viacerými zručnosťami.
"Čo sa týka skúseností, možno spomenúť niektoré problémy zamestnania mladých. Medzi ne patria napríklad špecifické nároky na pracovníka v malom podniku. Malý podnik nemá dostatočne veľké portfólio zamestnancov, a preto smeruje požiadavky na kvalifikáciu zamestnancov na univerzálnejších pracovníkov," uviedol pre TASR prezident Slovenskej asociácie malých podnikov (SAMP) Vladimír Sirotka.
Pod "univerzálnymi" pracovníkmi myslí najmä ekonómov, ktorí ovládajú aj účtovníctvo, ďalej ľudí, ktorí dokážu robiť účtovníka, mzdára aj personalistu naraz. Platí to však aj pre pracovné miesto, na ktorom zamestnanec zastáva pozíciu technika aj ekonóma.
"Prejavuje sa aj nedostatočná pripravenosť mladého absolventa na riešenie bežnej dennej praxe ako telefonický a písomný styk, komunikácia, poznanie prostredia zamestnávateľa, sídiel inštitúcií, úradov, spôsobov vybavovania agendy a podobne," pokračoval Sirotka. Podľa jeho slov je to následok nedostatku praxe. "Absolvent totiž pociťuje počas štúdia malý priestor na získanie odbornej praxe. Ponuka sa profiluje skôr na brigádnické nenáročné práce, často manuálne v obchode, výrobe a remeslách," doplnil prezident SAMP.
Malé podniky neraz nemajú personálne vybavenie na zaškolenie pracovníkov. Preto radšej volia externých dodávateľov niektorých služieb, a to aj na úkor zamestnanosti. "V sektore obchodu a služieb sa prejavuje problém vo vzťahu profilácia absolventa školy verzus profesijná orientácia zamestnávateľov. V remeselných činnostiach je to nedostatok manuálnych zručností absolventov," dodal Sirotka.
Problém nájsť vhodných zamestnancov spomedzi mladých majú najmä menšie spoločnosti. Ich požiadavky na zamestnancov bývajú totiž niekedy špecifické a pracovník tak musí disponovať viacerými zručnosťami.
"Čo sa týka skúseností, možno spomenúť niektoré problémy zamestnania mladých. Medzi ne patria napríklad špecifické nároky na pracovníka v malom podniku. Malý podnik nemá dostatočne veľké portfólio zamestnancov, a preto smeruje požiadavky na kvalifikáciu zamestnancov na univerzálnejších pracovníkov," uviedol pre TASR prezident Slovenskej asociácie malých podnikov (SAMP) Vladimír Sirotka.
Pod "univerzálnymi" pracovníkmi myslí najmä ekonómov, ktorí ovládajú aj účtovníctvo, ďalej ľudí, ktorí dokážu robiť účtovníka, mzdára aj personalistu naraz. Platí to však aj pre pracovné miesto, na ktorom zamestnanec zastáva pozíciu technika aj ekonóma.
"Prejavuje sa aj nedostatočná pripravenosť mladého absolventa na riešenie bežnej dennej praxe ako telefonický a písomný styk, komunikácia, poznanie prostredia zamestnávateľa, sídiel inštitúcií, úradov, spôsobov vybavovania agendy a podobne," pokračoval Sirotka. Podľa jeho slov je to následok nedostatku praxe. "Absolvent totiž pociťuje počas štúdia malý priestor na získanie odbornej praxe. Ponuka sa profiluje skôr na brigádnické nenáročné práce, často manuálne v obchode, výrobe a remeslách," doplnil prezident SAMP.
Malé podniky neraz nemajú personálne vybavenie na zaškolenie pracovníkov. Preto radšej volia externých dodávateľov niektorých služieb, a to aj na úkor zamestnanosti. "V sektore obchodu a služieb sa prejavuje problém vo vzťahu profilácia absolventa školy verzus profesijná orientácia zamestnávateľov. V remeselných činnostiach je to nedostatok manuálnych zručností absolventov," dodal Sirotka.