V prípade, že EK potvrdí, že ide o nedovolenú pomoc, SkyToll bude podľa SaS povinný vrátiť Slovensku nadmerne inkasované finančné prostriedky spolu s úrokom.
Autor TASR
Bratislava 22. januára (TASR) - Ani rezort dopravy nie je spokojný s nastavením mýtneho systému, ktorý súčasný minister Árpád Érsek (Most-Híd) zdedil a ani žiadny z predchádzajúcich ministrov ho nedokázal zmeniť. Uviedol to pre TASR komunikačný odbor Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR, v reakcii na vyjadrenia opozičnej strany Sloboda a Solidarita (SaS), že v súvislosti s mýtnym tendrom podáva podnet na Európsku komisiu (EK).
Rezort dopravy pripomenul, že súčasný minister začal konať ihneď po nástupe do funkcie a dal preveriť možnosti zrušenia zmluvy so SkyTollom, ktorá je aj podľa jeho názoru nevýhodná, ale podľa právneho názoru prakticky nevypovedateľná. "Úplné zastavenie výberu mýta považujeme naďalej za nerealizovateľné a viedlo by k chaosu, preplneniu ciest a finančným stratám," podčiarklo MDV SR.
"Z právnej analýzy totiž vyplynulo, že zrušenie zmluvy by znamenalo vysoké finančné straty pre rezort dopravy, navyše by hrozilo, že v súdnych sporoch by sme boli slabšou stranou a Slovensko by prišlo o mýtny systém. Keďže sa zmluva so spoločnosťou SkyToll skončí v roku 2022, Národná diaľničná spoločnosť už dlhšie pripravuje nové súťažné podklady, začali sa prípravné trhové konzultácie s cieľom prípravy komplexných súťažných podkladov pre návrh, vybudovanie a prevádzku komplexného systému spoplatnenia. Odborná aj laická verejnosť mohli vyplniť dotazník v rámci prípravných trhových konzultácií k tendru pre systém spoplatnenia diaľnic a rýchlostných ciest," priblížil rezort dopravy.
"Pokiaľ ide o požiadavky autodopravcov, ministerstvo predložilo na rokovaniach dva varianty návrhov o zľavách na mýte. ČESMAD potvrdil, že s návrhom ministerstva na mýtne zľavy súhlasí, UNAS ich neakceptoval. Ministerstvo ale môže rokovať len o takých návrhoch, ktoré sú reálne, možné a v súlade s európskou legislatívou," dodal komunikačný odbor MDV SR.
Podľa opozičnej strany SaS pri zavedení elektronického výberu mýta zlyhala podľa liberálov vláda strany Smer-SD. V súvislosti s mýtnym tendrom preto liberáli podávajú podnet na EK.
"Problém je najmä so smerovaním výnosov z mýta. Tie mali ísť všetkým správcom komunikácie, ktorí by tak mali dostatok zdrojov na opravu ciest a mostov. Treba pripomenúť, že EÚ sa rozhodla, že od roku 2028 bude jednotný výber mýta v celej Únii na základe jedinej palubnej jednotky. Osobne si myslím, že po skončení zmluvy so SkyToll treba čím skôr prejsť na systém mýta, ktorý je kompatibilný s EÚ," povedal dopravný expert SaS Jozef Drahovský.
Strana SaS rozumie dopravcom, pre ktorých je každý deň, čo tento nevýhodný stav trvá, dôležitý. "Rozhodli sme sa konať. Obraciame sa preto s podnetom na EK, aby prešetrila prípad slovenského elektronického mýta aj z hľadiska nedovolenej štátnej pomoci. Vnútorný trh EÚ je založený na širokej hospodárskej súťaži a členské štáty by nemali poskytovať takú podporu, ktorá by vybrané firmy neoprávnene zvýhodnila oproti ich konkurentom. SkyToll je jedna z najziskovejších firiem na Slovensku. Máme podozrenie, že ich zisky sú neprimerane vysoké, čo by mohlo napĺňať nedovolenú štátnu pomoc," doplnil predseda SaS Richard Sulík.
V prípade, že EK potvrdí, že ide o nedovolenú pomoc, SkyToll bude podľa SaS povinný vrátiť Slovensku nadmerne inkasované finančné prostriedky spolu s úrokom. "Ak bude SaS súčasťou vlády, budeme sa tejto zmluve intenzívne venovať a hľadať všetky možné alternatívy, ako ju vypovedať. Sme totiž presvedčení, že neexistuje zmluva, ktorá by bola nevypovedateľná," uzavreli liberáli.
Rezort dopravy pripomenul, že súčasný minister začal konať ihneď po nástupe do funkcie a dal preveriť možnosti zrušenia zmluvy so SkyTollom, ktorá je aj podľa jeho názoru nevýhodná, ale podľa právneho názoru prakticky nevypovedateľná. "Úplné zastavenie výberu mýta považujeme naďalej za nerealizovateľné a viedlo by k chaosu, preplneniu ciest a finančným stratám," podčiarklo MDV SR.
"Z právnej analýzy totiž vyplynulo, že zrušenie zmluvy by znamenalo vysoké finančné straty pre rezort dopravy, navyše by hrozilo, že v súdnych sporoch by sme boli slabšou stranou a Slovensko by prišlo o mýtny systém. Keďže sa zmluva so spoločnosťou SkyToll skončí v roku 2022, Národná diaľničná spoločnosť už dlhšie pripravuje nové súťažné podklady, začali sa prípravné trhové konzultácie s cieľom prípravy komplexných súťažných podkladov pre návrh, vybudovanie a prevádzku komplexného systému spoplatnenia. Odborná aj laická verejnosť mohli vyplniť dotazník v rámci prípravných trhových konzultácií k tendru pre systém spoplatnenia diaľnic a rýchlostných ciest," priblížil rezort dopravy.
"Pokiaľ ide o požiadavky autodopravcov, ministerstvo predložilo na rokovaniach dva varianty návrhov o zľavách na mýte. ČESMAD potvrdil, že s návrhom ministerstva na mýtne zľavy súhlasí, UNAS ich neakceptoval. Ministerstvo ale môže rokovať len o takých návrhoch, ktoré sú reálne, možné a v súlade s európskou legislatívou," dodal komunikačný odbor MDV SR.
Podľa opozičnej strany SaS pri zavedení elektronického výberu mýta zlyhala podľa liberálov vláda strany Smer-SD. V súvislosti s mýtnym tendrom preto liberáli podávajú podnet na EK.
"Problém je najmä so smerovaním výnosov z mýta. Tie mali ísť všetkým správcom komunikácie, ktorí by tak mali dostatok zdrojov na opravu ciest a mostov. Treba pripomenúť, že EÚ sa rozhodla, že od roku 2028 bude jednotný výber mýta v celej Únii na základe jedinej palubnej jednotky. Osobne si myslím, že po skončení zmluvy so SkyToll treba čím skôr prejsť na systém mýta, ktorý je kompatibilný s EÚ," povedal dopravný expert SaS Jozef Drahovský.
Strana SaS rozumie dopravcom, pre ktorých je každý deň, čo tento nevýhodný stav trvá, dôležitý. "Rozhodli sme sa konať. Obraciame sa preto s podnetom na EK, aby prešetrila prípad slovenského elektronického mýta aj z hľadiska nedovolenej štátnej pomoci. Vnútorný trh EÚ je založený na širokej hospodárskej súťaži a členské štáty by nemali poskytovať takú podporu, ktorá by vybrané firmy neoprávnene zvýhodnila oproti ich konkurentom. SkyToll je jedna z najziskovejších firiem na Slovensku. Máme podozrenie, že ich zisky sú neprimerane vysoké, čo by mohlo napĺňať nedovolenú štátnu pomoc," doplnil predseda SaS Richard Sulík.
V prípade, že EK potvrdí, že ide o nedovolenú pomoc, SkyToll bude podľa SaS povinný vrátiť Slovensku nadmerne inkasované finančné prostriedky spolu s úrokom. "Ak bude SaS súčasťou vlády, budeme sa tejto zmluve intenzívne venovať a hľadať všetky možné alternatívy, ako ju vypovedať. Sme totiž presvedčení, že neexistuje zmluva, ktorá by bola nevypovedateľná," uzavreli liberáli.