Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

Mexiko sa má stať konkurentom USA a Číny vo výrobe automobilov

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

V Mexiku pripravujú investície najmä japonské a nemecké koncerny.

Detroit 21. októbra (TASR) - Mexiko by sa malo stať do konca tohto desaťročia vážnym konkurentom Spojeným štátom a Číne vo výrobe najmä osobných automobilov. Reuters sa odvoláva na výrobcov automobilových komponentov a spoločnosti, ktoré sa špecializujú na analýzy vývoja trhu s cestnými dopravnými prostriedkami.

V Mexiku pripravujú investície najmä japonské a nemecké koncerny. Do roku 2020 by mali dosiahnuť asi 10 miliárd USD (7,23 miliardy eur). Väčšina vozidiel, ktoré sa v nich budú montovať, budú určené pre trh Spojených štátov. Vzrastie však aj ich predaj v Mexiku, lebo po dlhom období poklesu a stagnácii dochádza k oživeniu jeho trhu s osobnými vozidlami.

Experti predpokladajú, že v nasledujúcich dvoch rokoch nemecký spoločnosti BMW, Mercedes-Benz (dcéra Daimleru) a japonská Toyota oznámia projekty najmenej za dve miliardy USD. Japonské koncerny Nissan Motor, Honda Motor, Mazda Motor a nemecký Volkswagen už zámery v sektore oznámili. Ich hodnota sa odhaduje na 6 miliárd USD. Americké automobilky, ktoré montovali autá v Mexiku už pred druhou svetovou vojnou, tam budú investovať asi miliardu USD. Nissan a VW zvažujú vložiť do rozšírenia svojich mexických závodov spolu rovnakú sumu ako ich americkí konkurenti.

Mexiko "sa rýchlo mení na Čínu Západu," povedal Joseph Langley, analytik michiganskej výskumnej firmy IHS Automotive.

Výhodou Mexika v automobilovom sektore sú nízke mzdy, silná subdodávateľská základňa a dohody krajiny o voľnom medzinárodnom obchode, ktorých sa stalo členom.

Medziročné prírastky vývozu automobilov mimo územia Severnej Ameriky sú vyššie než rast ich exportu do Spojených štátov a Kanady.

V Mexiku sa vyrobili vlani podľa Federálnej rezervnej banky v Chicagu 3 milióny osobných a nákladných áut. Z nich sa vyviezlo 2,4 milióna, pričom došlo k medziročnému vzostupu vývozu o 30 %.

V Spojených štátoch sa vlani vyrobilo 10,4 milióna a v Kanade 2,5 milióna automobilov. IHS Automotive odhaduje, že v roku 2020 sa v Mexiku bude produkovať každé štvrté auto zo severoamerickej produkcie, kým vlani to bolo len jedno zo šiestich.

Mexická ekonomika bude rásť v nasledujúcich rokoch rýchlejšie ako brazílska, ktorá sa stáva regionálnou mocnosťou. Mexické hospodárstvo sa však orientuje proexportne, kým Brazília prijíma na ochranu svojho priemyslu ochranné opatrenia.

Výhodou zahraničných automobiliek aj na juhu Spojených štátov je, že v nich nepôsobia odbory. V nich dostávajú zamestnanci na dobu určitú na hodinu menej ako 12 USD, kým na severovýchode v tradičných automobilkách dosahuje hodinová mzdy 35 USD. Odborárom v Kanade rastú mzdy o nejaké percentá každoročne. V Mexiku je priemerná hodinová mzda v priemysle 2,50 USD. Je to ešte o 20 % menej než v Číne.

Bank of America v polovici roka uverejnila štatistiku, podľa ktorej je v Spojených štátoch priemerná hodinová mzda v priemysle tesne pod 20 USD.

Mexiku však môže podľa štúdie PwC Autofacts uškodiť v konkurenčnom boji najmä nedostatok strojárskych inžinierov, vysoká zločinnosť a s ňou súvisiaci nedostatok verejnej bezpečnosti.