Pri rovnakom začiatku výstavby obchvatu Bratislavy štátom aj súkromníkom cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) by bola výhodnejšia prvá alternatíva.
Autor TASR
Bratislava 15. februára (TASR) - Pri rovnakom začiatku výstavby obchvatu Bratislavy štátom aj súkromníkom cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) by bola výhodnejšia prvá alternatíva. Pokiaľ sa však predpokladá, že štát môže s výstavbou začať až o niekoľko rokov neskôr, výhodnejší je PPP projekt. Vyplýva to zo stanoviska Ministerstva financií (MF) SR k plánovanej výstavbe obchvatu, o ktorej by mala v stredu (17.2.) definitívne rozhodnúť vláda.
V prvom, analytickom scenári, ktorý porovnáva začiatok výstavby v rovnakom roku 2016, je podľa rezortu financií tzv. čistá súčasná hodnota obchvatu realizovaného priamo štátom v porovnaní s PPP vyššia o 62 miliónov eur. V scenári, ktorý predpokladá procesne a technicky realizovateľnú možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však už vychádza výstavba a prevádzka projektu prostredníctvom PPP o 113 miliónov eur výhodnejšie. Oba varianty sú zároveň výhodnejšie ako scenár, pri ktorom sa neurobí nič, konštatuje MF s tým, že jeho analýza je konzervatívnejšia ako tá z dielne ministerstva dopravy.
Vplyv financovania obchvatu na verejné financie v období rokov 2015 až 2050 pri výstavbe štátom vyčísľuje rezort financií na 1,126 miliardy eur. V prípade výstavby a financovania obchvatu cez PPP projekt dosiahne podľa ministerstva celkový vplyv na verejné financie v rovnakom období sumu 1,051 miliardy eur.
"V prípade výstavby cez PPP nebude projekt klasifikovaný Eurostatom ako aktívum vládneho sektora, čo je podľa uznesenia vlády podmienkou účinnosti koncesnej zmluvy," avizuje rezort financií.
Začiatok procesu verejného obstarávania na koncesionára PPP projektu "Realizácia úsekov diaľnice D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice" schválila vláda v januári 2015. Vlani v decembri bol vyhodnotený súťažný dialóg, ktorého sa zúčastnili štyria záujemcovia. Oproti pôvodnej analýze z novembra 2014 došlo k viacerým úpravám projektu, pričom súťaž dosiahla aj významný pokles odhadovaných nákladov najmä na výstavbu", pripomína MF.
V tendri vyhrala ponuka združenia firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Obchvat sľubuje postaviť za 4,25 roka pri ročnej splátke počas 30-ročnej prevádzky cesty vo výške 56,72 milióna eur. Po 30 rokoch by tak mal obchvat stáť celkovo približne 1,7 miliardy eur. Podľa pôvodného odhadu sa mala mesačná splátka pohybovať v rozmedzí od 135 miliónov eur až po 151 miliónov eur. Po tridsaťročnej prevádzke by to znamenalo cenu do 4,53 miliardy eur.
V prvom, analytickom scenári, ktorý porovnáva začiatok výstavby v rovnakom roku 2016, je podľa rezortu financií tzv. čistá súčasná hodnota obchvatu realizovaného priamo štátom v porovnaní s PPP vyššia o 62 miliónov eur. V scenári, ktorý predpokladá procesne a technicky realizovateľnú možnosť výstavby štátom až v roku 2018, však už vychádza výstavba a prevádzka projektu prostredníctvom PPP o 113 miliónov eur výhodnejšie. Oba varianty sú zároveň výhodnejšie ako scenár, pri ktorom sa neurobí nič, konštatuje MF s tým, že jeho analýza je konzervatívnejšia ako tá z dielne ministerstva dopravy.
Vplyv financovania obchvatu na verejné financie v období rokov 2015 až 2050 pri výstavbe štátom vyčísľuje rezort financií na 1,126 miliardy eur. V prípade výstavby a financovania obchvatu cez PPP projekt dosiahne podľa ministerstva celkový vplyv na verejné financie v rovnakom období sumu 1,051 miliardy eur.
"V prípade výstavby cez PPP nebude projekt klasifikovaný Eurostatom ako aktívum vládneho sektora, čo je podľa uznesenia vlády podmienkou účinnosti koncesnej zmluvy," avizuje rezort financií.
Začiatok procesu verejného obstarávania na koncesionára PPP projektu "Realizácia úsekov diaľnice D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice" schválila vláda v januári 2015. Vlani v decembri bol vyhodnotený súťažný dialóg, ktorého sa zúčastnili štyria záujemcovia. Oproti pôvodnej analýze z novembra 2014 došlo k viacerým úpravám projektu, pričom súťaž dosiahla aj významný pokles odhadovaných nákladov najmä na výstavbu", pripomína MF.
V tendri vyhrala ponuka združenia firiem na čele so španielskou spoločnosťou Cintra. Obchvat sľubuje postaviť za 4,25 roka pri ročnej splátke počas 30-ročnej prevádzky cesty vo výške 56,72 milióna eur. Po 30 rokoch by tak mal obchvat stáť celkovo približne 1,7 miliardy eur. Podľa pôvodného odhadu sa mala mesačná splátka pohybovať v rozmedzí od 135 miliónov eur až po 151 miliónov eur. Po tridsaťročnej prevádzke by to znamenalo cenu do 4,53 miliardy eur.