Účinnosť novely navrhuje od 1. júna 2023.
Autor TASR
Bratislava 22. februára (TASR) - Minimálny vek osoby, ktorá môže viesť železničné vozidlo, by sa mal znížiť na 19 rokov. Platiť to má však len na území Slovenskej republiky a iba pre vozidlá prevádzkované do rýchlosti 65 kilometrov za hodinu (km/h). Vyplýva to z návrhu novely zákona o dráhach, ktorý v stredu schválila vláda.
Európska legislatíva stanovuje minimálny vek 20 rokov pre osobu, ktorá vedie železničné vozidlo v rámci viacerých štátov Európskej únie (EÚ). "Zníženie veku v rámci územia SR vyplynulo z otvárania nových študijných odborov na stredných školách, ktoré budú čiastočne pripravovať uchádzačov na výkon povolania rušňovodič," vysvetlilo ministerstvo dopravy v dôvodovej správe. V prípade úspešného absolvovania maturitnej skúšky, dokončenia odbornej prípravy a po úspešnom vykonaní skúšky by tak mohli do dosiahnutia 20 rokov absolvovať zácvik v železničnej spoločnosti, pre ktorú budú vykonávať túto profesiu.
Návrh prináša aj nové prerozdelenie špeciálnych dráh, a to na tri kategórie. Prvou z nich je metro, vytvára tak legislatívny základ pre jeho prípadnú výstavbu v budúcnosti. Druhou sú lokálne dráhy. "Do tejto kategórie sú zahrnuté koľajové dráhy, ktoré slúžia na regionálnu verejnú osobnú dopravu a od železničných dráh sa líšia svojím rozchodom, napäťovou sústavou, charakterom prevádzky, prípadne aj prenosom ťažnej sily (ozubnicou)," priblížil rezort dopravy.
Treťou definovanou kategóriou sú turisticko - hospodárske dráhy, kam majú patriť všetky historické, lesné, poľné a detské železničky, ktorých hlavným účelom nie je každodenná preprava cestujúcich do práce či do školy. "Pre každú kategóriu budú vykonávacími predpismi nastavené požiadavky na dráhy, dráhové vozidlá a spôsobilosť osôb podieľajúcich sa na zabezpečení prevádzky dráhy a dopravy na dráhe zodpovedajúce charakteru dráhy," avizovalo ministerstvo.
Právna norma reaguje aj na priebežné zmeny v európskej legislatíve za uplynulé roky, od prijatia 4. železničného balíčka a viacerých súvisiacich európskych smerníc. "Vzhľadom na túto skutočnosť je potrebné upresniť niektoré ustanovenia zákona o dráhach a doplniť ustanovenia na európsku legislatívu pre ľahšiu orientáciu konečných užívateľov," priblížil rezort dopravy.
Účinnosť novely navrhuje od 1. júna 2023.
Európska legislatíva stanovuje minimálny vek 20 rokov pre osobu, ktorá vedie železničné vozidlo v rámci viacerých štátov Európskej únie (EÚ). "Zníženie veku v rámci územia SR vyplynulo z otvárania nových študijných odborov na stredných školách, ktoré budú čiastočne pripravovať uchádzačov na výkon povolania rušňovodič," vysvetlilo ministerstvo dopravy v dôvodovej správe. V prípade úspešného absolvovania maturitnej skúšky, dokončenia odbornej prípravy a po úspešnom vykonaní skúšky by tak mohli do dosiahnutia 20 rokov absolvovať zácvik v železničnej spoločnosti, pre ktorú budú vykonávať túto profesiu.
Návrh prináša aj nové prerozdelenie špeciálnych dráh, a to na tri kategórie. Prvou z nich je metro, vytvára tak legislatívny základ pre jeho prípadnú výstavbu v budúcnosti. Druhou sú lokálne dráhy. "Do tejto kategórie sú zahrnuté koľajové dráhy, ktoré slúžia na regionálnu verejnú osobnú dopravu a od železničných dráh sa líšia svojím rozchodom, napäťovou sústavou, charakterom prevádzky, prípadne aj prenosom ťažnej sily (ozubnicou)," priblížil rezort dopravy.
Treťou definovanou kategóriou sú turisticko - hospodárske dráhy, kam majú patriť všetky historické, lesné, poľné a detské železničky, ktorých hlavným účelom nie je každodenná preprava cestujúcich do práce či do školy. "Pre každú kategóriu budú vykonávacími predpismi nastavené požiadavky na dráhy, dráhové vozidlá a spôsobilosť osôb podieľajúcich sa na zabezpečení prevádzky dráhy a dopravy na dráhe zodpovedajúce charakteru dráhy," avizovalo ministerstvo.
Právna norma reaguje aj na priebežné zmeny v európskej legislatíve za uplynulé roky, od prijatia 4. železničného balíčka a viacerých súvisiacich európskych smerníc. "Vzhľadom na túto skutočnosť je potrebné upresniť niektoré ustanovenia zákona o dráhach a doplniť ustanovenia na európsku legislatívu pre ľahšiu orientáciu konečných užívateľov," priblížil rezort dopravy.
Účinnosť novely navrhuje od 1. júna 2023.