Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Ekonomika

Minimálny vek na vedenie železničného vozidla klesne na 19 rokov

Ilustračná fotka. Foto: TASR - Marko Erd

Účinnosť novely navrhuje od 1. júna 2023.

Bratislava 22. februára (TASR) - Minimálny vek osoby, ktorá môže viesť železničné vozidlo, by sa mal znížiť na 19 rokov. Platiť to má však len na území Slovenskej republiky a iba pre vozidlá prevádzkované do rýchlosti 65 kilometrov za hodinu (km/h). Vyplýva to z návrhu novely zákona o dráhach, ktorý v stredu schválila vláda.

Európska legislatíva stanovuje minimálny vek 20 rokov pre osobu, ktorá vedie železničné vozidlo v rámci viacerých štátov Európskej únie (EÚ). "Zníženie veku v rámci územia SR vyplynulo z otvárania nových študijných odborov na stredných školách, ktoré budú čiastočne pripravovať uchádzačov na výkon povolania rušňovodič," vysvetlilo ministerstvo dopravy v dôvodovej správe. V prípade úspešného absolvovania maturitnej skúšky, dokončenia odbornej prípravy a po úspešnom vykonaní skúšky by tak mohli do dosiahnutia 20 rokov absolvovať zácvik v železničnej spoločnosti, pre ktorú budú vykonávať túto profesiu.

Návrh prináša aj nové prerozdelenie špeciálnych dráh, a to na tri kategórie. Prvou z nich je metro, vytvára tak legislatívny základ pre jeho prípadnú výstavbu v budúcnosti. Druhou sú lokálne dráhy. "Do tejto kategórie sú zahrnuté koľajové dráhy, ktoré slúžia na regionálnu verejnú osobnú dopravu a od železničných dráh sa líšia svojím rozchodom, napäťovou sústavou, charakterom prevádzky, prípadne aj prenosom ťažnej sily (ozubnicou)," priblížil rezort dopravy.

Treťou definovanou kategóriou sú turisticko - hospodárske dráhy, kam majú patriť všetky historické, lesné, poľné a detské železničky, ktorých hlavným účelom nie je každodenná preprava cestujúcich do práce či do školy. "Pre každú kategóriu budú vykonávacími predpismi nastavené požiadavky na dráhy, dráhové vozidlá a spôsobilosť osôb podieľajúcich sa na zabezpečení prevádzky dráhy a dopravy na dráhe zodpovedajúce charakteru dráhy," avizovalo ministerstvo.

Právna norma reaguje aj na priebežné zmeny v európskej legislatíve za uplynulé roky, od prijatia 4. železničného balíčka a viacerých súvisiacich európskych smerníc. "Vzhľadom na túto skutočnosť je potrebné upresniť niektoré ustanovenia zákona o dráhach a doplniť ustanovenia na európsku legislatívu pre ľahšiu orientáciu konečných užívateľov," priblížil rezort dopravy.

Účinnosť novely navrhuje od 1. júna 2023.