Vedecký park, ktorý je súčasťou Žilinskej univerzity, navrhne technológie a aplikácie pre monitoring voľných parkovacích miest.
Autor TASR
Bratislava 16. apríla (TASR) - Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR podpísalo štyri zmluvy o dielo, vďaka ktorým sa budú realizovať pilotné projekty v oblasti inteligentnej mobility. Skúmať budú emisie aj tvorbu zápch. TASR o tom informoval riaditeľ odboru komunikácie rezortu dopravy Ivan Rudolf. Na zbere dát a analýz budú pracovať prevažne slovenské univerzity.
"Na to, aby sme mohli postupne zavádzať do praxe rôzne prvky smart mobility, potrebujeme presne vedieť, ako je na ne naša infraštruktúra pripravená. Preto sme sa rozhodli ísť cestou zberu a analyzovania veľkého množstva rôznych dát. Budeme skúmať napríklad rýchlosti, pri ktorých sa plynulá doprava mení na zápchu, alebo to, v akom stave sú značky na cestách," povedal minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
V spolupráci s výskumníkmi z Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity (STU) bude ministerstvo testovať, ako dobre vedia moderné senzory čítať vodorovné aj zvislé dopravné značenie na vybraných úsekoch slovenských ciest. Ministerstvo dopravy, Slovenská správa ciest či Národná diaľničná spoločnosť majú získať prehľad o tom, či sú značky na našich cestách kompatibilné s modernými asistenčnými systémami v autách, prípadne či by teoreticky vyhovovali požiadavkám na autonómnu jazdu.
Vedecký park, ktorý je súčasťou Žilinskej univerzity, navrhne technológie a aplikácie pre monitoring voľných parkovacích miest. Zbieraním a analýzou dát sa má vytvoriť koncept, ktorý bude vodičom poskytovať informácie o voľných kapacitách na odpočívadlách pri cestách.
Žilinská univerzita v Žiline bude pracovať aj na overovaní, pri akej hustote premávky začínajú vznikať zápchy na vybraných cestných úsekoch. Cieľom projektu je podľa MDV preveriť hraničné rýchlosti, pri ktorých sa plynulá jazda v kolóne mení na dopravnú zápchu.
"Spolupráca so spoločnosťou Mobility & Big Data prinesie monitoring dopravných tokov, emisií a iných vplyvov na životné prostredie na vybraných úsekoch ciest. Zber dát bude zabezpečený moderným senzorickým systémom," skonštatovali z ministerstva dopravy.
Doležal zároveň informoval o príprave ďalšieho projektu. "Už čoskoro by sme mali v spolupráci so Strojníckou fakultou STU testovať, ako dokáže umelá inteligencia vnímať premávku v reálnom čase," pripomenul.
Všetky pilotné projekty sú súčasťou národného projektu Zlepšenie verejných politík v oblasti dopravy, inovačnej kapacity v doprave a podpora partnerstva v zavádzaní inteligentnej mobility, ktorý je financovaný prostredníctvom Operačného programu Efektívna verejná správa.
"Na to, aby sme mohli postupne zavádzať do praxe rôzne prvky smart mobility, potrebujeme presne vedieť, ako je na ne naša infraštruktúra pripravená. Preto sme sa rozhodli ísť cestou zberu a analyzovania veľkého množstva rôznych dát. Budeme skúmať napríklad rýchlosti, pri ktorých sa plynulá doprava mení na zápchu, alebo to, v akom stave sú značky na cestách," povedal minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
V spolupráci s výskumníkmi z Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity (STU) bude ministerstvo testovať, ako dobre vedia moderné senzory čítať vodorovné aj zvislé dopravné značenie na vybraných úsekoch slovenských ciest. Ministerstvo dopravy, Slovenská správa ciest či Národná diaľničná spoločnosť majú získať prehľad o tom, či sú značky na našich cestách kompatibilné s modernými asistenčnými systémami v autách, prípadne či by teoreticky vyhovovali požiadavkám na autonómnu jazdu.
Vedecký park, ktorý je súčasťou Žilinskej univerzity, navrhne technológie a aplikácie pre monitoring voľných parkovacích miest. Zbieraním a analýzou dát sa má vytvoriť koncept, ktorý bude vodičom poskytovať informácie o voľných kapacitách na odpočívadlách pri cestách.
Žilinská univerzita v Žiline bude pracovať aj na overovaní, pri akej hustote premávky začínajú vznikať zápchy na vybraných cestných úsekoch. Cieľom projektu je podľa MDV preveriť hraničné rýchlosti, pri ktorých sa plynulá jazda v kolóne mení na dopravnú zápchu.
"Spolupráca so spoločnosťou Mobility & Big Data prinesie monitoring dopravných tokov, emisií a iných vplyvov na životné prostredie na vybraných úsekoch ciest. Zber dát bude zabezpečený moderným senzorickým systémom," skonštatovali z ministerstva dopravy.
Doležal zároveň informoval o príprave ďalšieho projektu. "Už čoskoro by sme mali v spolupráci so Strojníckou fakultou STU testovať, ako dokáže umelá inteligencia vnímať premávku v reálnom čase," pripomenul.
Všetky pilotné projekty sú súčasťou národného projektu Zlepšenie verejných politík v oblasti dopravy, inovačnej kapacity v doprave a podpora partnerstva v zavádzaní inteligentnej mobility, ktorý je financovaný prostredníctvom Operačného programu Efektívna verejná správa.